بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
کد خبر : ۱۶۵۱۷۵
آخرین بررسی‌ها از بازار کالاهای اساسی بعد از گذشت ۱۲ روز از ماه رمضان نشان می‌دهد که اکثر اقلام در مقایسه با هفته‌های قبل تغییر محسوسی نداشته و غالبا با ثبات قیمت‌ همراه هستند و برخی محصولات مانند میوه و انواع گوشت کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. 

 
به گزارش انتخاب، کالاهای اساسی به طور معمول در ماه رمضان با افزایش تقاضا همراه می‌شوند و این افزیش تقاضا در برخی از اقلام موجب بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود. اما امسال به نظر می‌رسد خبر چندانی از افزایش و روند صعودی قیمت‌ها نباشد و حتی برخی اقلام مانند میوه و تره‌بار و برخی محصولات پروتئینی در روزهای اخیر کاهش قیمت داشته‌اند و در میان کالاهای اساسی فقط خرما از چند روز پیش از ماه رمضان روند افزایشی پیدا کرده و تا کنون هم ادامه دارد. 
 
قیمت انواع محصولات پروتئینی 
 
هر کیلوگرم گوشت گوساله فیله پاک کرده ۴۵ هزار تومان در مغازه های سطح شهر عرضه می شود. گوشت گوسفندی راسته با استخوان نیز کیلویی ۳۰ هزار تومان، گوشت گوسفندی ران پاک کرده با استخوان کیلویی ۳۴ هزار تومان، گوشت گوسفندی ماهیچه کیلویی ۳۹ هزار تومان، گوشت استیکی کیلویی ۴۵ هزار تومان، شقه با گردن کیلویی ۳۳ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت چرخ کرده ۳۵ هزار تومان فروخته می شود. 
 
هر کیلوگرم مرغ تازه نیز ۶۳۰۰ تومان به طور متوسط در مغازه ها دیده می شود  همچنین فیله مرغ کیلویی ۱۲ هزار تومان، سینه مرغ کیلویی ۷۷۰۰ تومان، ران مرغ کیلویی ۷۳۰۰ تومان، بال مرغ کیلویی ۸۲۰۰ تومان و گردن مرغ ۳۱۰۰ تومان قیمت دارد. 
 
در میان دیگر اقلام پروتئینی، هر کیلوگرم مغز ران بوقلمون بدون پوست و استخوان ۲۳ هزار تومان عرضه می شود. 
 
تخم مرغ نیز که از دیگر محصولات پروتئینی پر مصرف در ماه رمضان است به صورت دانه ای به طور متوسط ۳۵۰ تا ۴۰۰ تومان در مغازها قابل مشاهده است و به صورت شانه ۳۰ تایی بین ۱۰ هزار تا ۱۱ هزار تومان عرضه می شود. 
 
روند کاهشی قیمت میوه 
 
اما بازار میوه و تره‌بار پس از گذشت یک هفته از ماه رمضان به دلیل تولید و عرضه کافی، افزایش قیمتی نداشته است و برخی اقلام میوه‌های نوبرانه بهاری کاهش قیمت داشته‌اند.   
 
در میان اقلام مختلف میوه در حال حاضر هر کیلوگرم سیب زرد ۴۵۰۰ تومان، سیب گلاب کیلویی ۱۱ هزار تومان، خیار بوته‌ای کیلویی ۳۲۰۰ تومان و خیار درختی کیلویی ۳۱۰۰ تومان است. همچنین در میان سایر اقلام گیلاس و آلبالو کیلویی ۱۰ هزار تومان، توت فرنگی کیلویی ۷۵۰۰ تومان، ‌گوجه سبز ۴۰۰۰ تومان، ‌ هلو و زرد آلو کیلویی ۸۰۰۰ هزار تومان، ‌ طالبی کیلویی ۲۴۰۰ تومان، خربزه کیلویی ۲۷۰۰ تومان و ملون کیلویی ۲۸۰۰ تومان در مغازه‌های سطح شهر به طور متوسط عرضه می‌شود.        
 
انواع تره‌بار نیز مانند میوه در بیشتر اقلام ثبات قیمت داشته است و برخی اقلام مانند هندوانه تا حدودی کاهش قیمت داشته است.   
 
قیمت انواع برنج ایرانی و خارجی 
 
برنج ایرانی درجه یک که به طور معمول نسبت به برنج خارجی از تقاضای بیشتری برخوردار است، در عمده فروشی ها کیلویی ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان قیمت دارد و در خرده فروشی ها و مغازه های سطح شهر به کیلویی بین ۱۳ تا ۱۶ هزار تومان عرضه می شود. 
 
به عنوان نمونه در میان انواع برنج های ایرانی، هر کیلوگرم برنج طارم درجه یک به طور متوسط ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در مغازهای سطح شهر قیمت دارد. حتی قیمت این نوع برنج در برخی از خرده فروشی ها به بیش از این رقم نیز می رسد اما این در حالی است که هر کیلوگرم برنج طارم درجه یک در بازار و مراکز عمده بین ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان عرضه می شود. 
 
برنج هاشمی درجه یک نیز که جزو برنج های پرمصرف ایرانی است در خرده فروشی تا کیلویی ۱۶ هزار تومان فروخته می شود که حداقل ۵۰۰۰ تومان گران‌تر از قیمت این نوع برنج در عمده فروشی هاست. 
 
همچنین در میان دیگر اقلام برنج ایرانی، برنج شیرودی کیلویی ۶۰۰۰ تومان، برنج ندا کیلویی ۵۸۰۰ تومان، برنج نیم دانه کیلویی ۴۵۰۰ تومان، برنج نیم دانه معطر ۴۶۰۰ تومان، برنج فجر کیلویی ۵۲۰۰ تومان و برنج دم‌سیاه کیلویی ۷۵۰۰ تومان به طور متوسط در مغازه های سطح شهر فروخته می شود. 
 
در میان برنج های خارجی نیز که از عرضه و مصرف کمتری در بازار برخوردار هستند، برنج هندی درجه یک کیلویی ۴۳۰۰ تا ۴۶۰۰ تومان قیمت دارد. همچنین هر کیلوگرم برنج پاکستانی درجه یک ۳۵۰۰ تومان به طور متوسط در مغازه های سطح شهر عرضه می شود. 
 
در میان دیگر اقلام برنج خارجی، برنج اروگوئه ای کیلویی ۴۲۰۰ تومان، برنج تایلندی ۳۱۰۰ تومان و برنج آرژانتینی ۳۰۰۰ تومان فروخته می شود. 
 
قیمت انوع حبوبات 
 
در میان انواع مختلف حبوبات به گفته فروشندگان لوبیا، عدس و لپه به طور معمول از تقاضای بیشتری برخوردار هستند. 
 
لوبیا چشم بلبلی کیلویی ۶۸۰۰ تومان، لوبیا چیتی کیلویی ۷۰۰۰ تومان، لوبیا سفید کیلویی ۵۵۰۰ تومان، لوبیا قرمز کیلویی ۵۵۰۰ تومان در سطخ شهر عرضه می شود. 
 
عدس بسته بندی ۹۰۰ گرمی نیز ۶۹۰۰ تومان و عدس ریز بسته بندی ۹۰۰ گرمی ۵۵۰۰ تومان فروخته می شود. همچنین نخود بسته بندی ۹۰۰ گرمی کیلویی ۴۸۰۰ تومان قیمت دارد. 
 
لیموعمانی که گران ترین نوع حبوبات محسوب می شود به طور متوسط کیلویی ۲۵ هزار تومان در سطح شهر فروخته می شود. همچنین لپه باقالا زرد کیلویی ۴۰۰۰ تومان و لپه باقالا سبز ۱۵ هزار تومان عرضه می شود. 
 
در میان سایر اقلام حبوبات جو پرک کیلویی ۱۳ هزار تومان، جو پوست کنده کیلویی ۲۰۰۰ تومان، سویا بسته یک کیلوگرمی ۳۶۰۰ تومان و زرشک کیلویی ۲۵ هزار تومان عرضه می شود . 
 
البته طبق وعده رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تا پایان ماه رمضان قرار است که قیمت حبوبات تا 35 درصد کاهش یابد. 
 
قیمت انواع روغن 
 
روغن مایع معمولی ۸۵۰ گرمی ۵۰۰۰ تومان، روغن مایع ۸۵۰ گرمی ۴۸۰۰ تومان و روغن جامد پنج کیلوگرمی ۲۰ هزار تومان است. 
 
همچنین در میان برخی دیگر از روغن ها که مشتری کمتری دارد روغن هسته انگور است که نیم لیتری آن ۲۲ هزار تومان، روغن کنجد نیم لیتری ۱۸ هزار تومان و روغن زیتون نیم لیتری ۱۶ هزار تومان فروخته می شود. 
 
قیمت انواع چای، قند و شکر، خرما و زعفران 
 
هر کیلوگرم چای ایرانی درجه یک بین ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان و چای ایرانی درجه دو بین ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان عرضه می شود. همچنین چای خارجی که به گفته فروشندگان مشتریان بیشتری دارد بین ۲۰ تا ۳۲ هزار تومان قیمت دارد. مشاهدات از بازار نشان می دهد که در میان چای های خارجی چای هندی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. 
 
اما خرما که یکی از اصلی ترین اقلام در سفره برای بسیاری در ماه رمضان است با تازگی با افزایش قیمت همراه شده است و به گفته فرشندگان، انواع خرما حدود ۲۰۰۰ تومان در روزهای اخیر افزایش قیمت داشته است. 
 
با وجود آنکه مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت کشاورزی اعلام کرده است که قیمت منطقی برای هر کیلوگرم خرما در بازار ماه رمضان ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان است اما بررسی از بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلوگرم خرما بسته بندی شده بین ۷۵۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان است. 
 
همچنین هر کیلوگرم قند خرد شده در بازار ۳۲۰۰ تومان و هر کیلوگرم شکر ۳۰۰۰ تومان عرضه می شود. قند شکسته بسته بندی شده سه کیلویی ۹۰۰۰ تومان و شکر بسته بندی سه کیلویی ۸۵۰۰ تومان قیمت دارد.
 
اما زعفران که در ماه رمضان برای تهیه غذاها و دسرهای افطاری استفاده زیادی دارد با افزایش تقاضا همراه می شود. زعفران مثقالی به طور متوسط در برندهای مختلف بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان در بازار فروخته می شود. 
 
آرد نان سنگک نیز که معمولا برای پخت حلوا و دیگر دسرها استفاده می شود کیلویی ۲۵۰۰ تومان است. 
 
قیمت زولبیا و بامیه 
 
بر اساس تصمیم کمیسیون نظرات و قیمت گذاری اصناف استان تهران مصوب شده است که واحد‌های درجه یک، هر کیلوگرم زولبیا و بامیه را ۱۱ هزار تومان و واحد‌های درجه دو، هر کیلوگرم زولبیا و بامیه را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان را بفروشند. 
 
همچنین هر کیلوگرم حلیم و آش رشته به ترتیب کیلویی و ۱۱ و ۱۰ هزار تومان قیمت دارد.  
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر