بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
پنجمین ماه از سال 94 هم به پایان رسید تا حرکت لاک پشتی بورس و قیمت ها همچنان ادامه داشته باشد. بطوریکه هیچ روند پر قدرتی در معاملات سهام قابل مشاهده نبوده و نقدینگی هنوز اعتمادی به شرایط حاکم بر تالار شیشه ای ندارد.
کد خبر : ۱۵۳۲۸۷
نویسنده :
کیوان فر

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 94.05.31 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 30 واحد کاهش به رقم 46186 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 209 واحد افزایش عدد 139696 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 2 واحد افزایش به رقم 25849 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وغدیر" با 43 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فملی" با 27 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 7 واحد کاهش به رقم 742 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1359 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 896 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، پنجمین ماه از سال 94 هم به پایان رسید تا حرکت لاک پشتی بورس و قیمت ها همچنان ادامه داشته باشد. بطوریکه هیچ روند پر قدرتی در معاملات سهام قابل مشاهده نبوده و نقدینگی هنوز اعتمادی به شرایط حاکم بر تالار شیشه ای ندارد.

اولین خبر امروز مربوط به خودرویی هاست؛ بطوریکه دبیر انجمن قطعه سازان از افزایش مطالبات قطعه سازان از خودرو سازان خبر داد و گفت که قرار شده یکی از شرکت های خودرو ساز در ازای پرداخت بدهی خود، خودرو به قطعه سازان تحویل می دهد، اما مشکل اینجاست که خریداری برای خودرو وجود ندارد و این راه حل نیز پاسخگوی وصول مطالبات قطعه سازان نخواهد بود که اخذ چنین تصمیمی از نبود نقدینگی در این صنعت حکایت دارد.

جالب تر اینکه این خودرو ساز داخلی به جای تولیدات خود می خواهد مطالبات قطعه سازان را با خودروی چینی تهاتر کند. اما سوال اینجاست که آیا با این تصمیم شرکت خودرو ساز می خواهد به نوعی اعتراف کند که چندان کیفیت محصولات خود را در مقابل محصولات چینی قبول ندارد؟

آن هم در شرایطی که همزمان با کیفیت پایین، قیمت ها نیز از نظر خریداران بالاست؛ بطوریکه حتی در هفته های اخیر مردم کمپینی اعتراض آمیز نسبت به قیمت خودروهای داخلی به راه انداخته اند پیرامون نخریدن خودروی بی کیفیت داخلی.

خبر دیگری که امروز در تالار به گوش می رسید، خبری پیرامون تخفیف 10 درصدی و حداکثر 50 میلیارد ریالی حقوق دولتی بهره برداران معادنی است که طرح های پژوهشی کاربردی اجرا کنند؛ اما اهالی تالار بایستی در نظر داشته باشند که این موضوع هیچ ارتباطی به دوقلوهای سنگ آهنی ندارد.

اما در بازار امروز پر قدرت ترین روند را در میان قند و شکری ها شاهد بودیم تا همزمان با بازگشت دو نماد "قشکر"، "قنیشا" به بورس به ترتیب با 10.5 و 9.5 افزایش قیمت سهم، رشد قیمت های مجاز روزانه در سایر نمادهای این گروه محقق گردد.

"قثابت" اما از این روند مثبت بی نصیب ماند تا سهامداران بد شانس این مجموعه قندی برای انتخاب اعضای هیأت مدیره در این روند رو به رشد قیمت سهام، که چند روزی است در گروه قندی آغاز شده از تابلوی معاملات دور باشند.

"قلرست" اما بر خلاف سایر هم گروه هایش در حداکثر دامنه نوسان منفی معامله شد تا با پایداری صف فروشندگان همچنان به روند نزولی پای بند باشد.

در طرف دیگر اما گرد و خاک جدیدی در بانک ها به پا خواسته که می تواند نگرانی هایی را برای برخی سپرده گذاران در پی داشته باشد. آن هم اینکه با ابلاغ رییس جمهور بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری موظف به ارسال اطلاعات مربوط به جمع گردش و مانده سالانه انواع حساب های بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان امور مالیاتی شدند.

به عبارت عامیانه تر با این ابلاغیه قرار است سازمان امور مالیاتی در حساب مردم سرک بکشد و اگر این امر اتفاق بیفتد، احتمالاً شاهد انتقال پول های سپرده شده در شبکه بانکی به جای دیگری خواهیم بود که بورس بر مبنای شرایط حاکم بر روند معاملات خود مسلماً مقصد این مبالغ نخواهد بود.

اما اجازه دهید بگوییم این مسافر سرگردان در رکود موجود در اکثر بازارها به کجا کوچ خواهد کرد؟ به نظر می رسد جواب این سوال بالشت زیر سر سرمایه داران و سپرده گذاران باشد. بطوریکه از این پس پول جایگزین پر و پنبه در بالشت ها خواهد شد که روشی سنتی و شیوه سبک پدران و پدر بزرگ هاست.

حال باید منتظر ماند و دید این اتفاق می افتد یا نه.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶
شما چرا داری پیشگویی میکنی یابه عبارتی به بازارخط میدی ؟ صبرکن ....
عطا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
همیشه عادت کردیم هرکاری که جای دیگه دنیا انجام میشه رو با آب وتاب برای هم تعریف کنیم اما اگه همون کار اینجا بخواد انجام بشه هزارتا اسم براش پیدا میکنیم.
درسته که کشور پیشرفته ای نیستیم و خیلی مونده به اونجاها برسیم اما مگه نباید از یه جا شروع بشه ؟؟؟ مثلا اون دلالی که الان سالهاست داره سرپایی معامله های چندصد میلیونی میکنه و یک ریال مالیات نداده چجوری باید سر از کارش دراورد ؟؟؟
اتفاقن همین "سرک کشی" ها نبوده که مملکت به سمت دلالی پیش رفته.
جناب مستطیل شیشه ای اگه راه بهتری داری پیشنهاد بده اگه نداری بیخود اسم رو این رفتار نذار. بذار معلوم بشه کی داره چیکار میکنه. دولت قرار نیست از پول ملت کش بره. نگران نباش ! پولدارها انقدر عقل دارن که خطر پول در بالش گذاشتن رو به جونشون نخرن.
فرهاد
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
دولت با چاپ پول بدون پشتوانه هر وقت که خواسته از ارزش پول مردم کش رفته و باز هم میره، راه کش رفتن برای دولت به هر نوع بازهف چون خودش قانون میگذاره و اجرا میکنه، عین پرنس جان تو فیلم رابینهود که حتی از گداها هم در قالب قانون مالیات میگرفت!!!
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
واقعا نمیدونم بخندم به وضع مملکت یا گریه کنم مردم هر روز بدبخت تر میشن و صداشونم در نمیاد عجب مردم مقاومی هستیم
سارا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷
هردم از این باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد
به قول بورس نیوز چی فکر میکردیم چی شد!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۷
هردم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد . روحانی مچکریم..........
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
چرا باید پول در شرایط رکود سخت در بالشها باشد در حالی که تولید و مملکت به آن واقعا نیاز دارد؟ مقصر چه کسی است؟ آیا وعده های دروغین دولت مردان در این امر بی تاثیر است. اگر طبق سخنان رهبری و در طی سالهای مختلف که سالها با عناوینی چون حمایت از تولید داخلی حمایت از کار و سرمایه ایرانی و.... عمل می شد آیا اوضاع این بود؟ به راستی چه باید کرد؟.....