بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۴
کد خبر : ۱۰۸۱۰۷
بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز برای دومین روز پیاپی رشد 8/1 درصدی شاخص را تجربه کرد. توجه بازار به گروه پتروشیمی، پالایشگاهی و فلزی عامل اصلی این رشد بود، در حالی که بسیاری از صنایع دیگر به فاز استراحت رفته و به منظور اصلاح قیمت نمادها افت‌های ملایمی را تجربه کردند.

در این میان گروه دارویی که پس از یک دوره رشد قابل توجه شاخص، روزهای کم نوسانی را سپری می‌کند، دیروز نیز با افت ملایمی مواجه شد. در این گروه، «والبر» به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ دارویی بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و در میان نمادهای منفی این گروه جای گرفت. نکته قابل توجه در معاملات این نماد، حضور 50 درصدی حقوقی‌ها در نقش فروشنده و عدم حضور آنها به عنوان خریدار است. 
همچنین، گروه غذایی روند مثبت خود را تغییر داده و روز گذشته 5/1 درصد افت را ثبت کردند. روند مثبت این گروه را می‌توان در اخبار مبنی بر آزادسازی قیمت شیر و لبنیات در هفته‌های گذشته و همچنین تعدیل مثبت در گزارش‌های مالی به ویژه در نمادهای تولیدکننده روغن دانست. «وبشهر»، بزرگ‌ترین هلدینگ مواد غذایی، بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت و با صف فروش به معاملات خود پایان داد. در این نماد، حقوقی‌ها به‌‌رغم عدم حضور در نقش فروشنده، به عنوان خریدار حضور مناسبی داشتند. همچنین، «غمارگ» پس از تعدیل مثبت EPS روز گذشته بازگشایی و با صف خرید همراه شد. 
در این شرایط گروه رایانه‌ای روند منفی خود طی روزهای اخیر را ادامه داد و نمادهایش یکدست قرمزپوش شدند. نکته قابل توجه، عدم حضور حقوقی‌ها در معاملات نمادهای این گروه به ویژه به عنوان فروشنده است. به بیان دیگر، حقوقی‌ها یا در معاملات شرکت نداشته‌اند یا در صورت حضور، خریدار بوده‌اند. به عنوان مثال، روز شنبه 8/1 میلیون سهم «رکیش» توسط بانک تجارت (6/1 میلیون) و شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان (200 هزار) خریداری شد. 
از سوی دیگر گروه ساختمانی که روزهای مثبتی را سپری می‌کرد، دیروز با افت شاخص مواجه شد تا در نمادها اصلاح قیمت رخ دهد. «ثشاهد» به عنوان منفی‌ترین نماد گروه، بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد؛ معاملات این نماد طی روزهای اخیر عمدتا با حضور حقیقی‌ها انجام شده است و حقوقی‌ها در برخی روزها خریدهای کم‌حجمی انجام داده‌اند. در معاملات روز شنبه، 275 هزار سهم «ثفارس» توسط شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران فروخته شد، در حالی که شرکت بانک ایران زمین 2/1 سهم «ثاژن» را خریداری کرد. 
در این میان، حمل و نقلی‌ها پس از یک دوره رشد بی‌وقفه، این هفته را منفی آغاز کرده‌اند. «حپترو» که هفته گذشته در خصوص ورود به حوزه حمل و نقل دریایی گزارش‌های شفاف‌سازی ارائه کرده است، روند مثبت خود را ادامه داد و تنها نماد مثبت روز گذشته در این گروه بود و با صف خرید همراه شد. از سوی دیگر، «حتاید» پرمعامله‌ترین نماد گروه با حضور کامل حقیقی‌ها شد. در معاملات روز شنبه، فروش 3/3 میلیون سهم این نماد توسط شرکت گروه مالی مهر اقتصاد قابل توجه است. 
گروه برقی در ادامه روند صعودی اما نوسانی خود، در معاملات روز گذشته منفی شد. «بترانس» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که روزي منفی را پشت گذاشت. بررسی معاملات این نماد نشان می‌دهد که طی روزهای اخیر، حضور حقوقی‌ها در نقش خریدار پررنگ‌تر بوده است. 
ماشین‌آلات روند مثبت خود را تغییر داده و منفی شدند. «تکمبا» بیشترین حجم معاملات گروه با حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش فروشنده را به خود اختصاص دادند. در معاملات روز شنبه نیز، فروش 1/2 میلیون سهم «تکمبا» توسط آستان قدس رضوی قابل توجه است. همچنین، «تمحرکه» با توجه به ارائه گزارش‌های مالی 6 ماهه در روز شنبه و پوشش 65 درصدی EPS، روزگذشته به منظور تعدیل پیش‌بینی سود متوقف شد. از سوی دیگر، لاستیکی‌ها پس از یک دوره رشد قابل ملاحظه، چند روزی است منفی شده‌اند. «پکرمان» بیشترین حجم معاملات گروه را عمدتا با حضور حقیقی‌ها در اختیار داشت. اما قندی‌ها که روزهای نسبتا منفی را سپری می‌کردند، روز گذشته رشد ملایم 3/0 درصدی شاخص را ثبت کردند. «قصفها» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور حقیقی‌ها به خود اختصاص داد. 
در نهایت، گروه کاشی و سرامیک روند مثبت خود را با رشد 4/1 درصدی شاخص ادامه داد. «کچینی» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که طی روزهای اخیر حضور حقوقی‌ها در نقش خریدار پررنگ‌تر بوده است. 
یادآوری: روند بررسی صنایع در این صفحه به این گونه است که یک روز 10 صنعت برتر (از منظر ارزش بازار) در میان 37 صنعت بورسی مطالعه می‌شوند و در روز بعدی (آنچه امروز چاپ شده است)، 10 صنعت دیگر (از میان 27 صنعت باقیمانده) که هم از نظر ارزش بازار و هم از نظر تعداد شرکت‌ها و حجم معاملات جایگاه بهتری دارند مورد مطالعه قرار می‌گیرند.  
اشتراک گذاری :
ارسال نظر