بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۶
کد خبر : ۱۰۵۷۹۸
 همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با کاهش نگرانی از بحران سیاسی در منطقه خاورمیانه و جهت‌گیری مثبت سیاسی- اقتصادی دولت جدید روند رو به رشد خود را از سرگرفت. 
در هفته گذشته با فروکش کردن بحران در منطقه خاورمیانه بازارهای منطقه‌اي و جهانی فرصتی برای بازگشت پیدا کردند که این امر برای بورس تهران نیز با رشد شاخص و ثبت بازدهی هفتگی 75/1 درصدی رخ داد و سرمایه‌گذاران پس از نزدیک به 10 روز افت بازار، شاهد بازگشت روند مثبت به معاملات بودند. هر چند در این میان کاهش خطر جنگ در سوریه مهم‌ترین عامل در بازگشت انگیزه معامله‌گران بود اما مجموعه‌اي از تحولات سیاسی و اقتصادی نیز به کمک بازار آمد. 
در مهم‌ترین تحولات سیاسی تحرکات دیپلماتیک میان ایران و گروه 5+1 سبب امیدواری به حل مسائل سیاسی شده است؛ کاهش هرچند اندک تحریم‌ها در هفته گذشته پس از سال‌ها تنش سیاسی در حوزه بین‌الملل را به سوی کاهش سوق داده است و به نظر مي‌رسد در این بخش گشایش‌های بیشتری پیش روی کشورمان باشد. در این میان سفر دکتر روحانی به بیشکک و مذاکرات با سران روسیه و چین و به همچنین سفر قریب‌الوقوع ایشان به نیویورک نیز از اهمیت فوق‌العاده‌اي برخوردار است. در همین حال تغییرات در حوزه شورای امنیت ملی نشان‌دهنده تحولات مهمی است؛ انتصاب شمخانی به عنوان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و همچنین انتصاب وی به عنوان نماينده ولی فقیه در این شورا که به دوره 16ساله نمایندگی دکتر روحانی پایان مي‌دهد نشان از تغییر آرایش سیاسی در تهران دارد. 
با تغییر و تحولات جدید روشن است به خاطر هماهنگی و همراهی رييس‌جمهور، وزارت خارجه و شورای امنیت، فردی مانند شمخانی به جای جلیلی انتخاب شده که بتواند با ظریف و روحانی هماهنگی لازم را در اتخاذ سیاست‌ها و اجرای سیاست‌ها وتحولات جدید داشته باشند. 
در کنار مسائل سیاسی در حوزه اقتصادی نیز روند تحولات به نفع بازار سرمایه رقم خورده است؛ هر چند که در این حوزه بیشتر اخبار در مورد انتصاب‌ها در روزهای اخیر رقم خورده است. به نظر مي‌رسد در دو حوزه نفت و صنعت، معدن تجارت مهره چینی‌های صورت گرفته به ویژه با حضور دکتر کرباسیان در ایمیدرو و شعری مقدم در ملی پتروشیمی بیش از دیگر تحولات برای بازار سرمایه مثبت بوده است. در این شرایط روند تحولات در دو وزارت خانه ارتباطات و فناوری و نیرو چندان به نفع بازار سرمایه در حال پیشرفت نیست اما در حوزه وزارت امور اقتصادی و دارایی و مسکن و شهرسازی کفه توجه به بازار سرمایه امیدوارکننده است. ابقاي دکتر صالح‌آبادی در سازمان بورس و اوراق بهادار در هفته گذشته همچنین به ثبات بازار کمک کرد اما در حوزه وزارت اقتصاد هنوز تحول عملی به ویژه در مورد وضعیت مدیران بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌اي صورت نگرفته و بانک مرکزی نیز برنامه ارزی خود را اعلام نکرده است؛ به‌طوري كه همچنان سردرگمی در این  حوزه به چشم مي‌خورد که همین امر نیز به وضعیت سه نرخی بودن بازار ارز تداوم مي‌بخشد هر چند که هر از چندگاهی اظهارنظرهایي که صورت مي‌گیرد بر ابهام‌ها مي‌افزاید. 
بانک مرکزی روز چهارشنبه با تاکید بر اینکه ارز 1226 توماني در سال 92 وجود ندارد حجت را بر واردکنندگان کالاهای اساسی تمام کرد و گفت: دیوان محاسبات نامه‌ای در خصوص اختصاص ارز 1226 توماني به بانک مرکزی نداده است. اما با وجود این اعلام و همچنین اعلام بازنگری در مورد ارز مسافرتی همچنان بانک مرکزی از شفاف کردن سیاست ارزی خودداری کرده است. 
در حوزه اقتصادی در بازارهای جهانی، بهای فلزات پس از تحولات سیاسی در منطقه خاورمیانه به ثبات نسبی رسیده است. بهای مس در حد 7 هزار و 13 دلار در هر تن باقی مانده است؛ بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و 743 دلار، یک هزار و 825 دلار و 2 هزار و 71 دلار باقی مانده است. در بورس کالا نیز همچنان بازار در انتظار شفاف‌سازی سیاست ارزی بانک مرکزی و احتمال تک نرخی شدن بازار ارز است. 
در بازار چه خبر بود؟ 
بازار روز چهارشنبه هفته گذشته بازار مثبتی بود که هر چند با رشد شاخص به میزان 974 واحد همراه شد اما میزان رشد شاخص کمتر از روز سه‌شنبه بود. از دیدگاه کارشناسان به‌‌رغم برطرف شدن نگرانی سیاسی، بازار همچنان در انتظار گزارش‌های شش ماهه است. در همین حال هفته پیش رو به دلیل پایان فصل پاییز از تاثیرات زمانی نیز به دور نخواهد بود. فرارسیدن پایان سال مالی برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین شمار قابل ملاحظه‌اي از شرکت‌های کارگزاری موجب مي‌شود تحولات مهمی در بازار رخ دهد و سطح نقدینگی بازار با تحولاتی مواجه باشد. 
در همین حال احتمالا شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز به تلاش خود برای شناسایي آخرین سودها خواهند افزود. 
در بازار روز چهارشنبه در گروه پتروشیمی، هلدینگ تاپیکو در آخرین روز معاملاتی پیش از برگزاری اولین مجمع بورسی خود با معاملات پر حجمی مواجه شد؛ به نظر مي‌رسد مجمع روز یکشنبه این شرکت حداکثر تقسیم سود نقدی را به همراه آورد. در این گروه، انتصاب شعری مقدم به اقبال معامله گران به هلدینگ فارس منجر شد این نماد نیز با صف خرید به کار خود پایان دهد. در همین حال در عرصه جهانی، کاهش بهای اوره فشاری را بر شرکت‌هاي دارای صادرات قابل ملاحظه نظیر کرمانشاه و پردیس وارد خواهد ساخت اما برخلاف اوره بهای متانول رشد مناسبی را تجربه کرده است. در گروه پالایشگاهی روز چهارشنبه دو پالایشگاه لاوان و تهران راه متفاوت خود از سه پالایشگاه اصفهان، تبریز و بندرعباس را ادامه دادند. 
در گروه خودرویی همچنان وضعیت مبهم این صنعت ادامه دارد؛ با تغییر مدیرعامل ایران خودرو نیز به نظر مي‌رسد وضعیت این شرکت نگران‌کننده باقی بماند. در این شرایط جلسه شورای رقابت بدون مصوبه‌اي خاتمه یافته است. 
رييس شورای رقابت در رابطه با تداوم حضور شورای رقابت در بحث خودرو گفت: در این رابطه این کار صرفا براساس قانون انجام می‌شود یعنی نه وزیر صنعت، معدن و تجارت و نه مقام دیگری نمی‌تواند تعیین کننده حضور یا عدم حضور شورای رقابت در بازار خودرو باشد بلکه فقط و فقط این کار براساس قانون انجام می‌شود. وی ادامه داد: پس از تهیه گزارشات مربوطه مقرر شد هفته آینده از سوی کارگروه، جلسه‌ای در شورای رقابت درباره بازار خودرو و مخابرات برگزار شود.
وی در پایان گفت: علت عدم نداشتن مصوبه در اين جلسه به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضا و با تاخیر برگزار شدن جلسه بوده است. 
در صنعت خودرو براساس جدیدترین آمارهای رسمی، تولید خودرو در برخی از شرکت‌های خودروسازی متوقف شده است. به گزارش «ایسنا»، براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مرداد ماه امسال در سه شرکت خودروسازی راین، خودروسازی مدیران و کرمان موتور تولید خودرو به صفر رسیده است. 
در گروه سیمانی، شرکت سيمان کارون با 20 میلیارد و 883میلیون و 300 تومان سرمایه برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند 92 براساس عملکرد واقعی دوره 3 ماهه مبلغ 1562ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که نسبت به گزارش قبلی با تعدیل منفی 8/2 درصدی روبه‌رو بوده و دلیل این تغییرات را تغيير در ترکيب فروش صادراتي اعلام كرده‌است. 
در این گروه سیمان، باقران نیز با نماد سباقر در بازار پایه فرابورس درج شده است. 
در گروه فلزی، فولاد آلياژي يزد اعلام کرده با توجه به پیش‌بینی فروش شرکت کارگزاری ایساتیس  در بودجه 92 سهام فوق در تاریخ 18 شهریورماه به فروش رسید و به ازای هر سهم 15 تومان سود خالص عاید شرکت شد که مبلغ 10 تومان مازاد بر پیش‌بینی قبلی است؛ سود هر سهم شرکت در حال حاضر 964 ریال است. 
در گروه غذایی، شرکت گلوکوزان سود هر سهم سال مالی منتهی به شهريورماه امسال را از 3179 به 4936 ریال افزایش داده و با تعدیل مثبت 55 درصدی روبه‌رو شده است.علت این تعدیل افزایش قیمت فروش محصولات بوده است. مهم ترین محصولات شرکت گلوکز و نشاسته است. 
گلوكوزان برای سال مالی 93 در اولین پیش‌بینی 5106 ریال پیش‌بینی کرده که در مقایسه با شال 92 با رشد 3 درصدی روبه‌رو شده است. علت این تعدیل نیز افزایش نرخ فروش بوده است. 
در گروه ساختمانی نیز سخت آژند که سال مالی منتهی به 31 شهریور 92 دارد سود هر سهم سال مالی جاری خود را از 370 ریال به 683 ریال افزایش داده که علت تعدیل فروش سهام شرکت آژند توسعه شهرستانک بوده است. لازم به ذکر است که مبلغ 83 ميليارد و 950 میلیون ریال از ثمن معامله با بدهی شرکت به شرکت پیشگامان توسعه شهری ایرانیان تهاتر شده و از این بابت هیچ گونه نقدینگی وارد شرکت نشده است. 
اما شرکت برای سال مالی 93 در اولین پیش‌بینی 420 ریال اعلام کرده که در مقایسه با سال 92 کاهش 39 درصدی داشته است. البته این را نیز باید در نظر داشت که عمده سود سال 92 غیرعملیاتی بوده است. 
در گروه واسطه‌گری، سرمایه‌گذاری بیمه امروز مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی است. در کنار این شرکت نمادهای بیمه دانا، کاشی اصفهان و پارس الکتریک نیز در گره قرار دارند. 
در مجموع روز چهارشنبه بازار شرایط مثبتی داشت که در آن علاوه بر رشد 974 واحدی شاخص کل، ارزش معاملات نیز به 233 میلیارد تومان بالغ شد که 5/13 درصد آن را معامله 80 میلیون سهم تاپیکو تشکیل داد. در کل هفته نیز ارزش معاملات با 9/18 درصد رشد به 736 میلیارد تومان رسید و شمار خریداران نیز با 2/21 درصد رشد از 67 هزار و 224 نفر گذشت. در کل هفته نیز بازدهی بازار 75/1 درصد بود تا بازدهي بورس از ابتدای سال‌جاری به 5/55 درصد بالغ شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر