بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۱
کد خبر : ۸۵۹۶۲
اعظم شريفي: معاملات بورس تهران در اين هفته نيز با عقب‌نشيني سهامداران حقيقي بدون هيجان و با افت سنگيني در حجم و ارزش همراه بود.
به گزارش خبرنگار ما، طولاني شدن توقف نمادهاي پيشرو، عقب‌نشيني سنگين خريداران را در اين هفته به دنبال داشت، به طوري كه در اولين روز كاري هفته بورس تهران سنگين‌ترين افت شاخص در سال جاري را شاهد بود. هرچند با افزايش فعاليت حقوقي‌ها و حمايت از نمادهاي زيرمجموعه بازار توانست در روزهاي بعدي به آرامش نسبي دست يابد، اما انتظار براي بازگشايي نمادهاي متوقف در اين هفته تنها بازگشايي نماد صندوق بازنشستگي و اعلام تعديل منفي پالايشگاه بندرعباس را به همراه داشت.

به نظر مي‌رسد بازگشايي نمادهاي متوقف از فشار رواني حاكم بر معامله‌گران بكاهد تا سهامداران حقيقي بتوانند با رفع مانع نقدشوندگي در بازار سرمايه حضوري دوباره داشته باشند.
در اين هفته نيز تغيير مالكيت همچنان بيش از 220 ميليارد ريال از حقيقي به حقوقي رقم خورد. همچنين نمادهاي نفت پارس، صنعتي بهشهر و آتيه دماوند از جمله نمادهاي مورد توجه حقيقي‌ها و نيز نمادهاي نفت و گاز پارسيان، مس، مخابرات و فولاد از نمادهايي بودند كه از سوي حقوقي‌ها حمايت شدند.
بازار و خريدهاي حقوقي‌ها
اما عقب‌نشيني حقيقي‌ها از ابتداي هفته حقوقي‌ها را فعال كرد، به طوري كه روز يكشنبه گروه مالي ملت 2/4 ميليون سهم بانك ملت و صنايع معدني اميد هم 1/2 ميليون سهم سرمايه‌گذاري سپه را خريد. در همين حال سرمايه‌گذاري سپه با خريد 240 هزار سهم سيمان هرمزگان و 665 هزار سهم پتروشيمي پرديس فعال بود.
از سوي ديگر، خريدهاي صندوق عشاير در نمادهاي فولاد و سرمايه‌گذاري غدير ادامه داشت، اما كاركنان مپنا تنها 200 هزار سهم مپنا را از بازار جمع‌آوري كرد. همچنين تدبير، «وصنعت» و ليزينگ صنعت و معدن خريدهايي در نمادهاي بيمه ملت، فسرب و آتيه دماوند داشتند.
در رويدادي ديگر، معادن و فلزات در كنار خريد دوقلوهاي سنگ‌آهني در نقش فروشنده 500 هزار سهمي ملي مس ظاهر شد.
روز يكشنبه در حالي كه سرمايه‌گذاري سپه در صف خريد اقدام به عرضه 5 ميليون سهم سرمايه‌گذاري ملي كرد، بانك تجارت براي حمايت از اين نماد 870 هزار سهم «ونيكي» را خريداري كرد. اين در حالي است كه سرمايه‌گذاري سمند براي حمايت از ايران‌خودرو ديزل اقدام به خريد 7/2 ميليون سهم در اين نماد كرد.
در ادامه معاملات روز يكشنبه صندوق نفت در صف خريد نفت بهران فروشنده 380 هزار سهم بود و دليران پارس با عرضه 5 ميليون سهمي در سهام سرمايه‌گذاري ملت فعال بود. از ديگر تحولات قابل رصد روز يكشنبه خريد 81 هزار سهم معادن بافق از سوي ساتا و خريد 260 هزار سهم سيمان دورود از سوي اعتضاد غدير بود.
تلاش براي بهبود بازار
روز دوشنبه حقوقي‌ها در كنار خريدهاي پرحجم، عرضه‌هاي قابل توجهي را نيز رقم زدند. بر اين اساس 6 ميليون سهم بانك ملت را گروه مالي ملت خريد و صنايع معدني اميد با خريد 6/4 ميليون سهم سرمايه‌گذاري سپه روز پرمعامله‌اي داشت. اين در حالي است كه دانايان پارس در نماد سرمايه‌گذاري ساختمان و صندوق عشاير در نماد «فولاد» خريدار بودند. در ادامه تحولات روز دوشنبه سرمايه‌گذاري ايران و فرانسه باز هم سه ميليون سهم سرمايه‌گذاري صنعت و معدن را خريداري كرد. در همين حال، روز دوشنبه حقوقي‌ها در نماد غدير عرضه‌هاي قابل توجهي داشتند و صندوق نفت و سرمايه‌گذاري غدير در مجموع 11 ميليون سهم نفت و گاز پارسيان را عرضه كردند. همچنين روز دوشنبه سرمايه‌گذاري بوعلي در نوسان‌هاي مثبت نمادهاي «وبهمن» آلومينيوم ايران و قند پيرانشهر فروشنده بود. بانك تجارت روز دوشنبه در كنار خريد 4/1 ميليون سهمي سرمايه‌گذاري ملي، تعداد 77 هزار سهم ليزينگ ايران را نيز خريداري كرد. در مقابل بيمه ملت هم فروشنده 500 هزار سهمي در نماد سرمايه‌گذاري ملي ايران بود.
از سوي ديگر سرمايه‌گذاري توسعه ملي و سمند به ترتيب در نمادهاي فولاد صبانور و ايران خودرو ديزل خريدار بودند.
همچنين روز دوشنبه 9 ميليون سهم سرمايه‌گذاري ملت از سوي دليران پارس عرضه شد.
معامله‌گران در روز متعادل
روز سه‌شنبه معامله‌گران بازار كم‌تحركي را شاهد بودند كه تا حد زيادي حجم معاملات را نيز كاهش داد؛ به طوري كه تنها چند حقوقي اقدام به خريد و فروش كردند.
روز سه‌شنبه در حالي بيمه پارسيان خريدار 16 ميليون سرمايه‌گذاري پرديس بود كه عرضه 4/6 ميليون سهمي سرمايه‌گذاري پرديس از سوي سرمايه‌گذاري تدبير صورت گرفته بود. همچنين 4 ميليون سهم آتيه دماوند از سوي سرمايه‌گذاري صنعت و معدن به فروش رسيد و از سوي ديگر سرمايه‌گذاري ايران و فرانسه خريدار سه ميليون سهم «وصنعت» بود.
در ادامه تحولات روز سه‌شنبه گروه مالي ملت 7/8 ميليون سهم بانك ملت را خريداري كرد و صنايع معدني اميد مانند روزهاي گذشته 5/1 ميليون سهم سرمايه‌گذاري سپه را از بازار جمع كرد. در اين روز حجم خريدهاي بانك تجارت در نماد سرمايه‌گذاري ملي تا 4 ميليون سهم افزايش يافت و بيمه ملت هم 500 هزار سهم «ونيكي» را خريد.
در همين حال صندوق بازنشستگي نفت روز سه‌شنبه با خريد 10 ميليون سهم بانك صادرات و عرضه 8/3 ميليون سهم رايان سايپا و 420 هزار سهم توكافولاد روز متفاوتي را تجربه كرد.
از سوي ديگر بنياد مستضعفان و ملي انفورماتيك در نمادهاي سيمان تهران و خدمات انفورماتيك خريدهاي كم‌حجمي را صورت دادند. در ادامه معاملات روز سه‌شنبه سرمايه‌گذاري سمند 200 هزار سهم ايران خودرو ديزل را خريد و در مقابل فروشنده 400 هزار سهم پارس مينو بود.
در مجموع هفته جاري را مي‌توان دوره‌اي توام با افت تحركات سرمايه‌گذاران دانست كه اين مساله عمدتا پس از توقف برخي نمادهاي معاملاتي مهم صورت گرفته است؛ روندي كه انتظار مي‌رود تا زمان بازگشايي نمادهاي مزبور كمابيش تداوم يابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر