بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
یخ معاملات مرغ منجمد در بورس چرا آب نمی شود؟

دور زدن دستور وزیر از مسیر میدان بهمن

بیش از یک ماه از دستور وزیر کشاورزی نسبت به عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا می گذرد و براین اساس عرضه مرغ منجمد به عنوان یکی از این کالاهای اساسی در بورس آغاز شده است.
کد خبر : ۱۶۷۸۹۱
نویسنده :
کیوان فر-ارسالی

بیش از یک ماه از دستور وزیر کشاورزی نسبت به عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا می گذرد و براین اساس عرضه مرغ منجمد به عنوان یکی از این کالاهای اساسی در بورس آغاز شده است. به این ترتیب مرغ طی این مدت با قیمت پایه ۵۱۰۰ تومان از سوی شرکت پشتیبانی امور دام در بورس کالا عرضه می شود اما نکته اینجاست که این سازمان همزمان با عرضه مرغ منجمد در بورس کالا این محصول را در بازارهای پخش عمده مرغ نظیر بازار تره بار بهمن نیز عرضه می کند و نکته تامل برانگیزتر اینکه قیمت عرضه شده مرغ منجمد در بازار، پایین تر از نرخ این محصول در بورس است؛ به عبارت دیگر شرکت پشتیبانی امور دام به ظاهر دستور وزیر را اجرا کرده اما به گونه ای که عملا مرغ متقاضی در بورس نداشته باشد.

در همین رابطه خبرنگار بورس نيوز، در گزارشی میدانی به بازار میوه و تره بار بهمن در جنوب شهر تهران رفته است تا این موضوع را بررسی کند. یکی از عرضه کنندگان مرغ منجمد در تره باره بهمن در این باره می گوید: مرغ منجمد به صورت روزانه و با قیمت هر کیلوگرم ۴۸۰۰ تومان در بازار میوه و تره بار بهمن عرضه می شود.

وی افزود: در حال حاضر عرضه مرغ منجمد در این پایگاه با مشکلی مواجه نیست و مرغ منجمد به صورت روزانه توسط ماشین های سازمان پشتیبانی امور دام در بازار بهمن عرضه می شود.

وی اظهار داشت: غرفه داران مرغ منجمد را با قیمت ۵۱۰۰ تومان به خرده فروشان و همچنین به مردم می فروشند.

با این تفاسیر شرکت پشتیبانی امور دام همزمان با عرضه مرغ منجمد در بورس کالا با قیمت پایه ۵۱۰۰ تومان برای هر کیلوگرم، این کالا را با قیمت ۴۸۰۰ تومان به عرضه کنندگان عمده مرغ می فروشد و بنابراین معاملات مرغ منجمد در بورس کالا نمی تواند برای مصرف کنندگان این محصول جذاب باشد. به این ترتیب راهکار اصلی تشویق متقاضییان مرغ به بورس کالا براساس دستور و اعتقاد وزیر جهاد کشاورزی، پایین آوردن قیمت پایه مرغ منجمد در بورس کالاست.

حال سوال اين است كه با توجه به اين ساز و كار عرضه نامناسب و البته هدف دار شركت پشتيباني امور دام، چرا اصولا چنين سياست و عرضه نامناسب شركت پشتيباني در بورس كالا در كنار عرضه با شرايط جذاب تر و قيمت كمتر در بازار غيرشفاف خارج از بورس ادامه دارد و چرا مسوولان بورس كالا نسبت به تاييد اين عرضه هاي خارج از منطق شركت پشتيباني در بورس ادامه مي دهند؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر