بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷
کد خبر : ۱۶۴۶۹۶
المپیک جذاب‌تر شد

توکیو شهر زمین‌لرزه‌های مهیب دیروز یک بار دیگر به شدت لرزید؛ این بار اما به زیر پای سروقامتان کشورمان تا سنگ‌بنای تاریخی المپیکی شدن والیبال ایران بعد از 52 سال حسرت در شهری بنا نهاده شود که سازه‌‌های تاریخی‌اش بسیار کمیاب هستند. والیبال ایران که با یک جهش چشمگیر در عرصه‌های جهانی خوش درخشید و رشد کرد دیروز اما تا المپیک ریو قد کشید و ثابت کرد خواستن توانستن است. لهستان یک- ایران 3. روزی که رائول لوزانوی آرژانتینی با آن قامت ریزنقشش پا به خاک ایران گذاشت تا هدایت تیمی را برعهده بگیرد رویای بزرگی در سر می‌پروراند. شاید کمتر کسی فکر می‌کرد شوالیه کوچک بتواند ماموریت ناتمام خولیو ولاسکوی افسانه‌ای را تمام کند. او اما کاری کرد که بزرگترین مربی تاریخ ایران (لقب ولاسکو) از انجامش عاجز ماند. ایران که برای قطعی کردن بلیت ریو تنها به یک برد دیگر نیاز داشت، دیروز در حساس‌ترین لحظه ممکن محکوم به تقابل با تیمی بود که علاوه بر داشتن نام و افتخارات بزرگ در عرصه‌های جهانی، در مرحله آخر رقابت‌های انتخابی المپیک- ژاپن حتی یک ست باخته به رقبا نداشت و صعودش به المپیک هم مسجل شده بود. هرچند که لهستان 2 ست اول بازی را با نتیجه 25 - 20 و 25 - 18 واگذار کرد تا این تفکر قوت بگیرد که شاگردان آنتیگا تمایلی برای قدرت‌نمایی مقابل ایران ندارند اما از ست سوم به بعد شاگردان لوزانو با لهستان دیگری مواجه شدند. لهستانی‌ها که عزمشان را جزم کرده بودند تا از حیثیت والیبالی خود دفاع کنند، ست سوم را با نتیجه 25 – 20 به سود خود گرفتند و در ست چهارم هم تا امتیاز آخر پا به پای ایران آمدند. درست در لحظه‌ای که نفس در سینه میلیون‌ها ایرانی حبس شده بود و انتظار داشتند سرنوشت تیم‌شان در ست پنجم رقم بخورد، نقش بستن امتیاز 34 - 32 به سود کشورمان روی اسکوربورد سالن متروپلیتن پایان‌بخش کابوس دیرینه‌‌مان شد تا ‌بار دیگر غیرت ایرانی محرکی باشد برای رسیدن به آنچه سزاورش بودیم.
لوزانو: احساس فوق‌العاده‌ای دارم
رائول لوزانو که حالا با حماسه‌ای که رقم زده قطعا نامش در تاریخ ورزش ایران به ثبت خواهد رسید در واکنش به المپیکی شدن ایران گفت: «احساس فوق‌العاده‌ای دارم و بسیار خوشحال هستم. این یک اتفاق ویژه‌ بود چراکه این برای نخستین بار در تاریخ والیبال ایران رخ داده است. مردم ایران مدت‌های طولانی منتظر بودند تا شانس حضور در المپیک را به دست بیاورند.»
معروف: تاریخ‌ساز شدیم
سعید معروف، کاپیتان تیم ملی والیبال ایران گفت: «حالا زمان خوشحالی ماست. این نخستین بار در تاریخ ایران بود که به المپیک می‌رفتیم. خیلی خوشحالم که به این موفقیت رسیدیم. ما تاریخ‌ساز شدیم.»
محمودی امتیازآورترین بازیکن ایران مقابل لهستان
تیم ملی والیبال ایران در حالی در ششمین بازی خود در رقابت‌های انتخابی المپیک مقابل لهستان به پیروزی ارزشمندی دست یافت که شهرام محمودی با کسب 23 امتیاز در این مسابقه بیشترین تاثیر را در پیروزی شاگردان لوزانو داشت. محمودی در این مسابقه 18 امتیاز با اسپک، 2 امتیاز با دفاع روی تور و 2 امتیاز با سرویس کسب کرد. پس از محمودی، میلاد عبادی‌پور با 12 امتیاز دومین بازیکن امتیازآور ایران بود. ایران با کسب پیروزی مقابل لهستان، 5 برد و یک باخت در کارنامه ثبت کرد تا با 13 امتیاز به رده دوم جدول رده‌بندی صعود کند و بعد از فرانسه که با کسب 5 برد و یک باخت و 15 امتیاز صدرنشین است، قرار بگیرد. لهستان هم با 5 برد، یک باخت و 12 امتیاز در رده سوم قرار دارد. استرالیا که 3 برد و 3 باخت از حضورش در رقابت‌های انتخابی المپیک کسب کرده با 10 امتیاز رتبه چهارم جدول را به خود اختصاص داده است.
پیام تبریک روحانی به تیم ملی والیبال
حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی پیروزی ارزشمند تیم ملی والیبال کشورمان در مسابقات ژاپن و راهیابی مقتدرانه به المپیک سال ۲۰۱۶ پس از ۵۲ سال را تبریک گفت. متن پیام روحانی خطاب به والیبالیست‌ها به این شرح است: «بسم‌ا...‌الرحمن الرحیم. پیروزی ارزشمند تیم ملی والیبال کشورمان در مسابقات ژاپن و راهیابی مقتدرانه به المپیک سال ۲۰۱۶ پس از ۵۲ سال، ‌بار دیگر موجی از غرور و شادی را برای ملت شریف ایران به ارمغان آورد. این پیروزی و برتری بر قدرت‌های والیبال جهان که برگ زرین دیگری بر افتخارات جوانان شایسته ایران عزیز افزود، جلوه‌ای از تلاش و امیدی است که ملت سرفراز ایران برای فتح قله‏‌های افتخار و فرداهای بهتر به نمایش گذاشته است. اینجانب با تبریک این پیروزی پر شکوه و غرورآفرین به ملت بزرگ ایران از همه دست‏‌اندرکاران، مربیان و ورزشکاران شایسته و پرتلاش تقدیر و تشکر نموده و تداوم پیروزی آنان در مسابقات آینده و سربلندی جوانان عزیز را از درگاه خداوند بزرگ مسئلت دارم.»
پیام تبریک وزیر ورزش
محمود گودرزی، وزیر ورزش هم در پیامی المپیکی شدن والیبال ایران را نماد برنامه‌ریزی، تلاش، همدلی و کار گروهی و غیرت ایرانی در ورزش ایران توصیف کرد. در بخشی از پیام گودرزی آمده است: «صعود ملی‌پوشان والیبال ایران به بازی‌های المپیک ریو برای نخستین بار در تاریخ ورزش ایران موجب نشاط و فخر مردم ایران و مایه مباهات جامعه ورزش و دولت تدبیر و امید شد. . با شکرگزاری به درگاه ایزد منان، این سربلندی و موفقیت را به مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهوری، ملی‌پوشان و کادر فنی، فدراسیون والیبال، جامعه ورزش و مردم قدردان ایران سربلند تبریک می‌گویم. عزت و افتخار تک‌تک کاروان ورزشی ایران را از خداوند متعال خواستارم.»
والیبال رکورد کاروان المپیکی ایران را زد
با قطعی شدن حضور والیبال ایران در المپیک 2016 ریو، رکورد تعداد ورزشکاران حاضر ایران در تاریخ المپیک شکسته شد. پیش از این ایران موفق به کسب 47 سهمیه برای المپیک 2016 ریو شده بود که با اضافه شدن 12 والیبالیست این تعداد ورزشکار به 59 رسید. پیش از این رکورد بیشترین تعداد نفرات ایران در المپیک مربوط به المپیک 2008 پکن بود که ایران با 55 ورزشکار در این ر‌قا‌بت‌ها شرکت کرد. بنا‌بر‌این با این تعداد نفرات، رکورد حضور ورزشکاران ایران در المپیک بعد از انقلاب شکسته شد.
به کاروان امام رضا(ع) خوش آمدید
کسب مجوز حضور والیبال ایران در بازی‌های المپیک ریو واکنش رئیس کمیته ملی المپیک را در پی داشت تا کیومرث هاشمی در پیامی خطاب به بلندقامتان کشورمان بگوید: «آفرین بر شما شیرمردانی که مایه افتخار تمامی ایرانیان اقصی نقاط جهان شده‌اید. حضورتان در کاروان ورزشی امام رضا(ع) را تبریک می‌گویم.» گفتنی است؛ کمیته ملی المپیک بابت صعود ایران به المپیک پاداش 240 میلیون تومانی به تیم ملی اهدا خواهد کرد. به گفته هاشمی به هر یک از والیبالیست‌ها مبلغ 10 میلیون تومان اهدا می‌شود و 120 میلیون تومان هم در اختیار فدراسیون قرار می‌گیرد تا به کادر فنی اختصاص یابد.
واکنش‌های اینستاگرامی
شکستن طلسم 52 ساله المپیک توسط والیبالیست‌های ایران آنقدر اتفاق بزرگی بود که واکنش چهره‌های مختلف ورزشی، هنری و سیاسی را در شبکه‌های مجازی به همراه داشت. بسیاری از این چهره‌های سرشناس با انتشار تصاویری از بازی ایران و لهستان در صفحه اینستاگرام خود، المپیکی شدن تیم ملی را به والیبالیست‌ها و مردم ایران تبریک گفتند. گفتنی است؛ تیم ملی والیبال ایران امروز در آخرین بازی خود در انتخابی المپیک ساعت 5:40 دقیقه بامداد به مصاف ونزوئلا رفت.
10 تیم والیبال حاضر در المپیک مشخص شدند
با صعود ایران، لهستان و فرانسه، 10 تیم والیبال در المپیک 2016 ریو مشخص شدند تا تنها 2 سهمیه دیگر باقی مانده باشد. پیش از این تیم‌های برزیل به عنوان میزبان بازی‌ها و آمریکا نیز به عنوان قهرمان جام‌جهانی 2015 راهی المپیک شده بودند. ایتالیا، آرژانتین، روسیه، مصر و کوبا نیز دیگر تیم‌هایی هستند که سهمیه المپیک را کسب کرده بودند. از رقابت‌های انتخابی المپیک در ژاپن یک تیم دیگر هم سهمیه می‌گیرد. در آخرین رقابت‌های انتخابی نیز که در مکزیکوسیتی در حال برگزاری است یک تیم سهمیه می‌گیرد. مکزیک، شیلی، تونس و الجزایر در این رقابت‌ها حاضر هستند.
گروه سخت ایران در ریو
بعد از مشخص شدن 10 تیم از 12 تیم حاضر در المپیک، گروه‌بندی این تیم‌ها مشخص شد. با اعلام فدراسیون جهانی، گروه‌بندی تیم‌ها بر اساس رنکینگ‌ آن‌ها در پایان سال 2015 میلادی مشخص می‌شود. بر این اساس برزیل، ایتالیا، آمریکا و فرانسه در گروه A قرار دارند و ایران همراه با لهستان، روسیه و آرژانتین در گروه B حضور دارد. اگر یکی از تیم‌های کانادا یا استرالیا امروز جواز حضور در المپیک را کسب کند در گروه A قرار می‌گیرد. کوبا نیز به احتمال فراوان با ایران در گروه B قرار می‌گیرد. گروه تیم ملی والیبال مصر نیز بعد از مشخص شدن دوازدهمین تیم صعود‌کننده به المپیک (در رقابت‌های انتخابی مکزیک) مشخص خواهد شد.



اشتراک گذاری :
ارسال نظر