بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸
کد خبر : ۱۰۵۱۸۳
بازتاب پیام تبریک سال نو رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران به یهودیان در فضای مجازی، توجه مطبوعات بین المللی به انتقال مسئولیت مذاکرات هسته ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه، ابراز نگرانی روسیه از قطعی نشدن فهرست هیئت مذاکره کننده ایرانی و بازتاب سخنان سردار سلیمانی در حمایت از سوریه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 



به گزارش «تابناک»، موضوع تبریک «توئیتری» سال نو یهودی از سوی رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران، از جمله موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون بازتاب بسیار گسترده ای در میان مطبوعات جهان داشته است. 

روزنامه «تلگراف» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد انتشار این پیام تبریک در حساب کاربری که گفته می شود زیر نظر شخص حسن روحانی اداره می شود، بحث های فراوانی را در رسانه های جمعی برانگیخته است. در این پیام آمده بود: «در حالی که آفتاب در تهران در حال غروب کردن است، من برای همه یهودیان، به ویژه یهودیان ایران، سال نو خجسته ای را آرزو می کنم». تلگراف اشاره می کند که انتشار چنین پیامی از سوی یک مقام عالیرتبه ایرانی، امری بی سابقه است و به ویژه، در تعارض کامل با رویه محمود احمدی نژاد در قبال یهودیان قرار دارد. با این حال، این روزنامه می نویسد هنوز درباره تعلق این حساب کاربری به روحانی، نشانه قطعی وجود ندارد.



با این حال، انتشار پیامی مشابه توسط محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، سبب ادامه بحث ها در این زمینه شده است. سایت نشریه «تایم» در اشاره به این موضوع می نویسد ظریف ضمن تبریک سال نو به یهودیان، در پاسخ به یک نظر نوشته ایران هیچ گاه واقعه «هولوکاست» را انکار نکرده است. ظریف در توئیتر خود در پاسخ به فردی که از وی درباره انکار هولوکاست پرسیده، پاسخ داده: «ایران هرگز این واقعه را انکار نکرده است. مردی که تصور می شد این واقعه را انکار کرده، اکنون دیگر رفته است. سال نو مبارک». تایم می نویسد کریستین امانپور، خبرنگار «سی ان ان» تأیید کرده این حساب کاربری، متعلق به خود ظریف است. 



خبر انتقال مسئولیت مذاکرات هسته ای ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه، از جمله دیگر اخباری است که بازتاب گسترده ای در عرصه بین المللی داشته است. روزنامه «واشنگتن پست» می نویسد بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، وزارت خارجه مسئولیت مذاکرات هسته ای را بر عهده گرفت و این، تمایز آشکار دیگری میان دولت روحانی با سلف جنجالی خود، یعنی احمدی نژاد است. واشنگتن پست می نویسد محمد جواد ظریف که اکنون به عنوان هدایتگر مذاکرات برگزیده شده، به خوبی برای مقامات غربی شناخته شده است و یک فرد میانه رو به شمار می رود. این روزنامه در ادامه به بیان پیشینه ای از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 پرداخته است.



این در حالی است که وزارت خارجه روسیه، از مشخص نشدن قطعی فهرست مذاکره کنندگان ایرانی در مذاکرات هسته ای، ابراز نگرانی است. به نوشته خبرگزاری «ترند»، سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه گفته مسکو از اینکه ایران هنوز هیئتی را برای مذاکره با گروه 1+5 تعیین نکرده، نگران است. وی گفته: «فرایند تشکیل هیئت، هنوز تکمیل نشده و این موضوع ما را نگران می کند. ما همچنین از اینکه تاریخ و محل مذاکرات با شش قدرت جهانی مورد توافق قرار نگرفته، نگران هستیم. ما از دیگر اعضای گروه 1+5 و همچنین ایران می خواهیم که هرچه سریعتر بر سر محل و زمان دور بعدی مذاکرات به توافق برسند». 



در نهایت، برخی مطبوعات و رسانه ها، از جمله «دیلی استار» لبنان سخنان سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران را بازتاب داده اند که بر حمایت ایران از سوریه تأکید کرده است. این روزنامه اشاره می کند که سردار سلیمانی گفته ایران تا آخر از سوریه حمایت خواهد کرد. دیلی استار به نقل از این فرمانده ایرانی می نویسد: «هدف آمریکا، حمایت از حقوق بشر نیست؛ بلکه از میان بردن محور مقاومت است». دیلی استار اشاره می کند که از دید برخی تحلیلگران، هدف اصلی اوباما از طرح حمله به سوریه، مقابله با نفوذ ایران در سطح منطقه است.  
اشتراک گذاری :
ارسال نظر