بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۴
بررسی آثار جنگ خلیج فارس و تحریم ها بر کشور عراق

کاهش 99 درصدی ارزش دینار در مقابل دلار

ارزش دینار عراقی در اواخر سال 1995 میلادی، به ارزشی معادل 0.00033 دلار آمریکایی رسید. حال آن که ارزش آن در زمان ریاست جمهوری صدام حسین در سال 1982، برابر با 3.22 دلار آمریکایی بود.
کد خبر : ۸۸۶۶۸
در پی جنگ خلیج فارس، به واسطه تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا و کمیته بین المللی در کشور عراق، ارزش دینار عراقی در اواخر سال 1995 میلادی، به ارزشی معادل 0.00033 دلار آمریکایی رسید. حال آن که ارزش آن در زمان ریاست جمهوری صدام حسین در سال 1982، برابر با 3.22 دلار آمریکایی بوده که کاهش 99 درصدی ارزش دینار عراق به سبب رخداد جنگ خلیج فارس و تحریم های اعمال شده در آن کشور را نشان می دهد.

به گزارش بورس نیوز به نقل از سایت Iraqi Dinar.com پس از جنگ خلیج فارس، به موجب تحریم های سازمان ملل و عدم توانایی دولت عراق برای چاپ دینار های سوئیسی که قبلا استفاده می شده و به دنبال آن انتشار و توزیع دینار های سوئیسی با کیفیت پایین، یک دینار عراق به ارزشی معادل 0.00033 دلار آمریکایی نزول یافت.

در این بین بعد از برکناری صدام حسین در هجوم سال 2003 عراق، اداره ائتلاف اختیارات موقت به منظور ایجاد ارزی واحد و منحصر به فرد در کشور عراق، اسکناس و سکه های دینار عراقی با تکنیک ضد جعلی دیلارو منتشر کرده که به موجب آن ارزش دینار عراق از یک دینار معادل 0.00027 دلار آمریکایی با رشد حدود 200 درصدی به یک دینار معادل 0.00085 دلار آمریکایی صعود کرد.

با این وجود هنوز یک نرخ معاوضه بین المللی در کشور مذکور وجود ندارد و دینار عراق در بانک های بین المللی مبادله نمی شود.

دینار کویت پس از جنگ خلیج فارس نسبت به دینار عراق از ارزش بیشتری برخورداربود. بانک جهانی ارزش یک دینار کویت را برابر با 0.1 دلار آمریکایی وضع کرده بود ولی امروزه یک دینار کویت تقریبا معادل 3.45 دلار آمریکایی می باشد که ارزش آن نسبت به ارزش دینار عراقی ، حدود 4هزار برابر است.

بسیاری از سرمایه گذاران معتقدند که دینار عراق پس از رفع تحریم ها و توسعه اقتصادی از پتانسیل رشد فراوانی برخوردار است. اقتصاد دانان در حال تخمین زدن این موضوع هستند که طی پنج سال آینده، سرانجام یک دینار عراقی جایی بین 0.1 دلار و یک دلار ثابت خواهد ماند و چشم انداز روشنی برای کشور عراق به دلیل برخورداری از تعداد زیادی منابع و ذخایر طبیعی می بینند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر