بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۹

بحث ده‌ساعته حسن روحانی با سروش

یکی دیگر از مباحث آن شب ما، حد ورود روحانیت در امور سیاسی کشور بود. امروز که به گذشته برمی‌گردم و آن مباحث را در حدی که به یادم مانده، مرور می‌کنم، می‌بینم نظرات هر دوی ما با آنچه در این سی سال در ایران اجرا شده است، فاصله زیادی دارد.
کد خبر : ۱۴۴۰۵۵
به گزارشافکارنیوز، حسن روحانی در ماه‌های منتهی به انقلاب در انگلستان درس می‌خواند و در همان زمان فعالیت‌های انقلابی خود را نیز دنبال می‌کرد و سخنرانی‌های زیادی در جمع دانشجویان انجام می‌داد. وی هر چند هفته یکبار به فرانسه سفر می‌کرد و در این سفرها با حضرت امام و دیگر انقلابیون دیدارهای داشت. در یکی از این سفرها، روحانی ساعت‌ها با دکتر سروش به بحث می‌نشیند و نظرات وی را می‌شنود و نظرات خود را برای وی بازگو می‌کند. در ادامه به نقل از خاطرات دکتر روحانی قسمتی از بحث‌های ایشان با دکتر سروش را نقل می‌کنیم:

بحث ده‌ساعته روحانی با سروش

روز جمعه (1357/10/9) با دکتر عبدالکریم سروش عازم پاریس شدیم. در مسیر راه چند ساعته در قطار و کشتی، بحث‌های زیادی داشتیم. تقریباً در این مسیر نسبتاً طولانی بحث ما قطع نشد. به جز چند سؤال و جواب یک انگلیسی در کوپه قطار که از دکتر سروش سؤال می‌کرد «تسبیح چیست؟» چون در دست آقای سروش تسبیح بود و ایشان شروع کرد به توضیح راجع به «تسبیح» که در ادامۀ آن، مقداری هم راجع به دین اسلام بحث شد؛ بقیۀ وقت به بحث ما دو نفر پیرامون حکومت اسلامی، اختصاص یافت. ضمناً آقای سروش کتابی درباره حرکت جوهری ملاصدرا تحت عنوان «نهاد ناآرام جهان» نوشته بود که می‌گفت: می‌خواهم یک نسخه از این کتاب را تقدیم امام کنم.

بحث اصلی ما دو نفر در مسیر رفت و برگشت که مجموعاً بیش از ده ساعت وقت داشتیم، شکل حکومت اسلامی، نقش نظرات و آرای مردم، جایگاه احکام تأسیسی و احکام امضایی در اسلام، نظام اقتصادی اسلام و نظایر اینها بود.

بحث ده‌ساعته روحانی با سروش

شاید هنوز هم بخشی از آن مباحث، بعد از گذشت سی سال از آن تاریخ، جای بحث و بررسی داشته باشد. دکتر سروش معتقد بود در اسلامی سیستمی به نام اقتصاد اسلامی نداریم. اسلام صرفاً برخی از معیارها و اهداف را تبیین کرده و برخی از احکامی که به تناسب نیازها و عرف آن زمان و شرایط اجتماعی و سیاسی و اقتصادی آن عصر بیان شده است. اما آیا در برابر اقتصاد آزاد و اقتصاد سوسیالیستی، اسلام هم دارای سیستم اقتصادی خاص خود است؟ بی‌تردید اسلام چارچوب و اصول و موازین خاص خود را دارد و برخی احکام مسلّم اقتصادی دارد، ولی آیا سیستم ویژه‌ای هم دارد و یا در هر مقطعی، می‌توان سیستم خاصی از مجموعه اصول و موازین و احکام اسلام تدوین نمود؟ به‌ویژه آنکه لازم نیست برنامه‌های اقتصادی با احکام اسلام منطبق باشد، بلکه اگر مغایر نباشد، کافی است. یکی دیگر از مباحث آن شب ما، حد ورود روحانیت در امور سیاسی کشور بود. امروز که به گذشته برمی‌گردم و آن مباحث را در حدی که به یادم مانده، مرور می‌کنم، می‌بینم نظرات هر دوی ما با آنچه در این سی سال در ایران اجرا شده است، فاصله زیادی دارد.


اشتراک گذاری :
گزارش خطا
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
متنفر از اصولگرایان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۸
هر وقتی شیمی اسلامی ، فیزیک اسلامی و نجوم اسلامی و دندانپزشکی اسلامی و... داشتیم ، اقتصاد اسلامی هم خواهمیم داشت
امیر
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲
با حرفت موافقم اما با اسمت نه...از هیچ کس متنفر نباش...ما مثل اونا نیستیم و نباید باشیم :)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶
اقای متنفراز همه همه این علوم اسلامی راداریم ودر خیلی از اینها در برههایی از زمان مسلمسن سرامد روزگار بودند .در ضمن برو دکتر چون هر اصلاح طلبی در ذات خودش یک اصولگراست چون اصلاحات ر ابرای خودش اصل می داند /چشات را بشور جور دیگری نگاه کن دکتر هم حتما برو
امیر
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲
واقعا شیمی اسلامی داریم؟
منتقد اصولگرایان
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳
دوست ناشناس
من هم موافقم که زمانی مسلمانان در علوم سرآمد بودند در این بحثی نیست. اما اونجا که اصولگرایان اصرار دارند که همه علوم رو از ابتدا مبتنی بر اسلام اختراع کنن مشکل شروع میشه. چرا نمیپذیرید که دنیای لاییک در علوم مختلف حرف اول و آخر رو میزنه؟ ما اگر میخواهیم کاری کنیم باید ابتدا این پیشرفتها رو درک کنیم و سعی کنیم چیز جدیدتری که با تفکراتمون همخوانی داره ارایه بدیم نه اینکه منکر هر نوع دستاوردی بشیم.
در قسمت دوم حرفتون البته که هر اصلاح طلبی زمانی اصولگرا بوده. منتها از اصولگرایی عبور کرده چون به معایب اون پی برده و سعی میکنه این معایب رو رفع کنه. منتها برخی از این معایب به قدری بزرگ و انکار ناپذیر هستن که با گذر کردن از اونها شخص اصلاح طلب ماهیتی غیر از اصولگرایان پیدا میکنه بصورتی که دیگه نمیشه به اون گفت اصولگرا. مشکل اینه که این اصولگرایان هستن که با تعصب غیرلازم سعی میکنن کشور رو با تفکرات ابتر و عقب مانده اداره کنن و اگر کمی از تعصب کم کنن پی به اشتباهاتشون میبرن. علاوه بر این کشور به همه تفکرات و شیوه ها تعلق داره و اصولگرایان باید باور کنن که افکار مغایر اونها هم حق حاکمیت دارن. البته به نظر میرسه باور این حقیقت براشون خیلی سخته.
خلاصه تا وقتی با تعصبات خشک سعی کنیم همه رو کنترل کنیم باید انتظار تنفر عمیق رو هم داشته باشیم.
"توپ هرچه محکمتر به زمین بخوره بیشتر به هوا میره."
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
فعلا که مملکت های اسلامی فقط جنگ دارن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
حالا اگه در گذشته یک مسلمون دندانپزشک خوبی بوده که نمیشه گفت دندانپزشکی اسلامی هم داشتیم. مگه دنیای مسیحیت ادعا میکنه که اقتصاد مسیحی یا نجوم مسیحی داره. حساب علم از این داستانها جداست!!!!!
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
احکام اولیه دین اسلام که عبادی است و یا حکم ثابتی دارد قابل تغییر نیستند.اما در قرآن و اسلام عقل به عنوان یکی از مراجع فقهی قابل قبول مشروعیت دارد. تمام علوم طبیعی مثل فیزیک و شیمی و ... هر آنچه که بوسیله عقل بدست می آید از نظر دین اسلام قابل قبول است تا جایی که می فرماید علم را بجویید ولو در نزد کفار باشد.اما دین اسلام در بعضی از امور از جمله امور فرهنگی واجتماعی و اخلاقی دستوراتی دارد که منحصر بفرد است و نمی توان از کفار تبعیت نمود.از نظر اقتصادی هم از نظر دین اسلام گرفتن ربا حرام اعلام شده اما هر گونه معامله ای که سوداوری داشته باشد به رسمیت شناخته شده است.اگر می گویید دین اسلام به اقتصاد کاری ندارد باید بگوییم چرا بزرگترین آیه قرآن( آیه 282 سوره بقره) به موضوع اقتصادی اشاره دارد.حقیقت اینست که دین اسلام اقتصاد دارد.اما چون حکومت اسلامی سابقه و تجربه چندانی در حکومت داری نداشته است نیاز به مطالعات جامعتری در این زمینه می باشد تا این اطلاعات به روز شود تا هم مورد تایید عقل باشد و هم مورد تایید دین اسلام.اما تا حالا علمای اسلام به این موضوع کمتر توجه داشته اند و در این زمینه کم کاری شده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
سلام.به نظرم ما اقتصاد اسلامی نداریم و آن جاهایی هم سعی کرده ایم اقتصاد را اسلامی کنیم در اجرا عملا دچار مشکل شده ایم و نهایتا به یک پوسته ای از روح واقعی آن اکتفا کرده ایم.وانگهی نمی دانم چرا اصرار داریم مباحث را حتما با اسم نه محتوای اسلامی مطرح کنیم!!
اماندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
تنها کسی که در تمام ایام قبول داشتم و دارم
دکتر سروشه
هیچ کلامی همچون کلام دکتر سروش بهم ارامش نمیده.
به امید روزی که به ایران بیاید.
ومکتب و ایرانمان را بسازد.
لطفا فقط کسانی که با دیدگاه دکتر سروش اشنایی دارند نظر بدهند.مرسی