بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱
بورس نیوز گزارش می دهد:

"کی بی سی" از عرش به کجا رسید؟

شرکت کی بی سی عمده فعالیت هایش در حوزه انجام معاملات کارگزاری اعم از واردات، صادرات، خرید و فروش هر گونه کالا، ساخت دارو، بسته بندی اقلام دارویی، تأسیس کارخانه و هر قسم معاملات مجاز، مشارکت در شرکت های دیگر، خرید سهام آنها و هر نوع سهام و اوراق بهادار، انجام هر گونه امور بازرگانی مجاز مربوط به موضوع شرکت، گسترده می باشد.
کد خبر : ۱۶۴۸۳۱
نویسنده :
یارمحمدی

شرکت کی بی سی که از اواخر سال 92 در گره مواد و محصولات دارویی به بازار عادی فرابورس وارد شده، برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 به ازای هر سهم با سرمایه 140 میلیارد ریال به مبلغ 1094 ریال سود محقق کرده و برای سال مالی جاری نیز این رقم را با تعدیل منفی 34 درصدی 719 ریال برآورد کرده است.

به گزارش بورس نیوز، شرکت کی بی سی عمده فعالیت هایش در حوزه انجام معاملات کارگزاری اعم از واردات، صادرات، خرید و فروش هر گونه کالا، ساخت دارو، بسته بندی اقلام دارویی، تأسیس کارخانه و هر قسم معاملات مجاز، مشارکت در شرکت های دیگر، خرید سهام آنها و هر نوع سهام و اوراق بهادار، انجام هر گونه امور بازرگانی مجاز مربوط به موضوع شرکت، گسترده می باشد. "کی بی سی" همانطور که عنوان شد سال مالی 95 خود را با تعدیل منفی 34 درصدی سود هر سهم کلید زد در حالی اکثر فعالان اقتصاد سال مالی جاری را بهتر از سال گذشته برآورد می کنند و انتظار بهبود وضعیت سودآوری و درآمدزایی بنگاه های اقتصادی فعال کشور را دارند، از طرفی شرکت کی بی سی که در حوزه محصولات دارویی فعالیت دارد و این گروه در سال های تحریم هم عملکرد مناسبی از خود به ثبت رساندند، چرا در سالی که به سال خوش بینی ها و انتظارات مثبت معروف گشته، با تعدیل منفی درآمد هر سهم کار خود آغاز کرده است؟

بر این اساس، لازم است به روند معاملات گذشته این شرکت نیز نیم نگاهی بیاندازیم، آنطور که حافظه یاری می دهد، اواخر اسفند ماه سال 92 بود که نماد معاملاتی "کی بی سی" در بازار فرابورس آماده عرضه اولیه شد در تاریخ 95.12.21، در محدوده 1200تومان کشف قیمت سهام این مجموعه انجام گرفت و بعد از آن با رشد قابل توجه تا محدوده 2136 تومان به طور پیوسته رشد کرد و بازدهی 78 درصدی نصیب سهامدارانش کرد که جز بهترین بازدهی های زمان خود بود. بعد از این رشد قابل توجه و با گذشت تنها 5 ماه، به قیمت عرضه اولیه خود بازگشت و معامله در قیمت های بالاتر از 1200 تومان به رویای دست نیافتنی برای سهامدارن "کی بی سی" تبدیل شده به عبارتی کی بی سی کل سال 93 خود را با افت قیمت پی در پی از 700 تا 500 تومان سپری کرد.

از شدت این روند نزولی کمی در سال 94 اندکی کاسته شد و بهبود یافت، هر چند که کل سال را با حجم معاملات اندک و قیمتی نصف قیمت عرضه اولیه پشت سر گذاشت و در قیمت 600 تا 700 تومان بیشترین نوسانات مثبت ومنفی را در سال گذشته ثبت کرد. در ماه های پایانی سال گذشته که ورق بازار برگشت، سهام شرکت کی بی سی نسبت به رشد قیمتی و کسب بازدهی های قابل توجه که گاهاً به بیش از 100 درصد بازدهی مثبت نیز رسید، بی توجه بود و از کلیت بازار در روزهای مثبت بازماند.

علاوه بر تمامی این موارد، حجم موارد، معاملات این سهم فرابورسی از ابتدای ورود تاکنون تنها بر تعداد انگشتان دست، به بیش از یک میلیون سهم رسید و مابقی روزها را با معاملات کم حجم سپری کرد تا رتبه 361 از لحاظ حجم معاملات در 3 ماه گذشته و 324 طی یک سال گذشته را به خود اختصاص دهد.

بر اساس این گزارش، بهتر است سهامداران عمده که در ابتدای ورود و عرضه "کی بی سی" عملکرد و خاطره مثبتی برای سهامداران حقیقی و خرد از خود به جای گذاشتند، باز هم خودی نشان دهند و از طرفی مسئولین و مدیران این مجموعه که کمتر به انجام و ارائه اطلاعات جدید از طریق رسانه ها به بازار اقدام می کنند و در سال 95 که از آن با عنوان سال رونق اقتصادی و خروج از رکود یاد می شود به جای پس رفت و تعدیل منفی سود هر سهم، برنامه های خود را اعلام کنند. از متولیان و نهادهای ناظر بازار سرمایه نیز درخواست داریم تا فکری به حال سهامی با حجم اندک معاملات و نقد شوندگی پایین بکنند تا سرمایه سهامداران در باتلاق معاملات سهام این مجموعه ها گیر نیافتند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر