بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
کد خبر : ۱۶۵۶۵۵

عبدالله بابایی در گفت وگو با خبرنگار «پرشین خودرو»، با بیان این مطلب گفت: باید توجه داشت که در حال حاضر تولیدات خودروسازان داخلی از نظر کیفیت و سقف قیمت بسیار مناسب است و به طور خاص ایران خودرو توانسته است سهم مناسبی از بازار را به خود اختصاص دهد.


وی ادامه داد: چنانچه خودروساز داخلی بتواند با همین قدرت کار خود را توسعه دهد، بی شک در آینده کار برای خودروسازان چینی مشکل خواهد شد البته این مهم در یک زمان بندی محقق خواهد شد.

این کارشناس بازار خودرو ضمن بیان این مطلب که در حال حاضر بازار خودروهای 50 تا 70 میلیون تومانی در دست خودروسازان ایرانی است، تصریح کرد: برخی افراد فکر می کنند این حاشیه امن امروز داخلی ها به علت بالا بودن نرخ تعرفه واردات خودرو است که بنده با آن کاملا مخالف هستم زیرا تعرفه هیچ ربطی به خودرو ساز ندارد.

وی افزود: به طور کلی تعرفه برای اصلاح چالش های کشورها و دولت ها گذاشته می شود و سودی برای تولید کننده ندارد.

بابایی در پاسخ به این سوال که اگر تعرفه واردات خودرو صفر شود چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: از نگاه بنده هیچ چیز تغییر نخواهد کرد مگر اینکه چند مورد در بازار تولید اصلاح شود.

وی ادامه داد: ابتدا باید سود بانکی که در تمام دنیا برای تولید کننده 1 تا 3 درصد است در ایران هم اصلاح شده و اینطور نباشد که ما با تعرفه بالای 20 درصد بخواهیم به رقابت با شرکت هایی بپردازیم که با تعرفه های صفر تا 3 درصد کار خود را توسعه می دهند.

این کارشناس بازار خودرو بحث اشتغال پرسنل و دریافت مالیات های کلان را از دیگر مسایلی دانست که باید حل و فصل شود و تاکید کرد: در صنعت خودرو، چالش کم نداریم اما همه این موارد می تواند به سرعت مرتفع شود؛ اگر یک تصمیم قاطع در دولت گرفته شود.

وی افزود: شما نمی توانید همه چیز را با هم بخواهید و بگویید هم تعرفه واردات صفر شود و هم نرخ تسهیلات را بالا نگه داریم؛ این دو مورد با هم جور نیستند.
بابایی تاکید کرد: همه ما دوست داریم خودروی داخلی با کیفیت جهانی استفاده کنیم اما؛ این مهم بدون حمایت از صنعت داخلی امکان پذیر نیست و تعرفه گمرگی بالا برای پوشش دادن همین ضعف ها اعمال می شود.

وی در مورد رقابت پذیری بازار خودرو در کشور نیز گفت: تا زمانی که چالش های پیش روی صنعت خودرو مرتفع نگردد، صحبت کردن از بازار رقابتی بیهوده است زیرا خودروساز داخلی و خارجی باید در شرایط مساوی وارد کارزار شوند.


بابایی ضمن اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی و فرمایشات مقام معظم رهبری، خاطرنشان داشت: چنانچه بدون رفع موانع دست به برداشتن تعرفه واردات بزنیم، این کار کاملا با روح اقتصاد مقاومتی که مد نظر رهبری است تضاد خواهد داشت و تولید کننده داخلی را نیز با مشکلات بسیار زیادی روبه رو می کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
-
شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶
باید تعرفه واردات خودرو صفر بشه . دارید در حق مردم ظلم میکنید