بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
کد خبر : ۱۳۶۴۹۰
به گزارش نامه نیوز، شاخص کل بورس که در نیمه نخست سال جاری به روند نزولی خود که از زمستان سال گذشته آغاز شده بود ادامه می داد همزمان با پایان تابستان و ورود به نیمه دوم سال جاری روند صعودی به خود گرفته و همین موضوع امیدواری ها درباره آینده بازار بورس را افزایش داده است.

در همین رابطه روز گذشته با دادوستد 617 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 189 میلیارد تومان در 64 هزار نوبت، شاخص بورس 264 واحد رشد و به ارتفاع 72 هزار و 281 واحد رسیده است.

اما افزایش شاخص کل بورس در یک ماه اخیر موجب شده تا امیدواری ها به آینده بازار بورس افزایش یابد و در همین راستا محیدرضا مهرآور مدیرعامل کارگزاری بانک سامان با اشاره به رشد شاخص گفته است سهامداران از تصمیمان هیجانی خودداری کنند و چنانچه نیاز مالی ندارند برای خروج از بازار سرمایه عجله نکنند، چون قیمت ها درحال حاضر قیمت هایی است که بعد از بازگشت بازار، سهامداران بابت اینکه چرا فروختند یا چرا نخریدند، حسرت می خورند.

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان گفته است نیمه دوم سال جاری را در مقایسه با نیمه اول مثبت تلقی می کنم چون در نیمه اول شرایط سیاسی و اقتصادی نسبت به نیمه دوم ابهامات بیشتری داشت.در نیمه نخست سال کاهش نرخ تورم و خروج از رکود از جمله برنامه‌های اصلی اقتصادی کشور بود، همچنین به دلیل مشخص نشدن نتیجه مذاکرات ایران با گروه 1+5 ابهاماتی در فضای اقتصادی کشور حاکم بود که بسیاری از سهامداران را در حالت انتظار نگه داشته بود.

به گفته این کارشناس بازار بورس در نیمه دوم سال، شاهد کاهش نرخ تورم و حرکت آرام اما رو به رشد اقتصاد و خروج از رکود هستیم. از طرف دیگر دستور بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی سبب خواهد شد که بنگاه های اقتصادی و شرکتهای تولیدی با نرخ بهره کمتری از بانک ها تسهیلات بگیرند.

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان تاکید کرده است سیاست‌های اطمینان بخش دولت در خصوص حمایت از صنایع و تولیدات باعث می شود بخشی از مردم که در ماه های پایانی سال گذشته و ابتدای امسال اقدام به خروج سرمایه از بورس کرده بودند با اطمینان بیشتری تصمیم به ورود نقدینگی و بازگشت به بازار سرمایه بگیرند.

وی درباره میزان اثرگذاری نتیجه مثبت مذاکرات هسته ای در بورس گفته است نمی توان اثر تحریم ها را در اقتصاد کشور و بالطبع بورس کتمان کرد. بنابراین با فرض مثبت بودن نتیجه مذاکرات قطع به یقین چه از جهت روانی و چه به طور واقع شاهد گشایش هایی در بحث اقتصاد کشور خواهیم بود.چنانچه بحث مذاکرات هسته ای مثبت باشد این موضوع باعث می شود خیل عظیمی از سرمایه ها سرازیر کشور شود.

وی تاکید کرده است در یک سال اخیر بخشی از منابع از بورس خارج و روانه سپرده های بانکی و خرید اوراق مشارکت شده است، بنابراین پیش بینی می شود که در صورت توافق هسته ای خیلی سریع این منابع به بازار سرمایه برگردد.

همچنین ابراهیم غلامی مدیر بزرگترین هلدینگ تعاونی فعال در بورس درباره شرایط بازار بورس گفته است مجموعه اتفاقاتی که در سال گذشته برای بازار سرمایه رقم خورد موجب ریزش شاخص و قیمتها در بورس شد و در شرایط کنونی همدلی و وحدت و نیز حمایت حقوقی ها نیاز امروز بازار سرمایه است.

مدیر عامل شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو در مورد روند معاملات بازار سرمایه در نیمه دوم سالجاری تاکید کرده است صعود و سقوط شدید بورس اتفاقی است که همیشه باید تدابیری برای جلوگیری از رخ دادن آن اندیشیده شود. با این حال شرایط بورس در نیمه دوم امسال مناسب و خوب پیش بینی می شود و انتظار می رود سرمایه گذاران از بازار سرمایه سود بهتری را تا پایان سال نصیب خود کنند.

اما در شرایطی که مسئولان دولتی بارها در اظهارات خود بر حمایت دولت از بازار بورس تاکید کرده و در لایحه خروج نیز از بازار سرمایه به عنوان یکی از اولویت های اصلی برای خروج از رکود یاد شده است روز گذشته علی عباس کریمی معاون توسعه بورس اوراق بهادار با اشاره به ارسال دومین بسته پیشنهادی این شرکت به مجلس شورای اسلامی گفته است با توجه به سیاست‌های دولت جهت تامین مالی بنگاه های بزرگ اقتصادی از طریق بازار سرمایه در این لایحه، بورس پیشنهادها و موارد اصلاحی خود و فعالان بازار را به مجلس ارایه کرد.

کریمی در خصوص مواد پیشنهادی بورس اوراق بهادار تاکید کرد این پیشنهادات در قالب 22 ماده به مجلس ارسال شد، همچنین سه مورد نیز بیان شده که نیاز است به عنوان اصلاحات مورد نیاز در لایحه‌ رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور بازبینی شود.

اما در حالی که شاخص کل بورس در نخستین روز پاییز سال جاری 71 هزار و 726 واحد بود روز گذشته در ادامه روند افزاشی خود به 72 هزار و 281 واحد رسیده است و با توجه به مثبت تر شدن مذاکرات هسته ای یران و گروه 1+5 نسبت به مذاکرات نیویورک کارشناسان بر این باورند که افزایش شاخص بورس ادامه خواهد داشت.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر