بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
از ابتدای امسال تا دوره منتهی به پنجم خرداد ماه جاری هیأت مدیره تعدادی از شرکت ها اقدام به ارائه پیشنهاد اجرای این برنامه به مجمع فوق العاده نموده اند. به طوریکه از میان 32 شرکت که در بازه زمانی مذکور در این راستا گام برداشته اند، شش مجموعه قصد دارند تا از محل تجدید ارزیابی دارایی ها سرمایه خود را افزایش دهند و مابقی عمدتاً از منابعی همچون مطالبات و آورده نقدی سهامداران و سود انباشته استفاده کرده اند.
کد خبر : ۱۶۴۴۲۵
نویسنده :
جمشیدی

برنامه افزایش سرمایه یکی از مهمترین اقداماتی است که طی دوره ای هر یک از شرکت های بورسی به اجرا در می آورند و همواره یکی از موضوعات مورد توجه اغلب سهامداران و فعالان بازار سرمایه بوده است و به طور معمول مدیران و اعضای هیأت مدیره شرکت ها به منظور اهداف و مقاصدی همچون تأمین منابع مالی لازم جهت اجرای طرح های توسعه ای، اصلاح ساختار مالی و توسعه فعالیت های مجموعه اقدام به اجرای این برنامه می کنند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، از ابتدای امسال تا دوره منتهی به پنجم خرداد ماه جاری هیأت مدیره تعدادی از شرکت ها اقدام به ارائه پیشنهاد اجرای این برنامه به مجمع فوق العاده نموده اند. به طوریکه از میان 32 شرکت که در بازه زمانی مذکور در این راستا گام برداشته اند، شش مجموعه قصد دارند تا از محل تجدید ارزیابی دارایی ها سرمایه خود را افزایش دهند و مابقی عمدتاً از منابعی همچون مطالبات و آورده نقدی سهامداران و سود انباشته استفاده کرده اند.

این در حالی است که موضوع تمدید معافیت مالیاتی افزایش سرمایه شرکت ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در سال 95 در هاله ای از ابهام قرار دارد و در حالی که در ابتدای سال جاری هیأت وزیران طی مصوبه ای مالیات بر اجرای برنامه مذکور وضع کرده، بسیاری از مدیران و مقامات مسئول در سازمان بورس و نهادهای ذیربط در تلاش هستند تا معافیت مالیاتی برای سال جاری نیز تمدید شود. از این رو باید دید که آیا اقدامات مقامات مسئول برای تحقق این موضوع به نتیجه مثبتی ختم می شود یا نه؟ به هر حال انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها برای بسیاری از سهامداران جالب توجه است و تحقق آن را یکی از راهکارهای پیش روی برای بازگشت امید برای رونق بورس بر می شمردند.

بر اساس این گزارش، در حالی بسیاری از سهامداران و فعالان بازار سرمایه افزایش سرمایه شرکت ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را امری مفید برای یک شرکت تلقی می کنند که در مقابل برخی از کارشناسان و سهامداران اجرای برنامه مذکور را چندان به نفع وضعیت سودآوری و عملیاتی یک شرکت بورسی نمی دانند که البته بررسی و تحلیل این موضوع به وضعیت سودآوری شرکت و نیز درصد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زمین، تجهیزات و ... بستگی دارد.

شش شرکت در انتظار معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها

همانطور که عنوان شد مابقی شرکت ها از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران و نیز سود انباشته به این منظور استفاده کرده اند و از میان 32 شرکتی که از ابتدای سال جاری برنامه اجرای برنامه افزایش را در دستور کار خود قرار داده اند، تنها مجموعه های فولاد خراسان، بیمه میهن، سیمان فارس و خوزستان و شیر پگاه خراسان موفق به دریافت مجوز اجرای این برنامه از سازمان بورس و اوراق بهادار شده اند و از این رو این مجموعه ها حداکثر تا 60 روز پس از تاریخ ارائه مجوز مهلت دارند تا نسبت به اجرای این برنامه اقدام نمایند.

علاوه بر این، از مجموع 32 شرکتی که در تاریخ مورد بررسی اقدامات اولیه برای ارتقای سرمایه خود را انجام داده اند، نماد معاملاتی هفت مجموعه در بازار توافقی فرابورس درج شده و سهام آنها در این بازار در حال معامله می باشد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سعيد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
با سلام .
خواهشمند است در خصوص حراج قيمتي بسيار پايين حق تقدم هاي استفاده نشده نوشهر ( 100 تومان ) و ضرر به سهامداران حقيقي و خرد مطلبي درج بفرمائيد.
حراج در روز سه شنبه مورخه 95/03/03 با قيمت نازل 100 تومان - قيمت فعلي سهم 259 تومان .
قسمت عمده اي از تقدم هاي استفاده نشده را سهامداران حقوقي و خود شركت وبشهر در قيمت 100 تومان خريد كرد .

لطفا" صداي ما را به گوش واحد نظارت بر بورس برسانيد....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
پس خکار وآکنتور چی شدن؟؟؟
رضا
GERMANY
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
اصل افزايش سرمايه ماله ذوب و شپلي و لازماس كه خواهشا وضعيت اينارم پيگير بشيد