بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
مستطيل شيشه اي تالار

سخنی با دولت و یک پیشنهاد

در حالی طی معاملات روز گذشته روند صعودی سهام گروه خودرویی به عنوان تک لیدر این روزهای بازار سرمایه، جان تازه ای به بورس بخشیده بود که بنظر می رسید باید اخبار یا اطلاعیه هایی از این گروه در معاملات روز جاری منتشر شود که اینگونه سبب اقبال اهالی تالار به آنها شده است اما معاملات روز جاری هم گذشت و تا این لحظه تنها نتیجه بدست آمده برای سهامداران گروه مذکور همان انتظار همیشگی است.
کد خبر : ۱۶۴۷۷۶
نویسنده :
ّبابک اموخته

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 95.03.17 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 51 واحد کاهش به رقم 53229 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 102 واحد افزایش عدد 166718 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 11 واحد کاهش به رقم 27791 واحد رسيد.

همچنین در این روز "پارسان" با 35 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فولاد" با 40 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 5 واحد کاهش به رقم 814 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 6302 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1110 میلیارد ریال رسید.

بعد از بازار روز گذشته که تقریباً با روندی قابل قبول و نسبتاً صعودی همراه بود اما معاملات روز جاری با برگشت قیمت سهام اغلب شرکت ها به روند نزولی و افت شاخص کل بورس همراه شد روندی که بنظر نمی رسید با این سرعت پس از بازار سرمایه روز گذشته شکل بگیرد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در حالی طی معاملات روز گذشته روند صعودی سهام گروه خودرویی به عنوان تک لیدر این روزهای بازار سرمایه، جان تازه ای به بورس بخشیده بود که بنظر می رسید باید اخبار یا اطلاعیه هایی از این گروه در معاملات روز جاری منتشر شود که اینگونه سبب اقبال اهالی تالار به آنها شده است اما معاملات روز جاری هم گذشت و تا این لحظه تنها نتیجه بدست آمده برای سهامداران گروه مذکور همان انتظار همیشگی است.

واقعاً مشخص نیست که حرف و حدیث های این گروه چه زمانی و چگونه پایان خواهد گرفت و فقط این را می دانیم که در حال حاضر محل بسیار مناسبی برای گرفتن ماهی برای منتظران آب های گل آلود شده است.

در گروه فلزات اساسی نیز بصورت جسته و گریخته برخی تک نمادها با روند صعودی و رشد قیمت مواجه می شوند اما در مجموع روند قابل توجهی از آنها دیده نمی شود. در این گروه برخی شایعات حکایت از فروش بلوک حدود 50 درصدی فولاد هرمزگان به خریدار خارجی دارد که می تواند بنا بر رقم معامله که هنوز مشخص نیست بر سهام شرکت مادر یعنی فولاد مبارکه تأثیر سودآوری داشته باشد. شاید، اگر فولاد واکنش مثبت و همراه با اقبال بازار از خود نشان دهد بتواند اندکی کل گروه را دستخوش تغییرات مثبت کند. البته اغلب شرکت های این گروه با توجه به قیمت فعلی سهام در محدوده مناسبی برای سرمایه گذاری با دید تکنیکال قرار دارند.

در گروه پالایشی بورس هم همانند گروه خودرو، سهامداران درگیر حالت انتظاری هستند، چرا که پالایشی ها و سهامدارنشان یک چشمشان به قیمت جهانی نفت و چشم دیگرشان به سیاست های وزارت نفت است. در خصوص این گروه قبلاً هم گفته ایم و مجدداً تکرار می کنیم، سیاست های فعلی وزارت نفت خصوصاً ملی پالایش و پخش مانع از نمایان شدن پتانسیل های این گروه می شود.

اما در گروه بانکی علی رغم اخبار اقتصادی و شایعات مربوط به نهایی شدن مجوز افزایش سرمایه بانک ها ولی همچنان انتظار یک رویداد قابل توجه و مشخص در سهام آنها را نداریم چرا که هنوز و حتی در قیمت های فعلی که بسیار ارزان بوده و تقریباً با رقم های قبل از برجام برابری می کند سهامدار حقوقی مستعد و مستحکم برای فروش خودنمایی می کند و کلاً چراغ سبز این گروه برای عرضه آبشاری سهام همان رنگ سبز است. باید قبول کرد که رفتارهای گذشته این حقوقی ها چشم بازار را ترسانده.

در پایان باید به یک نکته مهم سیاسی و اقتصادی توجه کرد، نکته ای که شاید برای دولت یازدهم بیشتر از اهالی بازار سرمایه اهمیت داشته باشد.

نزدیک به یکسال و شاید کمتر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نمانده، اگر بگوییم بیشتر رأی دولت در انتخابات گذشته از سوی سرمایه گذاران اقتصادی در تمامی بخش ها و سهامداران بازار سرمایه بوده بیراه نگفته ایم. سیاست های اقتصادی و خارجی دولت قبل یعنی دولت دهم بزرگترین عامل رویگردانی سرمایه گذاران و قشر اقتصاددان به این دولت بود و این موضوع تا آنجایی ادامه پیدا کرد که به مردم عامی هم کشیده شد و اثرات این سیاست ها بر سر سفره مردم نمایان گشت.

از همین رو مردم دولت تدبیر و امید را انتخاب کردند تا پلی باشد برای رساندن آنها به دوران گذشته و نه شرایط بهتر چرا که هر کسی می دانست که با آن اوضاع و احوال نابسامان اقتصادی فکر دوران بهتر بسیار مشکل و حتی غیر ممکن است و رسیدن به شرایط گذشته یعنی دوران قبل یا ابتدایی دولت نهم، خود یک پیشرفت اقتصادی به حساب می آمد لذا اقتصادیون و اغلب مردم روی به دولت اصلاحات آوردند.

امروز نزدیک به سه سال از عمر دولت یازدهم می گذرد و اگرچه در بخش های اقتصادی و سیاست خارجی پیشرفت های خوبی حاصل شده اما هنوز این اقدامات بر سر سفره مردم نمایان نشده از سوی دیگر رکود فعلی در بخش های مختلف اقتصادی و صنایع به بازار سرمایه هم کشیده شده و امروز بورس و اغلب شرکت های آن در همان نقطه ای قرار داند که سه سال پیش بودند.

از همین رو عدم نمایان شدن تعاملات خارجی در اقتصاد و نیز رکود حاصل از برخی سیاستهای خود دولت همچون بانک مرکزی بر اقتصاد باعث شده تا در آینده ای نزدیک اقتصاد و در رأس آن بازار سرمایه محلی بشود برای مانورهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری خصوصاً طیف خاصی که احتمال بازگشت آنها بسیار زیاد است و متأسفانه باید گفت که دولت با این اقتصاد و بازار سرمایه نمی تواند به مقابله با رقبا بپردازد لذا از همین امروز باید دولت قدرت و توان حفاظتی از پاشنه آشیل خود در انتخابات را افزایش دهد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
از ماست که برماست
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
من شاید بهش. رای ندم مگه اینکه ...
ايوب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
واقعا بر اساس چه مبنايي تحليل كردي كه راي سهامداران براي دولت تاثيرگذار بوده؟!! كل فعالان بازار سرمايه چندتاست؟ به فرض خوشبينانه 100 هزار، با ضريب خوشبينانه تر 5، مي شود 500 هزار. واقعا تاثيرگذار بوده؟!
ناشناس
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶
دوست من اگه رای ما تاثیرگذار نبود چرا روحانی نعمت زاده رو فرستاد تالار و اون هم گفت دولت برای بورس برنامه ویژه ای داره!!!! البته ما بعد از اومدن دولت فهمیدیم که برنامه ویژه یعنی این که می خواد ما رو به خاک سیاه بشونه اما دیگه دیر شده بود......
ناشناس
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۲
بالای 7 میلیون کد سهامداری وجود دارد . با احتساب خانواده های آنها ..............
ناشناس
سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۱
پروفسور ! 7 میلیون نفر مستقیما با بورس در ارتباط هستند.
ناشناس
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
به فرض خوشبینانه 100 هزار نفر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

کجایی تو ؟ چی زدی ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶
چه عجب بورس نیوز بالاخره متوجه این موضوع شدی!!! این دولت با سیاست های اقتصادی غلط هم ما سهامدارها رو به خاک سیاه نشوند و هم خودش رو به ورطه نابودی.اگر به همین رفتار ادامه بده مطمئنا دور دوم رای نمیاره و اون طیف خاص هم که میگی داره میاد مطمئنم همین الان هم کلی رای داره. من این حرفها رو دوسال پیش می نوشتم اما یا چاپ نمی کردی یا نصفشو سانسور می کردی حالا منتظریم تا سال 96 برسه مطمئنم هر کس کاندید بشه روی بورس به عنوان نقطه ضعف اصلی دولت دست میزاره
ناشناس
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
شما به من بگو تا الان کدوم گروه و دسته اومده که تونسته مردم را از نظر اقتصادی راضی نگه داره؟
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷
بورس نیوز نگران این دولت نباش ...نزدیک انتخابات دوباره بورس رشد میکنه و همه چیز از یادمون میره!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵
توی خبرای امروز شنیدم که مردم سویس طی یک رفراندم و همه پرسی با گرفتم یارانه اونم یارانه که با پول ما تقریبا نه ملیون میشه مخالفت کردن !! واقعا جای تامل داره ! دولت ما باید ببینه چه اشکالی در مدیریت کشورش داره که به هر طریق ممکن متوسل شد تا بلکه از شر پرداخت یارانه خلاص بشه ولی نشد که نشد ؟ ایا همیشه مردم مقصر هستند؟ یا دولت هم اشکال داره؟ ببین مردم سویس از چه سطح درامد و رفاهی و فرهنگی برخوردارند که حاضرن قید نه ملیون پول باد اورده را بزنن ، ببین دولت در این مملکت چقدر خوب تونسته نقش خودش را ایفا کنه که مردمش به این سطح درامد و رفاه رسیدن ، اشکال کار ما این هست که دائم در حال دشمنی ...بقیش را نمیگم میدونم که سانسور میکنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
سلام رئیس جمهور بعدی بدانید سردار سلیمانی است
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
سهامداران وخانوادههاشون حودود 25 میلیون میشن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷
بورسی جان سهامداران پالایشی چهار تا چشم دارن دوتا همونا که گفتی دوتا دیگش به حرکات توام با نفرت بعضی حقوقیهای سهام پالایشگاهی مثل شترانه . بشکلی که واسشون فرق نمیکنه بازار منفی باشه یا مثبت در هر دوحالت فروشنده هستند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۹
همش زیر سر طیب نیاست میخواد نورم تک رقمی درست کنه البته به قیمت نابودی کشور-ملت-دولت وخود ش
ناشناس
BELGIUM
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴
هر کس جز روحانی
آقای روحانی اگه شوی تبلیغاتیت تموم شد یخورده هم به اقتصاد برس من که کلا بمیرم به روحانی رای نمیدم
قرار بود 6 ماهه اقتصاد رو درست کنی 4 سال ریاست توام با رکود و بدبختیت هم داره تموم میشه باید مرجعی باشه که نظارت کنه به شعار های تبلیغاتی کاندید ها
ناشناس
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
مگه واسه قبلی مرجعی وجود داشت ؟؟؟
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۵
8میلیون سهامدار داریم هرکدام یک زن و یک فرزند واجد شرایط رای داشته باشند می شود 24 میلیون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲
دولت آقای روحانی در زمینه مهار تورم موفق بوده. اگر دستی هم به بورس بکشد خیلی خوب خواهد شد. نظارتی هم بر این حقوقی های عرضه کننده بنمایند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
روحانی رازی برد برد را تبدیل به بازی باخت باخت کرده است
ناشناس
سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
ما رو به روز سیاه نشوند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
چقدر اين كلمات و اين اسامي براي من آزار دهنده شده :
انتظار هميشگي ..
تدبير و اميد
سرمايه سهامدار
طيب نيا
قبول ما باختيم ، ما را به خاك سياه نشانديد قبول ،
از اين نمد چه كلاهي براي شما بافته خواهد شد
جقدر وزير از مهندسي معكوس استفاده مي كند تا خرد شدن اسخوان هاي كسري از اين هفت ميليون سهامدار كه به اميدي اين بازار را جايي براي ارتزاق ديدند ولي باختند و شرمنده خانواده كوچك خود شدند
قبول ما باختيم