بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۳
مستطيل شيشه اي تالار

یک نفس عمیق زیر چتر بورس

در نماد فولاد خوزستان نیز اگر چه هنوز بازار در انتظار بودجه پیش بینی شده سال آینده این شرکت است اما افزایش نرخ فروش شمش در بورس کالا، افزایش سرمایه 300 درصدی از محل انباشته و نیز تعدیل قابل توجه درآمد از جمله پارامترهایی است که تقاضا در این نماد را دوچندان نموده است.
کد خبر : ۶۱۵۸۱

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 90.12.09 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 117 واحد افزایش به رقم 21175 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 228 واحد افزایش عدد 32813 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 146 واحد افزایش به رقم 25244 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 754 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز فولاد مبارکه با 56 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل مخابرات ایران با 11 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

بازار سهام امروز در شرایطی میزبان معاملات به نسبت پر حجمی شد که تحت تأثیر اخبار مربوط به توافق های جدید دولت با برخی کشورها در زمینه گشایش و پذیرش اعتبارات اسنادی و تبدیل ريال به ارزهای دیگر، شاهد سقوط آزاد نرخ غیر رسمی دلار و سکه در بازار بود.

به گزارش بورس نیوز، برخی شنیده ها حاکی از توافق دولت با کشورهای مخالف با تحریم ایران مبنی بر استفاده از ارزهای محلی و تهاتر کالا در مقابل کالا است.

اهالی تالار با مثبت دانستن اثر کاهش نسبی نرخ دلار در بازار غیر رسمی بر بازار سهام معتقدند این شرایط می تواند در صورت عدم کنترل مناسب از سوی دولت می تواند دوباره به رشد شتابان قیمت ارز و سکه بدمد.

امروز اما در تالار حافظ بزرگان بورس پس از مدت ها حاشیه نشینی دوباره در کانون توجه معامله گران قرار گرفتند بطوریکه با وجود تقلیل یافتن توان نقدینگی موجود در بازار سهام، اقبال برای خرید سهام شرکت های فولادی، معدنی، سرمایه گذاری، پتروشیمی و حتی تجهیزاتی ها فراهم شد.

گرچه هنوز علاقه فعالان بازار سهام با توجه به افت نقدینگی ها به سمت شرکت های کوچک بازار دومی است.

در گروه سرمایه گذاری ها، انتشار گزارش های عملکرد پرتفوی برخی از این شرکت ها و انتظار برای رشد ارزش خالص داراییهای آنها باعث شده تا بخش عمده ای از تقاضاهای موجود در بازار به سمت این نمادها جذب شوند.

در نماد "وگستر" انتظار برای انتشار گزارش های عملکردی با تعدیل مثبت خیره کننده موجب رشد قیمت این سهم در بالاترین دامنه نوسان قیمتی در روز جاری شده است.

تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو طی 14 روز گذشته تلاش وافری برای جمع آوری این سهم به منظور افزایش ضریب مالکیت مدیریتی خود بر این شرکت به نمایش گذاشته است.

در بازار اول فرابورس اما فردا چهارشنبه 10 درصد از سهام شرکت 150 میلیارد تومانی صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها در نماد "سکاب" از سوی شرکت کارگزاری آپادانا عرضه می شود که می تواند برای پرتفوی بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری جذابیت خاصی را در بر داشته باشد.

سود حاصل از سرمایه گذاری در شرکت های بورسی و غیر بورسی این شرکت تا پایان شهریور ماه امسال بالغ بر 12 میلیارد و 77 میلیون و 900 هزار تومان بوده که در مقایسه با کل سال مالی گذشته از رشد 13 درصدی برخوردار است.

سود هر سهم این شرکت برای عملکرد شش ماهه 90 نیز به مبلغ 284 ريال محقق شده که بیش از 62 درصد EPS 455ريالی سال مالی قبل می باشد.

در گروه بانکی ها نیز این نماد بانک دی است که به لطف حمایت شرکت سرمایه گذاری دلیران پارس با رشد قیمت سهم همراه شده است.

در گروه تجهیزاتی ها نیز اخبار مثبت از شرکت آذرآب مبنی بر افزایش سرمایه 500 درصدی از محل انباشته و تعدیل سود پیش بینی شده باعث اقبال برای خرید سهام سایر هم گروهی های این شرکت شده است. در عین حال صف آرایی برای بازگشایی نماد معاملاتی مپنا در روزهای آینده از رشد نسبی قیمت این سهم پس از آغاز معاملات آن حکایت دارد.

در گروه پتروشیمی ها نیز اگر چه نرخ انواع محصولات این گروه در بازارهای جهانی ثابت مانده اما تقاضای بالای داخلی به این مواد و از طرفی افزایش قیمت پایه این محصولات در بورس کالا موجب جذاب شدن این گروه برای معامله گران شده است.

در میان خودرویی ها نیز بازگشایی نماد سایپا دیزل پس از انتشار بودجه خیره کننده خود موجب افزایش تقاضا برای خرید سهام این شرکت و رشد 41 درصدی قیمت آن نسبت به قیمت پایانی قبل از توقف نماد شده است.

توجه به زیان انباشته و از طرفی پیش بینی نرخ یورو در بودجه این شرکت از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در نماد فولاد خوزستان نیز اگر چه هنوز بازار در انتظار بودجه پیش بینی شده سال آینده این شرکت است اما افزایش نرخ فروش شمش در بورس کالا، افزایش سرمایه 300 درصدی از محل انباشته و نیز تعدیل قابل توجه درآمد از جمله پارامترهایی است که تقاضا در این نماد را دوچندان نموده است.

سایر فولادی ها از جمله فولاد آلیاژی یزد و فولاد آلیاژی ایران و حتی ملی مس به لحاظ رشد قیمت های داخلی و خارجی همچنان با اقبال روبرو هستند. ملی مس امروز 140 تن سولفور مولیبدن تولیدی خود را با میانگین قیمتی 178 هزار و 395 ريال تا 191 هزار و 934 ريال در عرضه های 10 تنی و به صورت نقدی معامله کرده است.

در مجموع بازار سهام امروز پس از استراحت اخیر خود، دوباره انگیزه جدیدی برای طی کردن روند صعودی را آغاز نموده و به نظر می رسد در صورت آرامش بازار ارز و سکه می تواند همچنان به این روند ادامه دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر