بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
کد خبر : ۱۵۰۵۳۶

خبرگزاری تسنیم: رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان مجلس با بیان اینکه متاسفانه خودروسازان ما دچار خودشیفتگی شدند و به رضایت مشتریان توجهی ندارند، گفت: انتقادهای ما برای مقابله با خودروسازان نیست بلکه هدف اصلاح این صنعت است.


به گزارش گروه اقتصادیخبرگزاری تسنیم، علی علیلو شب گذشته با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به اینکه 46 سال سابقه خودروسازی در ایران کافی است که فعالان این صنعت ضمن ارتقای کیفیت بتوانند رضایت مشتریان را تا حدی افزایش دهند که رغبتی به خرید خودروهای خارجی نداشته باشند، اظهار داشت: متأسفانه در کشور هنوز جاده تست نداریم در صورتی که کشورهای غیر خودرو ساز برای خودروهای وارداتی از این امکانات بهره مندند تا از استانداردهای ساخت وطراحی و ایمنی خودروها مطمئن شوند .

وی افزود: متاسفانه در یکی از مواردی که در روزهای اخیر به من اطلاع داده شد در قم خودروی صفر کیلومتر بعد ازخرید بلافاصله به نمایندگی مراجعه می کند و به وی اعلام می شود که گیربکس آن خراب است و باید از تهران تامین شود و بعد از مدتها قطعه دست دوم از آب در می آید و بجای آن هم قطعه دست دوم نصب می شود و این موارد زیاد است و به راحتی می توان با مراجعه به نمایندگیهای فروش خودروسازان و صف خودروهای صفر کیلومتر مشاهده کرد.

این نماینده مجلس اظهار داشت :متاسفانه خودروسازان ما دچار خودشیفتگی شدند و به رضایت مشتریان توجهی ندارند و با این روند نمی توان به رشد کیفی خودروها امیدوار شد در حالیکه وزیر صنعت یکبار گفت از صف خودروهای صفر کیلومتر جلوی نمایندگیها برای تعمیر خجالت می کشم .

وی افزود: خودروسازان خودشان بر فرآیند تولید و طراحی نظارت دارند و طبیعی است که نمره خوبی هم به خودشان بدهند اما باید نهاد مستقل و خارج از صنعت خودروسازی نظارت و ارزیابی کند .

علی لو گفت: پدیده خود شیفتگی در صنعت خودرو حاکم شده است وادعا می کنند به آخر خط کیفیت و ساخت رسیده اند و هیچ توجهی هم به مراکز تحقیقات خارج از صنعت خودرو و مراکز دانشگاهی ندارند .

رئیس هیأت حقیق و تفحص از خودروسازان مجلس اظهار داشت : باید دانشگاهها ومراکز تحقیق و توسعه خارج از صنعت خودرو وارد این عرصه شوند و کیفیت را کنترل کنند و به میزان کیفیت محصولات داخلی نمره بدهند .

وی با بیان اینکه مشتریان خودرو حق دارند که خودرو ایمن واستاندارد خریداری وخودروسازان هم باید در این عرصه بیشتر تلاش کنندف تصریح کرد: در مراحل تولید خودرو در خودروسازیهای کشور ردپایی از سازمان استانداردیا نیروهای استاندارد برای نظارت وکنترل دیده نمی شود که باید این روند اصلاح شود و اگر خودروساز بخواهد بر خود نظارت کند حساسیت لازم رانخواهد داشت اگر چه ایران خودرو در این زمینه اقداماتی کرده است .

علیلو افزود : البته انتقادهای ما برای مقابله با خودروسازان نیست بلکه نتایج تحقیق و تفحص در دو سال اخیر و ارتباط با مردم و مشتریان خودروهای داخلی این وضعیت را نشان میدهدو متاسفانه در عرصه کیفیت با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم که انتظار می رود خودروسازان حساسیت لازم را در این عرصه داشته باشند .

* شیوا: نظارت دستگاه ها در کیفیت خودروها دقیق و جدی نیست

در ادامه این گفت وگو شیوا رئیس شورای رقابت با بیان اینکه ایمنی و استاندارد خودرو حساس تر از دیگر کالاهاست و با جان انسانها سرو کار دارد گفت : در دو سال اخیر ضریب کیفیت خودرو که در قیمت گذاریها تاثیر منفی و مثبت دارد همچنان منفی است اگر چه روند رو به کاهشی نشان می دهد .

شیوا افزود : از نهادهای مسئول استاندارد و ایمنی خودرو ودستگاههای نظارتی انتظار داریم در این باره حساسیت و دقت لازم را نشان دهند برای اینکه خودرو بی کیفیت و ناایمن جان انسانها را تهدید می کند وباید مشتریان خودروها از کیفیت آن مطمئن باشند .

وی گفت : شاید کنترل دستگاههای نظارتی در این مورد خیلی دقیق و جدی نیست که موضوع ارتقای کیفیت خودروها به طور ملموس مورد توجه و عمل واقع نمی شود .

رئیس شورای رقابت گفت : در فرمول قیمت گذاری خودروها ، ضریب کیفیت اگر مثبت باشد تاثیر افزایشی در قیمت دارد امادر دو سال اخیر این ضریب که بین منهای 3 تا مثبت 3 قرار دارد همواره منفی بوده است و کمتر خودروی داریم که افزایش کیفیت داشته باشد .

*رحیمی: معیوب بودن درصدی از محصولات را تکذیب نمی کنیموبارها از مشتریان عذرخواهی کرده‌ایم

رحیمی معاون کیفیت ایران خودرو با بیان اینکه معیوب بودن درصدی از محصولات را تکذیب نمی کنیم گفت: به همین خاطر از مشتریان به خاطر مشکلاتی که ممکن است از این لحاظ داشته باشند عذرخواهی می کنیم .

وی افزود: بارها هم از این بابت از مشتریان عذرخواهی کرده ایم اما همچنان در روند رو به رشد کیفیت وکاهش مشکلات حرکت می کنیم و طرح های ضربتی کوتاه مدت وبرنامه های متنوعی در این عرصه اجرا می کنیم که در دوسال اخیر دستاوردهای خوبی داشت.

معاون کیفیت ایران خودرو گفت : ما دوشنبه ها با حضور در نمایندگیهای فروش خودرو روند کیفیت محصولات و همچنین مشکلات مشتریان بویژه در خودروهای صفر کیلومتر را بررسی می کنیم و برای رفع این مسائل هم برنامه داریم .

استاد رحیمی تصریح کرد : ایران خودرو برای استفاده از قطعات و لوازم ساخت محصول فرآیندهای نظارت استاندارد وکیفیت و ایمنی را هم در داخل وهم در خارج اعمال می کند اماهنوز جاده تست خودرو نداریم و در این زمینه از کشورهای خارجی مانند آلمان استفاده می کنیم .

وی افزود : سطح توقعات مشتریان ما بیشتر از کیفیت محصولاتی است که تولید می کنیم و هدف ما این است که بتوانیم انتظارات آنها را تامین کنیم.

استاد رحیمی گفت : البته 60 گروه تولیدی با ما همکاری می کنند و دستورالعمل های استاندارد قطعات خودرو را باجدیت اعمال و پس از اطمینان از کیفیت قطعات از آنها در مراحل بعدی استفاده می کنیم و اگر محصول نهایی مراحل آزمایشی را از لحاظ ایمنی و استاندارد با موفقیت بگذراند اجازه تولید انبوه و عرضه داده می شود .

وی افزود : البته حتی اگر صد درصد قطعات هم سالم و استاندارد باشد باز هم ما ادعا نمی کنیم که محصولات صد در صد کامل است وکیفیت لازم را دارد اما برای ارتقای کیفیت و افزایش رضایت مشتریان برنامه های متنوعی داریم و بررسی ها نشان می دهد که در یکسال اخیر در برخی محصولات تا 35 درصد هم بهبود طراحی محصولات را داشته ایم و این روند را ادامه خواهیم داد اما به همکاری دولت، مجلس و همه نهادها و مسئولان نیاز داریم .

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
خجالت مدیر خودرو سازی زاپن میکشد که بخاطر خوب نگرفتن ترمز تو یو تا استعفا ودیگرمدیران خود کشی میکند نه خودرو ها تولید ایران که اتش میگیرد ترمز نمیگیرد وصدها مورد که باعث کشته هموطنامون میشود نه ناراحت نه خجالت نه.....خم به ابرو هم نمی اورند خدایا ایا ما بهترین مخلوقات توهستیم یا انها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
چقدر خجالت چقدر عذر خواهي خسته نشديد
کاظم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
هرکجا انحصار طلبی باشد نه خجالت معنی دارد نه عذرخواهی نه بهبود وضعیت.تا نرخ واردات خودرو به یک پنجم کنونی نرسد وخودرو ساز داخلی ترس واقعی تعطیلی را حس نکند هیچ اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد در شرایط کنونی وظیفه ما مردم این است که برای حمایت از کیفیت از خریدن خودرو منصرف شویم تا زمینه پیشرفت و نو اوری فراهم گردد.تولید کننده باید به مردم احترام بگذارد نه فقط جیب مردم را تخلیه کند ولی اشغال تحویل دهد.
قربانی صنعت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
باسلام
باید پیاده سازی الزامات ایزو9001 و ایزو14001 توسط یک تیم مستقل در یک بازه مستمر یک تا دوساله توسط نمایندگان مجلس و موسسه استاندارد و شورای رقابت پایش و اندازه گیری شود. همچنین جهت ضدخطاسازی فرایندها و قطعات و کاهش عیوب تکراری تکنیکهای Pfmea و Dfmea به صورت واقعی پیاده سازی شود. از طرفی کسانیکه صلاحیت و دانش این صنعت را ندارد از این صنعت پاکسازی شوند. بحث محیط زیست و ایمنی برای تک تک افراد جامعه حیاتی است . یاحق
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴
شما گمرک رو بالاببر که ماشین خوب مردم نتونن بخرن مابقی مسائل مهم نیست!