بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۹
در پی توقف نماد معاملاتی توسط مدیرکل مالی و اداری اعلام گردید

داده پردازی ایران برنده مناقصه کارت سوخت شد

به گفته فراهانی ، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی به عنوان کافرمای این پروژه عملیات پشتیبانی از شبکه کارت هوشمند سوخت را به ارزش 99 میلیارد و 500 میلیون ریال و برای مدت دو سال به شرکت داده پردازی ایران سپرده است .
کد خبر : ۳۹۸۸۳

شرکت داده­ پردازی ایران توانسته در سه ماهه سوم سال جاری طی دو مرحله سود پیش­بینی شده برای هر سهم خود تا پایان سال مالی منتهی به اسفند ماه جاری را با تعدیل مثبت همراه سازد .

بر اساس گزارش بورس نیوز، عایدی هر سهم شرکت داده­پردازی ایران برای سال مالی جاری با سرمایه 93میلیارد و 377 میلیون ریالی مبلغ 221 ریال به طور خالص پیش­بینی شده که در عملکرد واقعی شش ماهه اول امسال بدون احتساب فروش ملک به میزان 53% تحقق یافته و با احتساب آن با پوشش 67 درصدی مبلغ 148 ریال سود به ازای هر سهم محقق شده است .

این مطلب در حالی است که با تعدیل مثبت 46 درصدی EPS پیشنهادی از سوی" مداران " در مهر ماه اخیر سود 151 ریالی اولیه این شرکت در بودجه سال مالی 1389 به 221 ریال افزایش یافت و از این­رو با توقف مجدد نماد معاملاتی آن در چهارشنبه هفته گذشته، سهامداران شرکت داده­ پردازی ایران تعدیل مثبت دیگری را انتظار می­کشند .

در همین راستا علیرضا فراهانی، مدیر کل مالی و اداری شرکت داده­پردازی ایران درگفتگو با خبرنگار بورس نیوز، به افق روشن سود­آوری شرکت تا پایان سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت : شرکت داده­ پردازی ایران با برخورداری از رویکرد جدید مدیریتی خود تلاش می­کند تا با اصلاح ساختارهای ناکارآمد، بهینه­ سازی ساختار سازمانی، نیروی انسانی و فرآیندها، مدیریت هزینه­ ها، حفظ ساختار سرمایه مطلوب و از طرفی با پیگیری، اجرا و تمرکز فزاینده بر پروژه­های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات( IT ) با بهره گیری از توان نیروهای متخصص خود جایگاه ارزنده ­ای را در این صنعت بدست آورده و ازاین­رو در مسیر تداوم فعالیت­های خود در کشور، گام­های موثری را در کسب سودآوری روز افزون شرکت بردارد .

وی در ادامه به تشریح تعدیل مثبت سود پیش­بینی شده " مداران " پرداخت و افزود : پروژه ملی پشتیبانی، توسعه، رفع عیب و پیکره­ بندی سامانه هوشمند سوخت که مناقصه آن در تیر ماه برگزار گردید با توجه به تجربه و توان­مندی شرکت و توفیق جلب رضایت­مندی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در دوره قبل طی نامه­ای در تاریخ 89.9.1مجدداً به شرکت داده ­پردازی ایران واگذار شد .

واگذاری طرح شبکه هوشمند سوخت

به گفته فراهانی، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی به عنوان کارفرمای این پروژه، عملیات پشتیبانی از سامانه هوشمند سوخت را به ارزش 99 میلیارد و500 میلیون ریال برای مدت دو سال به شرکت داده­ پردازی ایران سپرده است.

وی در ادامه از این طرح به عنوان یکی از بزرگترین پروژه­های ملی کشور در حوزه فناوری اطلاعات(IT) یاد نمود و تصریح کرد: سامانه هوشمند سوخت با 2800 جایگاه و قریب به 24000 دستگاه نازل و پایانه کارت­خوان و همچنین حدود 700 مرکز پستی به منظور مدیریت سامانه هوشمند سوخت به صورت برخط به یکدیگر متصل بوده و کلیه عملیات سوخت­گیری در کشور از این طریق مدیریت و کنترل می­شوند. شایان ذکر است که از تعداد 2800 جایگاه حدود 400 جایگاه به وسیله تجهیزات ارتباط مخابراتی ماهواره­ای متصل و به صورت به لحظه ارایه خدمات می­نمایند.

هدف اصلی از طرح، مدیریت سوخت بنزین کشور از طریق سهمیه­بندی و مدیریت توزیع در جایگاه­های سوخت و همچنین نظارت بر شاخص­های کلان مصرف از زاویه میزان عرضه، واردات و تأثیر آنها بر طرح هدف­مندی یارانه­ ها و درآمد ناشی از آن برای کشور می­باشد.

این مقام مسئول در شرکت داده ­پردازی ایران با اشاره به این که موضوع نگهداری و پشتیبانی از سامانه هوشمند سوخت کشور نخستین بار از خرداد 1387 و برای مدت دو سال به این شرکت واگذار شده بود، اذعان کرد: در دوره فوق شرکت داده­ پردازی ایران علیرغم برخی مشکلات، توانست با مدیریت و راهبری پروژه نسبت به ارتقاء نرم ­افزارهای پشتیبان شبکه از جمله پرتال سیستم هوشمند سوخت، گام­های اساسی در بهبود سطح عملیات پشتیبانی این طرح عظیم بردارد که رضایت مشتری را به همراه داشته است.

اجرای بزرگترین پروژه ملی

افزون بر این پروژه مذکور جدای از جنبه­ های فنی مهندسی خود از ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز اهمیت بسیاری داشته و به دلیل گستردگی، پراکندگی جغرافیایی و ابعاد انسانی متأثر از مسایل مختلف آن، از حساسیت­های ویژه­ای برای کشور برخوردار است، ازاین­رو کارفرمای پروژه با درک این ویژگی، تمرکز خاصی در واگذاری این طرح با شناسایی توان تخصصی لازمه آن داشته است.

ساختمان امید فروخته شد

مدیر کل مالی و اداری "مداران" بخش دیگری از تعدیل مثبت عایدی هر سهم شرکت متبوع خود را از بابت فروش بخشی از املاک مازاد و دارایی­های غیر مولد اعلام کرد و یادآور شد : با توجه به مصوبه مجمع سالیانه اخیر شرکت، ملک موسوم به ساختمان امید واقع در خیابان استاد نجات ­الهی تهران به مساحت تقریبی284 مترمربع و به ارزش 7 میلیارد 850 میلیون ریال فروخته شده که سود غیر عملیاتی حاصل از آن حدود 6 میلیارد و 873 میلیون ریال به طور خالص برآورد شده است.

امکان دوباره تعدیل سود

وی با اشاره به این که اثرات سودآوری ناشی از فروش ساختمان امید به ازای هر سهم شرکت مبلغ 73 ریال به طور خالص می­باشد، تعدیل مثبت 33 درصد سود خالص از بابت فروش این دارایی را خاطر نشان شد و افزود: هر چند اثرات سودآوری پروژه سوخت در حال حاضر در دست پیگیری و محاسبه می­باشد اما با توجه به بررسی و مطالعه یکجای تغییرات رخ داده ماههای اخیر در صورت­های سود و زیان شرکت و از طرفی شرکت توسعه ریزکامپیوتر به عنوان شرکت سرمایه ­پذیر"مداران" امکان دوباره تعدیل مثبت سود در ماه ­های پایانی سال جاری دور از دسترس نیست.

فراهانی در ادامه از تمایل شرکت تأمین تله کام (وابسته به "شستا") به عنوان مجری اپراتور سوم تلفن همراه برای برخورداری از توان اجرایی و تخصصی و همچنین زیرساخت­های مرکز اطلاعات اینترنتی شرکت داده­ پردازی ایران خبر داد و افزود: تا کنون مذاکرات و بازدیدهایی با برخی نمایندگان داخلی و خارجی این شرکت به عمل آمده و با توجه به ابعاد و وسعت کار علیرغم اینکه هنوز قراردادی منعقد نشده اما موضوعات مختلف آن روزانه در کارگروه­های کاربردی مطرح و برنامه­ریزی می شود.

دیتاسنتر بانک مرکزی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا امکان دردست­گیری پشتیبانی پروژه دیتاسنتر بانک مرکزی از سوی شرکت داده ­پردازی ایران وجود خواهد داشت؟ خاطر نشان کرد: با توجه به ضرورت ایجاد این مرکز در بانک مرکزی برای حفظ امنیت کل داده­ های سیستم بانکداری کشور، مرکز فوق به عنوان بزرگترین دیتاسنترکشور محسوب شده و ازاین­رو نقش حیاتی برای مدیران بانک مرکزی خواهد داشت. با توجه به ابعاد طرح، بانک مرکزی در حال تهیه گزارشات امکان­ سنجی جهت پیاده­ سازی طرح فوق می­باشد.

بازگشایی نماد

فراهانی در خاتمه ابراز خوشبینی کرد: با ارایه اثرات رویدادهای اخیر در بودجه پیش­بینی شده سال مالی1389 به سازمان بورس، طی روزهای آخر هفته جاری نماد "مداران" در تابلوی معاملاتی بورس بازگشایی شود .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر