بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۳:۳۲
امیدوارم که وزارت نیرو با درک شرایط تولید در کشور هر چه سریعتر نسبت به پرداخت مطالبات پیمانکاران صنعت برق اقدام کند و در صورت وقوع این امر ایران ترانسفو آماده یک جهش بزرگ است
کد خبر : ۵۹۹۰۹

اعمال افزایش سرمایه برای شرکت های حاضر در بورس تهران مثل موتور محرکی است که قیمت سهام آنها را با سرعت به پیش می برد خصوصاً اگر این افزایش سرمایه چند برابری باشد و این اتفاق در سال 1390 برای سهام ایران ترانسفو رخ داد اما بعد از این شیب تند صعودی قیمت سهام با افت روبرو شد در همین رابطه و پیرامون حواشی شرکت ایران ترانسفو به سراغ دکتر کبیری مدیر عامل این شرکت رفتیم و در گفتگویی طولانی و صریح پرسشهایی را مطرح کردیم که مشروح آن به شرح ذیل است.

*آقای دکتر کبیری اجازه داریم صریح صحبت کنیم، شما ناراحت نمی شوید؟

خیر اصولاً بنده هم آدم رک و با صراحت لهجه ای هستم فقط سوالها به گونه ای باشد که شائبه ارایه اطلاعات نهانی در آن نباشد.

*تجربه شما در صنعت برق چیست و نظر شما در یک نگاه کلی نسبت به شرکت ایران ترانسفو چیست؟

بنده فارغ التحصیل دانشگاه فنی برلین آلمان با درجه دکترا در رشته الکتروتکنیک هستم و در حدود 16 سال است که در صنعت برق حضور دارم و تا کنون در سمتهای مختلفی از جمله استادیاری دانشگاه شهید عباسپور ، معاونت مهندسی سازمان توسعه برق ایران ، مشاور فنی توانیر و مدیر کل نظارت و ارزیابی وزارت نیرو و ... بودم و در نیمه دوم سال 1385 نیز مدیریت شرکت ایران ترانسفو را به عهده گرفتم و در آن زمان که شرکت با مشکلات زیادی مواجه بود می دانستم که این شرکت توانایی فنی بالایی و نیروی انسانی متخصصی دارد که در منطقه خاورمیانه بی نظیر است لذا قبول سمت کردم و با رشدی که شرکت از لحاظ میزان تولید و فروش، افزایش سود آوری، صادرات و ارزش بازار طی این چند سال داشته دقیقاً پیش بینی من درست از آب درآمد و این پتانسیل همچنان تا رسیدن به مرز 10 شرکت برتر در صنعت ترانسفورماتور سازی جهان وجود دارد.

*مگر طی سالهای مدیریت شما این شاخص ها چقدر رشد داشتند؟

طی 5 سال مدیریت بنده در ایران ترانسفو حقوق صاحبان سهام 3.5 برابر شده که بهتر می دانید به معنای افزایش ثروت سهامداران شرکت است از طرف دیگر سودآوری شرکت 4.5 برابر رشد داشته و این در حالی است که سود عملیاتی شرکت 7.7 برابر شده که با یک برنامه ریزی دقیق رخ داده است.

*به نکته جالبی اشاره کردید سود خالص شرکت رشد کمتری نسبت به سود عملیاتی داشته علت چیست؟

توجه داشته باشید که شرکت در بخش عملیات تولید و فروش با بهره گیری از استراتژی های لازم برای کاهش قیمت تمام شده از طریق خریدهای مناسب و فرآیندسازی لازم به همراه قیمت گذاری مناسب محصول برای فروش در بازار به خوبی توانسته رشد سودآوری را تداوم بدهد اما به دلیل مطالبات معوقی که همواره از وزارت نیرو داریم مجبور به تأمین مالی از طریق بانکها شده ایم که باعث افزایش هزینه های مالی و در نهایت کاهش شیب سود خالص نسبت به سود عملیاتی شده است.

*دقیقا در حال حاضر نیز بازار در همین خصوص پرسش دارد شما چقدر از وزارت نیرو طلب دارید و کی این وجه به شما پرداخت می شود؟

شرکت های بورسی مثل مپنا، ایران ترانسفو و کنتورسازی از وزارت نیرو طلب دارند که بیشترین آن متعلق به مپنا است و ایران ترانسفو هم حدود 400 میلیارد تومان یعنی بیش از 2.5 برابر سرمایه خود (با اعمال افزایش سرمایه 400 درصدی) از وزارت نیرو طلب دارد و همین انباشت مطالبات باعث شده که برای تداوم فعالیت در خطوط تولید مدام به سمت دریافت تسهیلات از بانکها برویم که هزینه های این تسهیلات بخشی از سود شرکت را کاهش می دهد.

از سوی دیگر ما بارها از وزارت نیرو درخواسته ایم تا این مطالبات را پرداخت کنند اما تا کنون اجرایی نشده است.

*چرا امکان دریافت مطالبات شما از وزارت نیرو میسر نیست؟

مجلس محترم شورای اسلامی در بودجه سال 1390 پیشنهادی دولت پرداخت بدهی به پیمانکاران صنعت برق را که بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان است مصوب کرده ولی متأسفانه وزارت نیرو تاکنون منابع لازم را در اختیار نداشته تا با طلبکاران تسویه حساب نمایند و پیشنهادهای دیگری مثل تهاتر بدهی های وزارتخانه به پیمانکاران با دارایی های وزارت نیرو عنوان شده که آن هم اجرایی نبود.

*چرا تهاتر دارایی ها با بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران اجرایی نشد چون یادم هست که حتی شما در این زمینه مجمع فوق العاده گذاشتید اما بعد مجمع را لغو کردید.

بله هیأت مدیره اعتقاد داشت برای آنکه حقی از سهامداران جز ضایع نشود باید برای چنین تصمیم مهمی مجمع برگزار کرد و نظر سهامداران جز را هم لحاظ نمود اما پس از بررسی های بیشتر به دلایلی متوجه شدیم کلا در آن شرایط دریافت دارایی وزارت نیرو (نیروگاه) به نفع شرکت نبود چون هم قیمت گذاری نیروگاه بالاتر از شرایط واقعی اعلام شده بود و هم پول حاصل فروش برق نیروگاه باز به حساب دولت می رفت و دوباره جز مطالبات شرکت می شد و عملاً هیچ نقدینگی به شرکت وارد نمی شد در ضمن اگر سهام یک نیروگاه را غیر مدیریتی می خریدیم که اختیاری در اداره آن نداشتیم و اگر هم مدیریتی خریداریم می کردیم باید حتی تأمین مالی بیشتری می کردیم تا بتوانیم 51 درصد سهم یک نیروگاه را بخریم چون کل مطالبه ما از وزارتخانه 400 میلیارد تومان بود و این رقم کفاف خرید سهم مدیریتی یک نیروگاه را نمی داد.

*خوب چرا با فروش سهام زیر مجموعه ها در فرابورس مشکل تأمین مالی خود را حل نکردید؟

اتفاقا ما برای این کار برنامه ریزی کردیم و سه شرکت زیر مجموعه را آماده ورود به فرابورس کردیم که اولین آنها ایران ترانسفوری بود که حتی جلسه معارفه آن برگزار شد و تمام مراحل تکمیل شد اما درست چند روز قبل از عرضه، سازمان خصوصی سازی با ارسال نامه ای به فرابورس از عرضه سهام ایران ترانسفوری به دلیل بدهی سهامدار عمده شرکت ایران ترانسفو مادر جلوگیری کرد و هر چه تلاش کردیم سازمان خصوصی سازی حاضر نشد که اجازه این عرضه را صادر کند حتی به سازمان خصوصی سازی پیشنهاد دادیم که حدود 50 درصد وجه حاصل از فروش سهام ایران ترانسفوری را بابت بخشی از مطالبات خود از محل بدهي ايران ترانسفو به سهامدار بابت بخشي از سود سهام بردارد اما باز هم قبول نکردند و گفتند تا کل بدهی صانیر به سازمان خصوصی سازی پرداخت نشود امکان عرضه وجود ندارد به خاطر همین دیگر به سراغ عرضه سهام مابقی شرکتها هم نرفتیم.

*چرا صانیر در راستای پرداخت اقساط خود به سازمان خصوصی سازی اقدام نمی کند؟

این موضوع را از من نباید پرسید بلکه از مدیریت صانیر باید جویا شوید من بارها همین سوال را داشتم اما پاسخ روشنی که راهگشا باشد دریافت نکردم زیرا ظاهراً صانیر هم به دلیل معاملات خود با وزارت نیرو از این وزارتخانه طلب دارد که تاکنون موفق به وصول آن نشده است.

* برنامه شما برای دریافت مطالبات از دولت چیست؟

ما در مرحله اول سعی داریم پول نقد دریافت کنیم اما اگر نشد از سایر روشها استفاده می کنیم ولی متأسفانه هیچ راهکار مناسبی تاکنون از سوی دولت ارایه نشده است که منافع سهامداران ایران ترانسفو تأمین شود.

*موافقید برگردیم به شرایط فعلی شرکت.

بله حتماً

*اعمال تحریم های بین المللی علیه شرکت ایران ترانسفو به کجا انجامید و شرکت چگونه با ابن مسئله کنار آمده است؟

هر چند که این تحریم ها کلاً بی منطق بود چون اصلاً ایران ترانسفو در تهیه اقلام برای موارد مورد تحریم نقشی نداشته و ترانسهای خود را به مشتریان مختلف می فروشد و نمی داند آنها کجا نصب می شوند اما با این وجود با استفاده از دوستان خود در سایر کشورها این موضوع را حل کردیم و مشکلی بابت خرید اجناس نداریم و تنها هزینه هاي مرتبط با خريد بیشتر شده است.

در ضمن با ارایه شکواییه و پي گيريهاي انجام شده موفقيت نسبي به دست آمده و اميدوارم به خواست خداوند به نتيجه قطعي جهت خروج از ليست تحريم اتحاديه اروپا نائل گرديم.

*چرا افزایش سرمایه شرکت ثبت نمی شود؟

متأسفانه تعدادی از سهامداران پس از گذشت مهلت تعیین شده برای واریز وجه حق تقدم اقدام کرده اند و همین موضوع سبب شده مشکلاتی برای ثبت افزایش سرمایه بوجود آید که با رایزنی های انجام شده با شرکت سپرده گذاری بزودي این مشکل حل می شود و حق تقدم استفاده نشده عرضه می گردد و پس از آن سرمایه جدید ثبت می شود.

*افزایش نرخ ارز در بودجه سال 1390 شرکت چه تأثیری دارد؟

با توجه به اینکه شرکت اکثر خریدهای مواد اولیه خود را انجام داده افزایش نرخ ارز در بودجه سال جاری تأثیر خاصی ندارد ولی شاید باعث تعدیل بودجه سال آینده شود.

*راه اندازی کارخانه پرند به کجا انجامید؟

این کارخانه نیز تا پایان سال جاری وارد فاز تولید آزمایشی می شود که موفقیتی بزرگ برای ایران ترانسفو است و قطعاً در فروش کل گروه تأثیر مثبتی دارد.

*در خاتمه اگر صحبتی باقیمانده بفرمایید.

فقط امیدوارم که وزارت نیرو با درک شرایط تولید در کشور هر چه سریعتر نسبت به پرداخت مطالبات پیمانکاران صنعت برق اقدام کند و در صورت وقوع این امر ایران ترانسفو آماده یک جهش بزرگ است ، چون تمام زیر ساخت ها برای افزایش تولید و صادرات وجود دارد و تنها نیاز به نقدینگی آهنگ رشد تولید شرکت را کند کرده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر