بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۴
مستطيل شيشه اي تالار

فتح قله با کمک پتروشیمی ها

فعالان بازار سرمایه با اتکا بر نگاه مثبتی که نسبت به عملکرد وزرای انتخابی وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و همچنین نفت دارد، کاهش ابهامات موجود در این صنعت در آینده نزدیک را چندان دور از ذهن نمی دانند، از همین رو استقبال بسیار خوبی از سهام موجود در این گروه نمودند.
کد خبر : ۱۰۳۶۱۸
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 92.05.26 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 572 واحد رشد به رقم 48445 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1691 واحد افزایش عدد 97210 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 800 واحد صعود به رقم 60410 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 2748 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 183 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت.

براساس گزارش بورس نیوز، رکورد 60 هزار واحدی توسط شاخص در حالی به ثبت رسید که تأیید وزرای اقتصادی دولت توانست نقش حائز اهمیتی در این سیر صعودی ایفا نماید.

اهالی تالار بر این عقیده استوارند که تیم اقتصادی دولت جدید تیمی یک دست بوده که با توجه به تأیید برنامه هایشان توسط مجلس شورای اسلامی، می توانند وضعیت اقتصادی کشور را رو به بهبود سوق دهند.

و اما از میان گروه های تأثیرگذار بر روند مثبت شاخص کل، گروه پتروشیمی با حجم معاملات بالای خود درصدر صنایع با اهمیت روز جاری قرار گرفت.

فعالان بازار سرمایه با اتکا بر نگاه مثبتی که نسبت به عملکرد وزرای انتخابی وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و همچنین نفت دارد، کاهش ابهامات موجود در این صنعت در آینده نزدیک را چندان دور از ذهن نمی دانند، از همین رو استقبال بسیار خوبی از سهام موجود در این گروه نمودند.

طی معاملات روز جاری نماد معاملاتی "فارس" در این گروه مورد بازگشایی قرار گرفت و این سهم نیز در کنار هم گروهی های همچون "تاپیکو" و "وغدیر" توانست حجم معاملات بالایی را به ثبت برساند و مابقی شرکت های فعال در این گروه نیز با صف های خریداران رو به رو بودند و در سقف قیمت روزانه خود معامله شدند.

دومین گروه مورد توجه سرمایه گذاران، خودرویی ها بودند که در اغلب نمادهای فعال این گروه شاهد عطش سرمایه گذاران برای خرید بودیم.

اهالی تالار با توجه به صحبت های به میان آمده در مناظره روز گذشته طرفین درگیر این صنعت و همچنین رشد تولیدات این گروه در دو ماه گذشته، انتظار دارند با ادامه سیر صعودی تولید، شرکت های فعال در این صنعت بتوانند از زیان خارج شده و روند رو به رشدی را طی کنند. از همین رو امروز نیز اغلب سهام فعال آن همچون "خودرو" "خساپا" و "خبهمن" با صف های خریداران رو به رو بودند.

بیشترین خبرها اما مربوط به فعالان پالایشی بود چراکه بالاخره سازمان بورس اقدام به انتشار شفاف سازی در خصوص وضعیت آنها کرد. هرچند که به زعم فعالان بورس هیچ گونه اطلاعات جدیدی در شفاف سازی های مذکور قابل مشاهده نبود و مشخص نیست آیا سازمان بورس برای چنین شفاف سازی هایی، نماد شرکت های فعال در این گروه را متوقف نگه داشته و موجبات نارضایتی سهامداران آنها را فراهم کرده بود!

در بین کلیه شرکت های پالایشی متوقف امروز دو نماد "شبریز" و "شتران" در حالی با طی کردن روندی معکوس هم مورد معامله قرار گرفتند که با وجود انتظارات شکل گرفته پیرامون تعدیل 100 درصدی سود هر سهم سال 92 "شتران" سرمایه گذاران اقبال چندانی به آن نشان ندادند و سهم مذکور با حدود 12 درصد کاهش قیمت مورد بازگشایی قرار گرفت. حال آنکه در نماد "شبریز" شاهد معاملاتی در حداکثر قیمت روزانه آن بودیم.

طی معاملات امروز حرکت مثبت پتروشیمی ها مزید بر علت شد تا سهام گروه بانکی که از اواخر هفته گذشته نیز روندی اصلاحی در پیش گرفته بودند تا معاملات ضعیفی را از خود برجای بگذارند.

و اما در گروه دارویی با اعلام خبر توقف واردات دارو سهام فعال در این گروه روند معاملات جالبی نداشتند و غلبه فروشندگان بر خریداران موجب تشکیل صف های فروش میان دارویی ها گردید.

براساس خبر منتشر شده در یکی از خبرگزاری ها عضو اتحادیه واردکنندگان دارو از توقف ترخیص دارو از گمرک فرودگاه امام خمینی به دلیل ابهامات به وجود آمده پیرامون نوع ارز تخصیصی به این کالا خبر داده و عنوان کرده که هنوز مشخص نیست بالاخره به واردات دارو باید ارز مرجع داده شود یا خیر! از همین رو بانک های عامل نیز از دادن اسناد ترخیص به واردکنندگان دارو خودداری کرده و گمرک نیز مجوز ترخیص نمی دهد.

در مجموع همانطور که پیش بینی می شد تأیید اغلب وزرای کابینه دولت توسط مجلس به عنوان محرک خوبی برای حرکت پرقدرت شاخص عمل کرد و شرایط رشد قیمت بسیاری از صنایع را فراهم نماید.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز هم اکنون روند مثبتی را در قیمت سررسیدها نظاره گر است و معامله گران قیمت سکه تحویل مرداد ماه را به عنوان نزدیکترین سررسید یک میلیون و 68 هزار تومان و قیمت سکه تحویل آذر ماه را یک میلیون و 138 هزار تومان پیش بینی می کنند.

در بازار آزاد نیز هر سکه تمام بهار آزادی به بهای یک میلیون و 80 هزار تومان و هر دلار آمریکا به قیمت 3175 تومان خرید و فروش می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر