بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۵
کد خبر : ۱۰۵۲۰۶
موضوع حمله آمریکا به سوریه، همچنان خط اول اخبار و تحلیل های بین المللی را به خود اختصاص داده؛ اما در این میان، به جز خبر و تحلیل، شایعات و جوسازی ها نیز به عنوان بخشی از راهبرد کشورهای غربی قابل شناسایی است. در تازه ترین نمونه از این دست، یک روزنامه آمریکایی مدعی شده ایران به نیروهای وابسته به خود در عراق برای حمله علیه اهداف آمریکایی آماده باش داده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «وال استریت ژورنال» امروز با انتشار مطلبی مدعی شده مقامات آمریکایی، پیامی را از یک مقام ارشد ایرانی به شبه نظامیان وابسته به ایران در عراق رهگیری کرده اند که در آن، از این شبه نظامیان خواسته شده خود را برای حمله به اهداف آمریکایی، در صورت اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه آماده کنند.

این روزنامه می نویسد به گفته مقامات آمریکایی، ساختمان سفارت آمریکا در بغداد، یکی از اهداف احتمالی این شبه نظامیان خواهد بود؛ اما از بیان جزئیات دقیق تر مربوط به دیگر اهداف احتمالی خودداری کرده اند. در همین حال، وزارت خارجه آمریکا نیز دو روز پیش با صدور یک پیام هشدار، از شهروندان این کشور خواسته از سفرهای غیر ضروری به عراق خودداری کنند.

وال استریت ژورنال ادعا می کند که این پیام، طی روزهای اخیر شنود و رهگیری شده و فرستنده آن، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران بوده است. مقصد پیام مذکور نیز گروه های شبه نظامی شیعه وابسته به ایران معرفی شده است. 

وزارت خارجه آمریکا و سازمان جاسوسی این کشور (CIA) از اظهارنظر درباره گزارش این روزنامه خودداری کرده اند.

اما این ادعا در شرایطی منتشر می شود که مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران، تاکنون هرگونه مداخله مستقیم نظامی ایران در جنگ احتمالی سوریه را رد کرده و ضمن هشدار نسبت به پیامدهای وخیم منطقه ای و بین المللی حمله آمریکا، تأکید کرده اند که حمایت های ایران در قالب کمک های غیرنظامی خواهد بود. 

در این راستا، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران چند روز پیش در سخنانی اشاره کرده بود که کمک های ایران به سوریه، در قالب ارسال غذا و دارو برای این کشور خواهد بود. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز روز گذشته تأکید کرد اتحادی که در مقابل حمله آمریکا به سوریه تشکیل خواهد شد، یک «اتحاد انسانی و اسلامی» در سطح منطقه خواهد بود. از همه مهمتر، حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب نیز هرچند روز گذشته نسبت به عواقبت تصمیم برای حمله به سوریه، به دولت آمریکا هشدار دادند، اما درباره امکان مداخله نظامی ایران نکته ای را مطرح نکردند. 

بر این اساس، به نظر می رسد هدف از انتشار چنین ادعاهایی در مطبوعات آمریکایی، بیش از هرچیز زمینه سازی برای توجیه حمله به سوریه، به عنوان تلاشی برای ضربه زدن به ایران باشد. نکته ای که طی روزهای اخیر، خود دولتمردان آمریکایی بارها و به بهانه های مختلف به آن اشاره کرده و تصمیم به حمله به سوریه را با موضوع برنامه هسته ایران مرتبط دانسته اند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر