{mosimage}مشکل عمده شرکتهای پتروشیمی تهیه مواد اولیه افزایش و قیمت آنهاست و مشکل دیگر شرکتهای پتروشیمی تامین انرژی مورد نیاز آنهاست بطور مثال پتروشیمی فن آوران که از گاز شبکه استفاده می کنند برای تامین انرژی خود بسیار با مشکل مواجه است مانند مشکل قطع گاز و تعطیلی کارخانه که شرکت فن آوران از این محل متحمل خسارات فراوانی شده است.

"> پتروشیمی خارک در افلاک

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۸:۵۸

{mosimage}مشکل عمده شرکتهای پتروشیمی تهیه مواد اولیه افزایش و قیمت آنهاست و مشکل دیگر شرکتهای پتروشیمی تامین انرژی مورد نیاز آنهاست بطور مثال پتروشیمی فن آوران که از گاز شبکه استفاده می کنند برای تامین انرژی خود بسیار با مشکل مواجه است مانند مشکل قطع گاز و تعطیلی کارخانه که شرکت فن آوران از این محل متحمل خسارات فراوانی شده است.

کد خبر : ۱۲۲۸۰

پتروشیمی خارک در افلاک

بنابر گزارش خبرنگار بورس نيوز-روند صعودی قیمت محصولات پتروشیمی به دنبال افزایش قیمت نفت خام ما را بر آن داشت که تاثیر این افزایش قیمت ها را در صورتهای مالی شرکتهای مرتبط با تولید این محصول و در پیش بینی های مالی آنها برای سال 87 از این جهت بررسی کنیم.

مواد تولید شرکتهای پتروشیمی از قبیل پروپان، بوتان، پنتان، متانول و گوگرد خوراک صنایع مختلف چرخه تولیدی هر کشوری می باشد و تامین آن برای به حرکت درآمدن چرخه صنعتی هر کشوری ضروری می باشد و نیاز روز افزون به این اقلام موجب افزایش قیمت آن در سطح جهانی گردیده است کشور ما نیز به عنوان یکی از کشورهای تولیدکننده در این زمینه در جهان به حساب می آید و شرکت پتروشیمی خارک نیز از جمله مهمترین تولید کنندگان این محصولات در کشور به شمار می رود. لذا بر آن شدیم با بررسی گزارش پیش بینی درآمد هر سهم برای سال 87 که در تاریخ 11/12/86 منتشر شده است به معرفی بهتر شرایط عملکرد مالی این شرکت بپردازیم.

شرکت در گزارش اخیر خود و در مقایسه عملکرد واقعی خود در سال 86 با پیش بینی عملکرد برای سال 87 افزایش 5 درصدی فروش و افزایش 20 درصدی بهای تمام شده کالا و کاهش سود عملیاتی به میزان یک درصد و کاهش 4 درصدی سود پس از کسر مالیات اعلام کرده است که دلایل آن را تا کنون اعلام نکرده است این شرکت تصمیم دارد 80 درصد سود خالص سال 87 را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عادی سالیانه خود پیشنهاد کند.

همچنین این شرکت طرح های متانول دوم با ظرفیت تولید سالیانه 46/1 میلیون تن پروژه نوسازی و افزایش ظرفیت واحد LPG را به ترتیب با برآورد سرمایه گذاری 604/7 میلیارد ریال 205/944 میلیون ریال در دستور کار دارد. طرحهای مذکور نیز تاکنون به ترتیب 22 و 49 درصد بیشرفت کار داشته اند و درتاریخ بهره برداری این طرحها به ترتیب سال 1390 و 1388اعلام شده است.

این شرکت مبنای قیمت فروش محصولات در سال 87 را میانگین قیمت فروش در سال 86 در نظر گرفته است.

خرم نژاد از کارشناسان بازار سرمایه در بررسی وضعیت شرکت پتروشیمی خارک نیز در مصاحبه ای با خبرنگار بورس نیوز گفت: مشکل عمده شرکتهای پتروشیمی تهیه مواد اولیه افزایش و قیمت آنهاست و مشکل دیگر شرکتهای پتروشیمی تامین انرژی مورد نیاز آنهاست بطور مثال پتروشیمی فن آوران که از گاز شبکه استفاده می کنند برای تامین انرژی خود بسیار با مشکل مواجه است مانند مشکل قطع گاز و تعطیلی کارخانه که شرکت فن آوران از این محل متحمل خسارات فراوانی شده است. اما شرکت پتروشیمی خارک در این زمینه به علت استفاده از گاز ترش و قیمت پایین آن مشکل خاصی احساس نمی کند. اما مشکل اصلی پتروشیمی خارک طرح توسعه این شرکت می باشد که با مشکلاتی از قبیل تحریم و موانع ایجاد شده توسط سازمان محیط زیست مواجه می باشد و حتی این طرح با مشکل تهیه مواد اولیه نیز رو به رو می باشد وی در بخش دیگر از سخنان خود افزود: اقدام شرکت در مبنا قرار دادن متوسط قیمت سال 86 برای سال 87 با توجه به روند افزایش قیمت محصولاتی همچون متانول و پروپان بسیار محتاطانه می باشد.

خرم نژاد در پایان گفت: با توجه به اقدام محتاطانه ای شرکت پتروشیمی خارک در پیش بینی درامدهای حاصلی از فروش محصولات خود و با توجه به افزایش نسبی محصولات این شرکت در سال 87 شاهد تعدیل مثبت برای شرکت پتروشیمی خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر