بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
شرکت کنتورسازی ایران نیز یکی از همین شرکت هایی است که با وجود گذشت بیش از 10 ماه از زمان برگزاری مجمع عادی سالیانه سال مالی 92 هنوز نسبت به واریز سود تقسیمی به حساب سهامداران خود اقدام نکرده ومسئولین آن در این زمینه پاسخگوی سهامداران و خبرنگاران پیرامون علت یا علل دیرکرد در پرداخت سود سهام نیستند.
کد خبر : ۱۴۸۸۵۸
نویسنده :
کیوان فر
به موجب بند یک ماده 25 دستورالعمل انظباطی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، تأخیر در افشای اطلاعات موضوع دستورالعمل افشا از جمله صورت های مالی سالانه حسابرسی شده، اطلاعات و صورت های مالی میان دوره ای 3، 6 و یا 9 ماهه حسابرسی نشده و مواردی از این دست از جمله تخلفاتی است که صدور اخطار کتبی به ناشر و مدیران ارشد یک شرکت را به همراه درج در پرونده و اعلام به عموم در پی دارد.

به گزارش بورس نیوز، طبق بند 6 همین ماده عدم پرداخت سود نقدی مطابق جدول زمان بندی پرداخت سود نقدی اعلام شده توسط ناشر موضوع ماده 5 این دستور العمل نیز تخلف محسوب شده و موجب اخطار کتبی به ناشر و مدیران ارشد آن همراه با درج در پرونده و اعلام به عموم می گردد.

این ماده قانونی و دیگر مواردی از این قبیل در حالی در قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه 1384 توسط مجلس شورای اسلامی آمده، که در برخی شرکت ها رعایت این مواد قانونی زیر پا گذاشته می شود، اما در مقابل نهادهای متولی و مراجع ذی صلاح قانونی با آنها قاطعانهبرخورد نمی کنند تا از تکرار این تخلفات در بازار سرمایه جلوگیری به عمل آید.

در میان این قوانین، طبق مفاد موجود در قانون تجارت حداکثر زمانی که برای پرداخت سود تعیین شده، هشت ماه پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه پیرامون تصویب صورت های مالی یک شرکت طی یک سال مالی است که بر مبنای آن شرکت ها موظف هستند سود تقسیمی مصوب را در مهلت معین و طبق برنامه زمان بندی اعلام شده به سهامداران خود پرداخت کنند.

بدین ترتیب عدم پرداخت سود نقدی مطابق با جدول زمان بندی اعلام شده توسط ناشر در حالی تخلف محسوب می شود که هیچ برخوردی با شرکت های متخلف در این زمینه صورت نمی گیرد.

اما اینکه شرکت ها در رعایت این مفاد قانونی از پرداخت سود سهام سرباز می زنند و یا این مبالغ را با تأخیرهای زیادی به سهامدارانشان پرداخت می کنند، نشان می دهد در قوانین فعلی ضمانت های اجرایی لازم پیش بینی نشده است.

ضمن اینکه تخصیص یک فرجه هشت ماهه برای پرداخت سود سهام به سهامداران به این منظور در نظر گرفته شده تا در صورت مواجه با مشکل کمبود نقدینگی،شرکت بتواند در این فاصله زمانی مبالغ مورد نیاز را برای پرداخت سود به سهامداران تأمین کند.البته این فرصت در حالی در قوانین موجود در کشور در نظر گرفته شده که در تمام بورس های دنیا به محض تقسیم سود در مجامع، روند پرداخت نیز در مدت کمتر از یک هفته عملیاتی می شود.

دراین میان اما با وجود برخی قوانین قابل اجرا دست سهامداران حقیقی هم به هیچ جا بند نیست و حتی شکایت و اقامه دعوی علیه شرکت هم نمی تواند دردی را از این سهامداران بخت برگشته دوا کرده و آنها را به حق و حقوق قانونیشان برساند.

شرکت کنتورسازی ایران نیز یکی از همین شرکت هایی است که با وجود گذشت بیش از 10 ماه از زمان برگزاری مجمع عادی سالیانه سال مالی 92 هنوز نسبت به واریز سود تقسیمی به حساب سهامداران خود اقدام نکرده ومسئولین آن در این زمینه پاسخگوی سهامداران و خبرنگاران پیرامون علت یا علل دیرکرد در پرداخت سود سهام نیستند.

بدین ترتیب در آخرین روز تیرماه سال گذشته مجموعه مذکور با حضور 69.92 درصد از سهامدارانش در حالی با برگزاری مجمع عادی سالیانه،تقسیم 550 ریال سود نقدی را به تصویب رساند که پیش از آن و در تاریخ 22 تیرماه همان سال زمان بندی پرداخت سود به سهامداران را براساس تعداد سهام آنها از ابتدای دی ماه سال 93 اعلام کرده بود که این فرآیندتا پایان اسفندماه همان سال نیز ادامه می یافت.انتشار مجدد این جدول زمان بندی طی 29 مردادماه گذشته در آگهی پرداخت سود سهام سال مالی 92 روی سایت کدال نیز تأکیدی بود بر برنامه های "آکنتور" پیرامون عمل به مصوبات مجمع صاحبان سهام.

حال آنکه این برنامه عملی نشد و در حال حاضر نیز با وجود گذشت بیش از دو ماه از پایان زمان بندی پرداخت برای آخرین سری از سهامداران این مجموعه بورسی که تعداد سهام آنها از یک میلیون سهم به بالا بود، هنوز سود هیچ کدام از سهامداران پرداخت نشده است. آن هم در شرایطی که این روزها شرکت های بورسی و فرابورسی به دنبال برگزاری مجمع عادی سالیانه سال مالی 93 خود هستند.

اینجاست که شعر مولانا به ذهن انسان متبادر می شود که:

هفت شهر عشق را عطار گشت/ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم

کوچه ای که برای سهامداران "آکنتور" بن بستی شده که گویا راه نجاتی برای رهایی آنها از این بن بست وجود ندارد.

البته مشکلات این شرکت به همین جا نیز ختم نمی شود و مواردی از قبیل عدم ارایه به موقع اطلاعات و طفره رفتن از انتشار صورت های مالی میان دوره ای و نیز عملکرد 12 ماهه در پایان سال مالی از دیگر مواردی است که موجب شده با ایجاد ابهامات فراوان، توقف نماد معاملاتی "آکنتور" را از 10 اسفند ماه سال 93 تاکنون شاهد باشیم.

بدین ترتیب عدم شفافیت ها و پایداری ابهامات موجود در این مجموعه تا جایی پیش رفته که شرکت آخرین اطلاعاتخود را نسبت به صورت های عملکرد شش ماهه به همراه پیش بینی حسابرسی نشده درآمد هر سهم سال مالی 93 در تاریخ 17 آذرماه سال قبل منتشر کرد و پس از آن هیچ اطلاعاتی دیگری توسط "آکنتور" ارایه نشد.

در همین بازه زمانی نیز که شرکت اطلاعات مالی و عملکردی خود را منتشر نکرده، اخبار و شایعاتی نیز پیرامون اخراج جمعی از کارگران و پرسنل این مجموعه و عدم پرداخت حقوق آنها ونیز انعقاد قرارداد فروش کنتورهای هوشمند با سوریه به گوش رسید که همگی قوز بالای قوز شدند؛ حال آنکه تاکنون هیچگونه اطلاعیه شفاف سازی از سوی شرکت مذکور مبنی بر تأیید یا رد آنها جهت خاتمه دادن به شایعات موجود و ایجاد شفافیت قانونی لازم منتشر نشده است.

در خصوص روند قیمت سهام هم همین بس که در سال 93 قیمت آن با کاهش 26.62 درصدی از حدود 1220 تومان به 844 تومان نزول کرد تا با نظر ناظر بازار بورس در این محدوده قیمتی از حرکت متوقف شود.

این در حالی است که چندی پیش و در تاریخ 26 فروردین ماه امسال خبری با کد 25032 در سایت وابسته به سازمان بورس نیز مرکز ارتباط با صدای سهامدار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه " آخرین وضعیت شرکتکنتور سازی ایران با نماد "آکنتور"به چه صورت است؟"، از بازگشایی این نماد طی روزهای آتی خبر داده بود؛ اما این چند روز آتی گویا هنوز به سر نرسیده است!

در پایان این گزارش می افزاید، بر اساس تمامی این شواهد و در راستای رعایت و حفاظت از منافع سهامداران شرکت کنتور سازی ایران به ویژه سهامداران حقیقی، از سازمان بورس و شرکت بورس این انتظار می رود به عنوان متولیان بازار سهام و مدافعان اصلی حقوق سرمایه گذاران،برای احقاق حق سهامداران شرکت های این چنینی که البته تعداد آنها در بازار سرمایه کم هم نیست، اقداماتی در خور به اجرا درآورده و با متخلفان احتمالی برخوردهای لازم را صورت دهند تا شفافیت که یک اصل مهم و اساسی در بازار سرمایه محسوب می شود، تمام وکمال رعایت گردد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
سیمان کارون هم هنوز سود 92 رو پرداخت نکرده.
بورس نیوز دیگه با شرکتها مصاحبه نمیکنی؟قبلا هر روز با یک شرکت مصاحبه میکردی الان دو هفته یکبار.چرا؟این همه رخوت و کاهلی از شماست.اطلاع رسانی شرکتها رو باید انجام بدید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
فلوله هم هنوز سود 92رو پرداخت نکرده
ناشناس
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
مارو باش زنگ زدیم به امور سهامش میگه داریم پول جور میکنیم برای سود 93.اگه 92رو هنوز نداده که الکی معطلیم.چرا در این شرکتهارو نمی بندند؟
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
من بارها به شرکت در قزوین زنگ زده ام
اصلا تلفن را بر نمیدارند
فریبرزفرامرز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
باسلام وتشکر بورس نیوز عزیز این مطلب مرحمی بود برزخمهای کهنه من وسهامداران اکنتور که جزضرر چیزی عایدمان نشد ومتولیان بورس هم که بی تفاوتی خودشان رادراین زمینه هانشان دادند به همین اقای مدیرعامل نگفتند ان وعده هایی راکه درمسافرت خارج ازکشور به سهامداران داده بودی وهمین وعده ها باعث رشدسهم شده بودچه شد ؟!!
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
ضعف از نهادهای نظارتی هست و بس!
کسرا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
بورس نیوز به جای نشان دادن چهره ها با همسرانشون چند بار گفتم گوش ندادی اگه برات خطری نداره از کسرا هم بنویس که 11 ماهه بسته است که هیچ سود هم نداده
احمدرضا
GERMANY
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
سلام و درود
3 ماهه حدود 80 بار زنگ زدم به کنتور سازی
حتی یکبار امور سهام گوشی را بر نداشت
دفعه آخر اپراتور دلش برام سوخت و گفت امور مالی زنگ بزن ، گله کن و چون اتاقشون کنار اتاق سهامه بگو برن بهشون بگن جواب بدن.
اما بازم جواب ندادن

قید پولمو زدم
خسته ام از بازار بورسی که جمعی کلاه بردار زیر چتر قانون فقط سرمایه ی مردم را چپاول میکنند
شاهکار بعدیشون هم قاسم باافت 50 درصدی و سود 14 تومانی در مجمع
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
اگرمسئولين بورس به جاي پرداختن به مسائل حاشيه اي وقت خودراصرف امورات بورسي كنندوطبق قانون بخواهندازحقوق سهامداران براي دريافت سودنقدي مجامع اقدام كنندشركتهاحداكثربعداز8ماه ازمجمع ساليانه وتصويب سودنقدي موظف به پرداخت سودهستنددرغيراين صورت بايدمشمول پرداخت سودبانكي به سهامداران بعدازتاريخ 8ماه وپرداخت جريمه بابت عدم پرداخت سودبه موقع گردند.
دراين صورت است كه ديگرشركتهايي مانندپسهندكه حدود6ماه تاخيرپرداخت سودبعدازاعلام تاريخ واريزي هنوزسودي به حساب سهامداران واريزننموده وبعدازكلي زحمت وقتي موفق شدم شماره امورسهام شركت رابگيرمبازهم وعده اين ماه وماه بعدمي دهنداميدوارم قوانين بورسي به شكلي اجرا شود كه ديگرشاهدبي عدالتي شركتهادرقبال سهامداران نباشيم. باتشكر
سهام دار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
متاسفانه اکثر نماد های بازار سود رو به موقع پرداخت نمیکنند . شرکت ثشرق هم سودش رو پرداخت نکرده و جواب سهامدار رو هم نمیدن . ابروی حکومت اسلامی رو بردن مسئولین .
موحد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
آکنتور وپسهند علت پرداخت نکردن سود را عدم نقدینگی اعلام کرده اند که از بی تدبیری مدیران شرکت ناشی میشود اولین کاری که میشود انجام داد شکایت از شرکت به سازمان بورس ودر نهایت مراجع قضایی است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
اين شركت (كنتور سازي )هنوز سود سهام سال 91 خود را هم پرداخت ننموده و هر چقدر تماس ميگيريم جواب نمي دهد و همچنين شركت لوله سازي ايران سود سال 92 خود را هنوز پرداخت نكرده .
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
بعد از مدتها تلاش موفق به تماس شدم مگن نقدینگی نداریم یعنی چی
عابد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
بنده هم تاکنون دها بار زنگ زده هیچ کدام از تلفن های شرکت جواب نمی ده فقط منشی مدیر عامل گوشی رو بر می داره وعذر خواهی می کنه . در سامانه سنا هم شکایت کردیم جند هفته است هیچ پاسخی ندادند. صدها میلیون تومن در این سهم متضرر شدیم
فلوله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
در داخل بعضی از شرکتها ی بورسی حق سها مدار به راحتی طی یک تا 13 سال به بالا پایمال شده زیرا نظارت کم رنگ است بازار بورس نیاز به پلیس حراست بورس را دارد تا سود شرکتها تبدیل به زیان و... برای سهامداران نشود
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
وقتی که یک بچه به علت پسر رییس هیئت مدیره بودن.میشه مدیر عامل ازاین بهتر نمیشه و فقط دلمشغولی ایشان این است که با پول به یغما رفته سهامداران بدبخت با ماشین های میلیاردی در خیابان ویراژبده.
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
سلام شرکت شیشه وگاز هم به بهانه افزایش سرمایه علیرغم اطلاعیه ارسالی به سازمان بورس سود سهامداران راپرداخت نمی کند.
ناشناس
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
همش وعده افزایش سرمایه میدن
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
سلام به سازمان بورس به عنوان یه سهامدار الان نزدیک به دوسال هست.که سود نگرفتم.دوتا سود طلب دارم.اگه شرکت پول نداره چرا ... شرکت.ماشین میلیاردی سوار میشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸
وقتی پدر ریس هیئت مدیره پسر مدیر عامل چه انتظار از شرکت کنتور سازی داری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۹
با سلام من خودم یکی از کارگران این شرکت هستم. متاسفانه شرکت در حال حاضر در آستانه تعطیلیه، همه نیروهای متخصصش در حال استعفاء هستند. شرکت 3 ماهه حقوقی به کارگراش نداده .شرکت حدود 30 میلیارد تومان بدهی معوق داره.شرکت به زمین و زمان بدهکاره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
بهبود اقتصاد کشور در 100 روز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این جمله اشنا تیست ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
چند ماهی است که به امور سهام زنگ میزنم ولی جواب درستی نمیدن یا گوشی را برنمیدارن یا میگن شماره حسابتون هست سود واریز میشه اگه میخوایین سود بدین مثل سایر شرکتها سهامدار مراجعه میکنه به بانک عامل و سودش رو میگیره اگر هم نمیخواهید سود تقسیم کنید خوب تو همون مجمعتون بگید سود نداریم . چرا مردم را سر کار میگذارید .