بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

آیا جهش قابل توجهی در انتظار صنعت خودرو است؟

احتمال حصول توافق در مذاکرات هسته ای و سرمایه گذاری احتمالی شرکت های بزرگ خودروسازی خارجی در ایران می باشد.
کد خبر : ۱۴۹۳۳۵
نویسنده :
یارمحمدی
صنعت خودرو و قطعات بی شک یکی از محبوب ترین و قابل توجه ترین صنایع در بازار سرمایه است که در سال های اخیر با فراز و نشیب های فراوان همراه بوده است.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: شیب صعودی تولید، فروش و سودآوری در این صنعت از سال 1391 تبدیل به روند نزولی شد و سال 91 و 92 را به دورانی کابوس وار برای سرمایه گذاران خود تبدیل کرد. اما عملکرد شرکت های این گروه در سال 93 (به خصوص 6 ماهه دوم) روزنه هایی از امید برای بازگشت به دوران سودآوری را به ارمغان آورد.

حسن خضوعی در ادامه افزود: مساله مهم دیگری که این صنعت را بیش از پیش در کانون توجهات قرار داده است احتمال حصول توافق در مذاکرات هسته ای و سرمایه گذاری احتمالی شرکت های بزرگ خودروسازی خارجی در ایران می باشد. این عوامل و چندین عامل دیگر باعث شده تا بسیاری از سرمایه گذاران و تحلیل گران، بازدهی سرمایه گذاری در صنعت خودرو و قطعات را در سال جاری به گونه ای بسیار متفاوت از سال های قبل ارزیابی کنند.

وی با بیان اینکه بدون تردید موارد یاد شده غیر قابل انکارند،گفت: حال پرسش اینجاست که آیا جهشی قابل توجه، در سال جاری در این صنعت در راه است که ضریب پی بر ای برخی از شرکت ها را در این صنعت گاه تا اعداد سه رقمی بالا برده است؟ نگاهی به شرایط موجود و آخرین صورت های مالی و بررسی پیش بینی های ارائه شده از سوی این شرکت ها برای سال مالی 1394 می تواند جواب قابل قبول و واقع بینانه ای برای این پرسش فراهم آورد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در رابطه تاثیر افزایش قیمت خودرو بر سودآوری این شرکتها اظهار داشت: این مساله که یکی از عوامل موثر در پیش بینی افزایش سودآوری خودرو سازان است تا کنون مورد موافقت شورای رقابت قرار نگرفته و از سوی دیگر آمار فروش در ماه های پایانی سال گذشته و دو ماهه نخست سال جاری نشان می دهد تقاضا برای خودرو با کاهش روبرو شده است. افزایش واردات خودرو های خارجی (عمدتا چینی)، با قیمت های مناسب عامل دیگری است که بر کاهش تقاضا دامن می زند. با نگاهی بدبینانه می توان پیش بینی نمود که تک نرخی شدن قیمت بنزین نیز در ماه های آینده بر این کمبود تقاضا بیفزاید.

از دیگر سو سایت های تولید خودرو شرکت های ایرانی که در کشور های عراق و سوریه با تهدیدات امنیتی مواجه شده، تعطیل و یا در آستانه تعطیلی قرار دارند. از سوی دیگر ایران خودرو و سایپا یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی به حساب می آیند که در صورت سودآور شدن به احتمال زیاد با استمهال وام های آن ها موافقت نخواهد شد.

خضوعی در رابطه با وضعیت شرکتهای قطعه ساز گفت: در اغلب این شرکتها افزایش موجودی کالای ساخته شده در پایان سال 1393 نسبت به سال قبل از آن، سناریوی خروج کامل این صنعت از رکود را با تردید های جدی مواجه نموده است. کاهش سرمایه در گردش، کاهش جریان نقدی ورودی حاصل از فعالیت های عملیاتی و عدم وصول مطالبات تجاری نیز احتمال گرایش به منابع مالی کوتاه مدت و به دنبال آن افزایش هزینه های مالی را افزایش می دهد. هر چند که برخی از شرکت ها در این گروه در حال انعقاد قرارداد هایی با سایر صنایع هستند تا ریسک وابستگی خود را به خودروسازان کم نمایند.

وی در پایان عنوان کرد: واقعیت آن است جراحات وارد شده بر پیکره این صنعت در سال های 91 و 92 به قدری سنگین بوده که افزایش تولید و فروش در سال جاری تنها می تواند مرهمی کوچک بر آن باشد. اما در این بین شرکت هایی با وضعیت بینادی بسیار مناسب نیز یافت می شوند که با مدیریت درست توانسته اند کمترین ضربه ممکن را از رکود اقتصادی متحمل شده و سرمایه گذاری در آنها می تواند بازده مناسبی در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.

اما در صورت حصول توافق در مذاکرات نیز ممکن است در کوتاه مدت جو روانی و تسهیل در ورود برخی از قطعات قیمت سهام این صنعت را سبز پوش کند اما فرآیند سرمایه گذاری در شرکت های خارجی در ایران آن قدر به طول خواهد انجامید که در عمل در وضعیت سودآوری این شرکت ها در سال جاری تغییرخاصی ایجاد نکند ولی تاثیرات آن در سال های بعد قابل انکار نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
خواب دیدی خیر باشد انشاالله
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
شما هم بیکارید که متنی با این طویلی را به نقل از یک کارشناس بازار سرمایه ( مبهم) منتشر می کنید که تمام آن ایهامات و ابهاماتی بیش نیست و 4 کلمه در این متن پیدا نمی کنید که ارزش کارشناسی داشته باشد.
سامی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
باسلام و احترام
هیچ کس نمیتواند بگوید سیاست روی گروه خودرو چگونه است و به نظر میرسد این گروه
به زودی رشد چشمگیری داشته باشد ، چون خیلی تغییر و تحولاتی در حال انجام است از همه مهمتر خودرو صنعت شاخص کشور است که با آمدن دولت جدید بیشترین رشد اقتصادی و شاخص ساز بوده است این چشم انداز در این صنعت خیلی مهم است که به این سادگی از آن کسی نخواهد گذشت .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳
اما به نظر من تنها کارشناسی درست که تا الان خواندم همین کارشناسی بوده که کاملا با واقعیات صنعت خودرو مطابقت دارد
هاشم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۳
سلام فقط اینرابدانیدصنعتیکه بزرگانش اتومبیلهای خارجی سوارمیشوندویاواردمیکنندهرگز یاسوداورنخواهدبودویاسودش هرزخواهدرفت کسانیکه توصیه های مقام معظم رهبری رامیشنوندوبااب وتاب تعریف میکنندولی درعمل بیراهه میروندادمهای کوچکی هستندکه درجایگاه بزرگان نشسته انداینهارابایداصلاح کردتااقتصادوبتبع ان زندگی مردم وخیلی چیزهای دیگردرست شودمملکت رادوچیزمانع پیشرفتش میشودیکی افرادنااگاهیکه به دشمن روی خوش نشان بدهددیگری خائنان اگاه البته سوءتفاهم نشودمنظورخاصی ندارم کلی گوییست کارگروه هسته ای روی چشم ماجای دارند.