بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳
با توجه به توافق نامه میان شرکتهای تولید کننده سنگ آهن داخلی وشرکتهای تولید کننده فولاد در خصوص تعیین نرخ فروش و خرید سنگ آهن مقرر گردیده است که در خصوص شرکت فولاد خوزستان ، قیمت خرید هر تن سنگ آهن از شرکت سنگ آهن گل گهر به میزان 12%میانگین نرخ فروش محصولات فولاد خوزستان و هرتن سنگ آهن شرکت چادرملو به میزان 11.8% میانگین نرخ فروش محصولات فولاد خوزستان تعیین گردد.
کد خبر : ۱۶۴۷۴۰
نویسنده :
کارگزاری بانک سامان

مقدمه

فولاد مهمترین و استراتژیک‌ترین کالای صنعتی در جهان می‌باشد و میزان تولید و مصرف آن نشان‌دهنده پیشرفت کشورهاست. به طور مثال میزان مصرف سرانه فولاد در کشورهای پیشرفته صنعتی بین 350 تا600 کیلوگرم نوسان دارد. در حالی که همین نسبت در کشورهای فقیر و عقب نگاه داشته شده آفریقایی بین 20 تا 40 کیلوگرم نوسان دارد. ‏میزان مصرف سرانه فولاد در ایران حدود 200 کیلوگرم است که 140 ‏کیلوگرم آن در داخل کشور تولید ‏می‌شود و مابقی از خارج وارد می‌گردد.

تاریخچه شرکت

شرکت فولاد اهواز در تاریخ 1366.11.13 تحت شماره 68889 در اداره ثبت تهران به ثبت رسیده و سپس در تاریخ 1370.09.25 تحت شماره 3199 در اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات غیر تجاری اهواز به ثبت رسیده است در تاریخ 1371.04.06 نام شرکت به صنایع فولاد اهواز (سهامی خاص) و سپس در تاریخ 1374.09.02 به شرکت فولاد خوزستان(سهامی خاص) تغییر یافته است.مضافا به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخه 1385.05.23نوع شرکت به سهامی عام تبدبل گردیده و در تاریخ 1386.05.16 در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده است.

فرآیند تولید:

شرکت فولاد خوزستان متشکل از سه واحد اصلی تولید برای عرضه محصولات میانی و نهایی است :

1- کارخانجات گندله سازی:

شامل دو مدل گندله سازی، هر یک به ظرفیت اسمی 2.5 میلیون تن گندله در سال است. در این کارخانجات سالانه بالغ بر پنج میلیون تن گندله سنگ آهن از پودر تغلیط شده تولید می شود.

2- کارخانجات احیاء مستقیم:

در این بخش گندله های سنگ آهن به آهن اسفنجی ( آهن احیاء مستقیم ) تبدیل می شوند.در این بخش در حال حاضر سه مدول میدرکس با مجموع ظرفیت 1.65 میلیون تن و دو مدول زمزم یک با ظرفیت 800 هزار تن و زمزم دو با ظرفیت یک میلیون تن در سال مشغول تولید می باشند. مدولهای زمزم بر اساس فناوری بومی شده میدرکس و توسط کارشناسان داخلی طراحی و نصب شده اند .

3- بخش فولاد سازی :

در این بخشمحصولات نهایی شرکت یعنی شمش و تختال از آهن اسفنجی تولید می شود.بخش فولادســازی متشکل از شش کـــوره قوس الکتریکـــی ، سه کوره پاتیلی، دو ماشین دوخطه ریخته گری تختال، سه ماشین 6 خطه شمش و تاسیسات جمع آوری غبار فولادسازی می باشد.

ماشین های ریخته گری، فولاد مذاب را به تختال و شمش تبدیل می نمایند.

سرمایه شرکت

سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ 1,000,000 ریال(شامل تعداد 1000 سهم، به ارزش اسمی هر سهم 1,000 ریال) بوده و تغييرات آن تا پايان سال 1394 به شرح جدول ذيل بوده است.

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

سهامداران شرکت :

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

جایگاه شرکت در صنعت

شرکت در صنعت فولاد فعالیت می نماید. فروش شرکت در سال جاری نسبت به سال قبل 9 درصد کاهش پیش بینی شده است که مهم ترین دلیل آن کاهش میزان و مبلغ فروش صادراتی بوده است.شرکت در بین شرکت های فعال در این صنعت با حجم فروش معادل مبلغ338,126,033 میلیون ریال در رده دوم (به لحاظ تناژ) قرار دارد.

بررسی وضعیت تولید ، فروش و قیمت فروش محصولات:

تولیدات شرکت شامل : اسلب و بلوم و بیلت میباشد.

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

مقدار فروش:

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

شرکت میانگین نرخ فروش محصولات داخلی را به ازای هر تن 10,500,000ریال و نرخ فروش محصولات صادراتی را حدود 10% کمتر از نرخ داخلی در نظر گرفته است.)نرخ فروش هر تن را 254 دلار پيش بيني كرده است.) لازم به ذکر است نرخ تسعیر ارز فروش صادراتی 36000 ریال به ازای هر دلار اعلام شده است.

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

در اين گزارش نرخ فروش داخلی معادل آخرین نرخ معامله شده در بورس کالا منظور شده است. نرخ تسعیر ارز فروش صادراتی 35000 ریال به ازای هر دلار درنظر گرفته شده است. نرخ فروش گندله هم معادل 22.5% ميانگين فروش محصولات شركت منظور شده است.

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

تناژ فروش و مبلغ فروش :

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

مبلغ فروش:

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

از آنجاییکه محصولات تولیدی شرکت محصولاتی نیمه نهایی در صنعت فولاد میباشد لذا قابلیت فروش مستقیم به مصرف کننده نهایی را ندارند و برای تبدیل شدن به کالاهای مصرفی ، بایستی توسط سایر شرکتهای فعال در صنعت فولاد خریداری و تبدیل به محصول نهایی گردد. به عنوان مثال اسلب تولیدی شرکت توسط سایر شرکتهای فولادی تبدیل به ورق فولادی گشته و بلوم و بیلت تولیدی شرکت نیز تبدیل به میلگرد و تیرآهن شده تا راهی بازار مصرف گردند.

بررسی بهای تمام شده محصولات تولیدی :

ترکیب بهای تمام شده تولید از سه بخش : مواد مستقیم مصرفی ، دستمزد مستقیم و سربار تولید مطابق جدول زیر تشکیل میگردد:

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

بیش از نیمی از بهای تمام شده شرکت را مواد مستقیم و نزدیک به نیمی دیگر را سربار تشکیل میدهد.

مواد مصرفی شرکت نیز مطابق جدول زیر است :

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

مهمترین ماده اولیه مصرفی شرکت ، سنگ آهن میباشد که بیش از 70% ماده اولیه مصرفی را تشکیل میدهد و پس از آن آهن قراضه و چدن و آهن اسفنجی قرار دارند.

با توجه به توافق نامه میان شرکتهای تولید کننده سنگ آهن داخلی وشرکتهای تولید کننده فولاد در خصوص تعیین نرخ فروش و خرید سنگ آهن مقرر گردیده است که در خصوص شرکت فولاد خوزستان ، قیمت خرید هر تن سنگ آهن از شرکت سنگ آهن گل گهر به میزان 12%میانگین نرخ فروش محصولات فولاد خوزستان و هرتن سنگ آهن شرکت چادرملو به میزان 11.8% میانگین نرخ فروش محصولات فولاد خوزستان تعیین گردد. لذا با توجه به تفاوت زیاد قیمت سنگ آهن در داخل و خارج کشور ، خرید سنگ آهن از شرکتهای داخلی کاملاً مقرون به صرفه خواهد بود. اما باید توجه داشت که با افزایش قیمت جهانی فولاد ، قیمت فروش محصولات شرکت و مواد مستقیم مصرفی ( از قبیل سنگ آهن و آهن قراضه و اسفنجی) همزمان افزایش خواهد یافت .

با توجه به اینکه شرکت برای تولید هر تن محصول فولادی نیاز به 1.67 تن کنسانتره سنگ آهن دارد و با توجه به برنامه تولید در نظر گرفته شده برای سال جاری که 3.6 میلیون تن میباشد ، شرکت نیاز به حدود 6 میلیون تن سنگ آهن دارد و با توجه به میانگین حدود 238 هزار تومانی برای هر تن سنگ آهن (با محاسبه هزینه حمل)، شرکت حدود 14756 میلیارد ریال سنگ آهن مصرف خواهد کرد. حدود 5260 میلیارد ریال نیز هزینه مصرف آهن اسفنجی و آهن قراضه خواهد بود که مجموع مواد مصرفی مستقیم شرکت را برابر23037 میلیارد ریال خواهد کرد.

هزینه حمل هر تن سنگ آهن چادرملو و چغارت معادل 700 هزار ریال و برای سنگ آهن گل گهر 500 هزار ریال میباشد.

در بخش دستمزد مستقیم با فرض افزایش 15درصدی در این بخش به مبلغ 1067 میلیارد ریال در سرفصل دستمزد مستقیم خواهیم رسید.

در سال 94 حدود 4486 میلیارد ریال از 14998میلیارد ریال هزینه سربار مربوط به انرژی مصرفی شرکت بوده است. با فرض تولید 3.6 میلیون تن محصول و با فرض افزایش 20 درصدی قیمت حاملهای انرژی ، هزینه انرژی شرکت برای سال 95 به6420 میلیارد ریال خواهد رسید. سایر هزینه های سربار نیز با رشد 5 الی 10 درصدی نسبت به سال قبل در نظر گرفته شده است که مجموع هزینه های سربار را بالغ بر 17000 میلیارد ریال خواهد شد.

