بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۰
کد خبر : ۲۰۶۰۸
امير حمزه مالمير، رييس اداره نظارت بر ناشران بورسي در گفتگو با خبرنگار موج با اشاره به حضور 91 شركت در بازار اول اظهار داشت:در بازار اول، 83 شركت اطلاعات خود را از طريق سيستم كدال به بازار سرمايه ارائه مي‏دهند و تنها 8 شركت اطلاعات خود را از طريق اين سيستم ارسال نكرده‏اند كه عمدتا بانكي هستند.

بازار دوم

وي درخصوص شركت‏هاي حاضر در بازار دوم گفت: در بازار دوم نيز عمدتا شركت‏هاي كوچك و شركت‏هايي كه از زيرساخت‏هاي لازم و دسترسي آسان به اينترنت بهره‏مند نيستند، اطلاعات خود را از طريق سيستم كدال ارسال نمي‏كنند
.
مالمير با اشاره به دستورالعمل افشاي اطلاعات در امكان تعيين نوع ارسال اطلاعات شركت‏ها از سوي سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به الزام اطلاع رساني شركت‏ها از طريق كدال، شركت‏هايي كه از طريق اين سيستم اطلاعات خود را ارسال نكنند بر اساس دستورالعمل انضباطي ناشران پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار با آنها برخورد خواهد شد.

كنترل‏ها و بررسي‏هاي كدال

رييس اداره نظارت بر ناشران بورسي با تاكيد قرار گرفتن برخي از كنترل‏هاي سازمان بورس بر اطلاعيه‏هاي شركت‏ها در اين سيستم اظهار داشت: وجود هر گونه ايراد و اشكال اوليه در اطلاعات سبب خواهد شد سيستم اطلاعات را دريافت نكند.

وي از عدم همخواني اطلاعات ارسالي سود وزيان در ترازنامه با سود و زيان موجود در صورت سود و زيان يا عدم همخواني محاسبات و اطلاعات به عنوان نمونه‏هايي نام برد كه سبب مي‏شود سيستم اطلاعات شركت‏ها را قبول نكند.
وي تصريح كرد: اين امر سبب شده است زماني كه اطلاعات به دست همكاران ما مي‏رسد از يك قابليت اتكا و اعتماد نسبي برخوردار باشد و زمان كمتري در بررسي و كنترل اطلاعات صرف شود.

مالمير با بيان اين كه اين امر منجر به انعكاس سريع اطلاعات به بازار مي‏شود، از انعكاس سريع اطلاعات به عنوان عامل موثري در كاهش زمان توقف نماد شركت‏ها نام برد.

به گفته وي، سيستم از كدال محدوديت زماني براي دريافت اطلاعات برخوردار نيست و شركت‏ها مي‏توانند اطلاعات خود را در هر زمان و ساعتي ارسال كنند.
وي از نبود زير ساخت هاي مناسب اينترنتي به عنوان عاملي جهت كندي ارسال و دريافت اطلاعات از طريق سيستم كدال نام برد.

سيستم امنيتي

رييس اداره نظارت بر ناشران بورسي با اشاره به برخورداري سيستم كدال از چند لايه امنيتي گفت: اين لايه‏هاي امنيتي سبب كندي سيستم شده‏اند. با وجود زيرساخت‏هاي مناسب اينترنتي در شركت‏ها، كندي ارسال و دريافت اطلاعات چندان محسوس نخواهد بود.

وي در خصوص ايراد وارده بر سيستم كدال در درج اطلاعات گفت: اشتباهي در سيستم كدال در درج اطلاعات نديديم. اگر اشتباهي وجود دارد در صورت اعلام در اسرع وقت اصلاح خواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر