بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
معاون بازرگانی مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو اعلام کرد:

مبنای قیمت‌گذاری سنگ‌آهن صادراتی ایران

در شرایط تحویل محصول در معدن، تمام هزینه‌های حمل از محل تحویل ازمعدن تا مقصد یعنی بنادر چین و همچنین هزینه‌های بارگیری، افت و پرت بار و هزینه‌های سرمایه‌گذاری از زمان پرداخت مبلغ مزایده تا دریافت وجه از خریداران در چین، از قیمت CFR بنادر چین به عنوان قیمت فروش کسر می‌شود.
کد خبر : ۹۷۲۳۷
میانگین قیمت سنگ آهن صادراتی ایران با عیار 59.60 و با شرایط تحویل در بنادر چین، در حال حاضر حدود 100 دلار است که البته در مقایسه با میانگین قیمت چند ماه گذشته مقداری کاهش داشته است.

به گزارش بورس نیوز، معاون بازرگانی مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو، با بیان این مطلب گفت:  عمده سنگ آهن صادراتی ایران از معادنی چون گل گهر، چادرملو، سنگ آهن مرکزی و سنگان استخراج و صادر می‌شود و کیفیت و عیار سنگ‌ آهن و وجود یا عدم وجود عناصر مزاحم مانند گوگرد و فسفر در آن از عوامل مهم در قیمت‌گذاری این محصول است.

محمد برقی با اشاره به برگزاری  مزایده فروش یک میلیون تنی شرکت چادرملو با شرایط تحویل در معدن (EX WORDE) به منظور تامین ارز مورد نیاز برای اجرای پروژ‌ه‌های شرکت طی اواخر سال گذشته، اظهار داشت: در شرایط تحویل محصول در معدن، تمام هزینه‌های حمل از محل تحویل ازمعدن تا مقصد یعنی بنادر چین و همچنین هزینه‌های بارگیری، افت و پرت بار و هزینه‌های سرمایه‌گذاری از زمان پرداخت مبلغ مزایده تا دریافت وجه از خریداران در چین، از قیمت CFR بنادر چین به عنوان قیمت فروش کسر می‌شود.

معاون بازرگانی مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو افزود: با توجه به اینکه مزایده یک میلیون تنی صادرات این شرکت با شرایط تحویل در معدن برگزار شده، تمام هزینه‌های یاد شده از قیمت فروش کسر می‌شود. به این ترتیب و با توجه به وجود عنصر مزاحم فسفر در سنگ آهن صادراتی این شرکت، قیمت فروش کشف شده در مزایده یک میلیون تنی صادرات این شرکت از قیمت جهانی این محصول کمتر نبوده است.

برقی در خصوص اینکه صادرکنندگان سنگ آهن به چه دلیل ارز حاصل از فروش صادراتی را در خارج از کشور دریافت می‌کنند؟، اظهار کرد: با توجه به تحریم مشکلاتی در نقل و انتقال ارز به خارج از کشور وجود دارد، بنابراین شرکت های بزرگ صادراتی تمام یا بخشی از ارز صادراتی خود را در خارج از کشور و در کشورهای مدنظر دریافت می‌کنند تا با استفاده از آن قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز برای ادامه تولید و اجرای طرح های توسعه‌ای را خریداری و وارد کنند.

وی در پایان سخنان خود بیان داشت: چادرملو شرکتی بورسی و خصوصی است که تمام مراحل برگزاری مزایده و فروش سنگ آهن تولیدی آن توسط هیأت مدیره که نمایندگان ذی نفعان، سهامداران و مالکان هستند، کنترل می‌شود. این به آن معنا است که منابع حاصل از صادرات متعلق به مالکان و سهامداران خصوصی بوده و سعی می‌شود صادرات به بالاترین قیمت ممکن صورت گیرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر