بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶
کد خبر : ۱۳۶۱۸۸
در مبارزات سياسي و انتخاباتي معمولا گروهها و احزاب، نمادهايي را براي معرفي خود به مردم انتخاب مي كنند. از جمله اين نمادها انتخاب رنگها است و در اين رابطه روانشناسي رنگها به كمك احزاب و جناحهاي سياسي آمده و با مردم حرف مي زنند و پيامهاي انتخاباتي را به آنها مي رسانند. انتخاب رنگ بنفش از طرف روحاني و طرفدارانش معنا و مفهوم خاصي دارد كه تا حدود زيادي به روش و منش روحاني برمي گردد و بنظر مي رسد به شخصيت حسن فريدون(روحاني) بسيار نزديك است. روحاني شخصيتي است كه در سالهاي فعاليت سياسي در مجلس و شوراي امنيت و ديگر سمت ها داراي كارنامه ديپلماتيك هوشمندانه اما پيچيده و غيرشفاف مي باشد.

در حال حاضر در دولت روحاني و رفتارهاي شخص رييس جمهور اين هوشمندي، پيچيدگي و غيرشفاف بودن به وضوح ديده مي شود. روحاني خوب حرف مي زند، خوب تحليل مي كند، خوب آمار و ارقام ارائه مي كند و خوب شعار مي دهد ولي در عملكرد از روشهاي چندگانه، چندپهلو و چندوجهي به نفع خود استفاده كرده و بهره مي برد. تركيب دولت روحاني و مديران اجرايي كشور بسيار شبيه رنگ بنفش است. رنگ بنفش تركيبي است از چند رنگ تيره و روشن كه از خود شفافيت و اصالت نشان نمي دهد. هر بيننده با ديدن رنگ قرمز يا سفيد يا سياه در مورد شخصيت و روانشناسي آن رنگ مي تواند نظر روشني بدهد ولي بسياري از بينندگان از ديدن رنگ بنفش نمي توانند قضاوت صريح و روشني از خود نشان دهند و اين همان چيزي است كه در شخصيت روحاني و عملكرد 35 ساله وي به خوبي مشهود و واضح است.

روحاني و دولتش در برخي از مواضع سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي شبيه دولت احمدي نژاد است و در برخي از عملكردهاي ديگر شباهتهايي به دولت هاشمي و خاتمي دارد. روحاني در انتخاب مديران خود و نيز در ارائه برنامه ها و همچنين در عرصه شعار و سخنراني، تركيبي از رنگهاي روشن و تيره را بهم درآميخته و از آنها رنگ غيرشفاف بنفش را آفريده است! بنظر مي رسد اين پيچيدگي و غيرشفافيت هم از جهاتي خوب و هم از جهاتي بد است. فعلا براي قضاوت در مورد شخصيت و عملكرد روحاني و دولتش بايد كمي خويشتن داري و صبر پيشه كرد، زيرا به زودي در سالهاي آينده اين ابهام روشن و برملا خواهد شد.

مهدی آيتی – نماينده ادوار مجلس

اشتراک گذاری :
ارسال نظر