شرکت های فولادی از جمله انرژی بر ترین صنابع میباشند. خصوصاً در روش احیا مستقیم که بیشترین میزان مصرف انرژی وجود دارد.

سهم هزینه های انرژی در سربار شرکت از 16% در سال 88 به 30% در سال 94افزایش یافته و به 310 ریال به ازای هر سهم رسیده است.

اثر افزایش نرخ ارز بر سودآوری شرکت:

با توجه به آنکه شرکت تقریباً تمامی مواد اولیه مورد نیاز خود را از داخل تامین می نماید و فروش صادراتی شرکت نیز رقم قابل توجهی را تشکیل نمیدهد ، لذا تغییر نرخ ارز اثر مستقیمی بر سودآوری شرکت ندارد. اما با توجه به آنکه هر گونه افزایش نرخ ارز باعث افزایش نرخ محصولات مشابه وارداتی فولاد به کشور میشود لذا میتوان شاهد افزایش فروش ریالی شرکت بود.

اطلاعات طرح های توسعه شرکت :

فاز سوم طرح افزایش ظرفیت کارخانه:

ظرفیت طرح: افزایش ظرفیت کارخانه از 3.6 به 5 میلیون تن شمش تولیدی شامل بیلت و بلوم و اسلب عریض

ارزیابی پیش بینی سود و زیان سال 95 شرکت :

تحلیل بنیادی شرکت فولاد خوزستان

مفروضات نحلیل:

1) میزان فروش شرکت معادل میزان پیش بینی شده (3.6 میلیون تن ) با میانگین نرخ 14 میلیون ریال به ازای هر تن در نظر گرفته شره است.

2) نرخ فروش گندله شرکت معادل 22.5 درصد میانگین نرخ فروش محصولات شرکت در نظر گرفته شده است.

3) نرخ فروش صادراتی شرکت به ازای هر تن 350 دلار با تسعیر ارز 35000 ریالی در نظر گرفته شده است.

4) نرخ خرید هر تن کنسانتره سنگ آهن معادل 12 درصد میانگین نرخ فروش محصولات شرکت در نظر گرفته شده است.

5) نرخ خرید هر تن آهن قراضه معادل 9 میلیون ریال و نرخ خرید هر تن آهن اسفنجی معادل 8.5 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

6) هزینه حمل هر تن کنسانتره سنگ آهن 700 هزار ریال در نظر گرفته شده است.

7) میزان حقوق و دستمزد 15 درصد بیشتر از سال 94 و هزینه انرژی نیز 20 درصد بیش از سال 94 برآورد شده است.

8) هزینه های مالی و هزینه های اداری و عمومی شرکت معادل پیش بینی شرکت در نظر گرفته شده است.

واحد تحلیل بازار کارگزاری بانک سامان


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ایمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
فرضیات مدل اشتباه داره!
نرخ فروش گندله 20% میانگین قیمت فروش شمش فولاد خوزستان است نه 22.5%!!
هزینه حمل سنگ آهن بالا گرفته شده است!
نرخ خرید آهن اسفنجی بالا در نظر گرفته شده است (با جمع هزینه حمل آن در پیش بینی اولیه فولاد خوزستان حدودا 50% در نظر گرفته شده است) که با توجه به فرضیات حدودا 60 درصد شده است.
با توجه به جلسه هیئت دولت افزایش قیمت در هزینه های انرژی نخواهیم داشت! در صورتی هم که بر فرض محال افزایشی داشته باشیم حداکثر مثل سال قبل خواهد بود که چون در سه ماه اول خبری نبوده 20% بالاست.
هزینه های مالی شرکت عمدتا بدلیل نبود نقدینگی در سال قبل بوده با توجه به افزایش قیمت محصولات فولادی تا حدودی این کمبود نقدینگی جبران خواهد شد، همچنین با توجه به کاهش نرخ تسهیلات این هزینه مطمئنا کمتر خواهد بود.
با اصلاحات گفته شده EPS هر سهم حدودا 600 ریال خواهد بود!
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
ب نظرم تعدیل برای سال 94 ش خیلی مهم تر از 95 است !!!!!
مهدی
ROMANIA
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲
فخوز امسال در صورتی که حمایت های دولت از شرکت های فولادی عملی بشه میتونه حدود 70 تومان سود بسازه..
در حال حاضر قیمت جهانی فولاد 50 درصد قیمت اوج خودش هم در سال 2011 هم نیست واسه همین امید به افزایش جهانی قیمت فولاد بسیار زیاد
ehsan
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
ب زودی 1000 تومن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲
نرخ گندله درسته هزینه حمل کمی بدبینانه گذاشته شده اما در مجموع بنظر منم سود براوردی همین حدود 40 تومنه
ehsan
GERMANY
دوشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۷
بورس نیوز جان تحویل بگیر ....شرکت چوب حراج به تولیدات 3 ماهه زده بوده اگر وجدان دارید و دلتان به حال سهامدار خرد بدبخت میسوزه پی گیری کنید لطفا