بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۴
کد خبر : ۱۱۵۵۵۶

بهزاد بهمن‌نژاد: بازار ديروز در حالي با افت ملايم 5/0 درصدي شاخص كل مواجه بود كه صنايع بورسي، كمي از روند روزهای گذشته رها شده و در تعداد قابل توجهي از آنها نشانه‌هاي بازگشت به روند صعودي ديده مي‌شود.

در معاملات روز گذشته، به علت برخي مشكلات فني در سيستم ثبت سفارش، بازار در ابتداي ساعات معاملات در اثر افزايش تقاضاي خريد با رشد شاخص مواجه شد؛ حال آنكه در ادامه افزايش عرضه‌ها منجر به افت آن شد. سبز شدن برخي نمادها در اين معاملات، اميدهايي را در دل سهامداران ايجاد كرد، اما همچنان ميزان ارزش معاملات (حدود 330 ميليارد ريال) نشان از رفتار به دور از هيجان بازار دارد. بر اين اساس، اميد است پس از يك دوره اصلاح قيمت و افت شاخص كل، از امروز شاهد بازگشت اقبال سهامداران به بورس باشيم كه در پي آن، شاخص مي‌تواند بار ديگر به مسير صعودي اما با شيب بسيار ملايم بازگردد. در حقيقت، بررسي «دنياي اقتصاد» نشان مي‌دهد تقريبا تمامي صنايع طي 10 روز گذشته با افت شاخص مواجه بوده‌اند كه اين به معناي انجام اصلاح قيمت در كل بازار است. در حالي كه طي چند ماه اخير، هنگامي كه صنعتي در فاز اصلاح قيمت بود، نقدينگي ناشي از حجم بالاي معاملات روزانه، به ناچار وارد گروه‌هاي ديگر مي‌شد كه رشد آنها را به همراه داشت. در واقع، طي روزهاي اخير هيجانات بازار فروكش كرده و در نتيجه انتظار مي‌رود بازار پس از يك دوره استراحت دسته جمعي، به آرامي وارد مسير صعودي ملايمي شود.
در اين ميان، گروه دارويي روند منفي خود را ادامه داد. اين گروه در پي گزارش‌هاي 6 ماهه با توجه به افزايش قيمت فروش داروها در ابتداي سال، عمدتا با تعديل مثبت پيش بيني سود (EPS) همراه بودند. بر اين اساس، تشديد اقبال سهامداران باعث رشد قابل توجه دارويي‌ها در سه ماهه بعدي شد؛ اما از آنجا كه احتمال افزايش مجدد قيمت داروها تقريبا وجود ندارد (عدم تعديل مثبت در گزارش‌هاي 9 ماهه اخير اين گروه گواهي بر اين ادعاست)، اين گروه بار ديگر حاشيه نشين بازار شده است. «تيپيكو»، بزرگ‌ترين هلدينگ دارويي، در دومين روز معاملاتي خود، بيشترين حجم معاملات گروه را در حالي در اختيار گرفت كه با عرضه‌هاي سنگيني از سوي سهامداران حقوقي مواجه بود. حمل و نقلي‌ها نيز روند نزولي خود را ادامه دادند. تبندر، مسوول امور سهام حمل و نقل پتروشيمي «حپترو» در گفت‌وگو با خبرنگار بورس نيوز عنوان كرده است: با توجه به توافقات ژنو، احتمال بسته شدن قراردادهاي جديد با شركت‌هاي پتروشيمي فراهم شده است كه البته لازمه انجام اين طرح‌هاي توسعه‌اي، لغو تحريم‌ها است. ديروز، «حكشتي» بيشترين حجم معاملات اين گروه را با حضور فعال حقوقي‌ها در نقش خريدار به خود اختصاص داد. از سوي ديگر، روند منفي گروه غذايي متوقف شد. «غالبر» بيشترين حجم معاملات اين گروه را با حضور سهامداران حقيقي در اختيار داشت. در اين شرايط، گروه رايانه‌اي روند منفي خود را تغيير داده و مثبت شد. «مداران» در حالي بيشترين حجم معاملات اين گروه را در اختيار گرفت كه حقوقي‌ها در نقش فروشنده حضور قابل توجهي داشتند. اما گروه ساختماني روند شديد منفي خود را طي روزهاي اخير ادامه داد. حسام حسيني، كارشناس بازار سرمايه در رابطه با اين گروه مي‌گويد: با توجه به آنكه سوددهي شركت‌هاي اين گروه، وابسته به پروژه‌هايي است كه در هر دوره انجام مي‌دهند و در نتيجه آنها را بر اساس EPS نمي‌توان ارزش‌گذاري كرد، بلكه ميزان خالص دارايي‌ها (NAV) معيار اصلي براي تحليل آنهاست. به گفته اين كارشناس، در ماه گذشته كه اوج رشد بورس بود، سهامداران با توجه به افزايش ميزان ريسك بازار به سمت گروه‌هايي رفتند كه دارايي بيشتري دارند؛ نظير گروه خودرو و ساختماني. وي همچنين، علت افت اخير اين گروه را اين‌گونه عنوان مي‌كند: در ركود شديد، سهامداران به سمت تحليل‌ها بر اساس EPS روي مي‌آورند، حال آنكه شركت‌هاي ساختماني، عموما EPS پاييني دارند و بيشتر بر اساس NAV ارزش‌گذاري مي‌شوند؛ بر اين اساس، بار ديگر سهامداران از اين گروه روي برگردانده‌اند و رشد ناگهاني اين گروه در اوايل ماه گذشته، تبديل به افت شديد هفته‌هاي اخير شده است. ديروز، «ثشاهد» بيشترين حجم معاملات اين گروه را با حضور نسبتا فعال حقوقي‌ها در نقش خريدار به خود اختصاص داد.
از سوي ديگر، گروه برقي روند منفي خود را تغيير داده و مثبت شد. «بترانس» بيشترين حجم معاملات اين گروه را با حضور نسبتا فعال حقوقي‌ها در نقش خريدار در اختيار گرفت. اما گروه ماشين آلات و تجهيزات روند منفي خود را ادامه داد. «وتوشه» بيشترين حجم معاملات اين گروه را با حضور سهامداران حقيقي به خود اختصاص داد. در اين شرايط، گروه لاستيك و پلاستيك روند منفي خود را ادامه داد. «پلاسك» با حضور كامل سهامداران حقيقي بيشترين حجم معاملات گروه را در اختيار گرفت. همچنين، روند منفي گروه كاشي و سراميك ادامه يافت. «كچيني» بيشترين حجم معاملات اين گروه را با حضور پررنگ حقوقي‌ها در نقش خريدار به خود اختصاص داد. در نهايت، قندي‌ها روند منفي خود را ادامه دادند. «قصفها» كه با اقبال نسبتا مناسب حقوقي‌ها مواجه بود بيشترين حجم معاملات گروه را در اختيار گرفت.
 


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجتبی
چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۶
×××× اصلاح قبلی بورس (اواخر تابستان در شاخص 61 هزارتایی) در سیکل 12 روزه و در سطح 23.6 درصد فیبوناچی بوده!
@@@ امروز (چهارشنبه 2 بهمن) 12 امین روز اصلاح بوده و اگر به کانال 82 هزار واحد برسیم اصلاح 23.6 درصدی فیبوناچی محقق می شه!
بنابراین به احتمال بسیار قوی در ابتدای هفته ی آتی موج صعودی آغاز خواهد شد.... و تارگت شاخص (به گفته دکتر کنی (پدر علم تحلیل تکنیکال) ) 144 هزار واحد خواهد بود!!
ولی
چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷
فقط الکی به مردم امید میدهند ولی متاسفانه سرمایه گذاران حقیقی دارند نابود میشوند فکری اساسی بکنبد شعار ندهید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
مبتدی
چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۷
پایان استراحت !!!!!!!!!
بهزاد جون من مبتدی تو همین مدت کمی که تو بورس بودم یاد گرفتم که وقتی شاخص از 89000 به 81000 میرسه بهش میگن افت و سیر نزولی و نه استراحت