بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
در پرداخت بخشی از مطالبات کارخانجات قند و شکر (چغندری و نیشکری) که در مجموع 510 میلیارد تومن می باشد، جهت پرداخت بخشی از بدهی دولت به کارخانجات قند و شکر مجوز واردات 480 هزار تن شکر خام ( که به عنوان نیاز واردات سال 95 عنوان شده است) داده شده است تا از محل درآمد واردات آن بخشی از بدهی دولت به این کارخانجات پرداخت شود.
کد خبر : ۱۶۹۸۹۰
نویسنده :
صالحی

کلیات

شکر علاوه بر مصارف خانگی دارای اهمیت ویژه ای در صنعت غذا به دلیل خاصیت شیرین کنندگی و حجم دهندگی می باشد. بشترین مصارف صنعتی شکر مربوط به صنایع شیرینی و شکلات، بستنی سازی، نوشابه سازی، مالت و ماءالشعیر، آبمیوه و انواع مربا و کنسانتره سازی می باشد که در سال 94 این صنایع حدود 840 میلیون دلار ارز آوری داشته اند.

بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار در مهر ماه 1393 قیمت خرید دولتی شکر برای سال 95-94 از کارخانه ها 2530 تومان و قیمت آن برای مصرف کننده 2300 تومان شد که مابه التفاوت 230 تومانی آن توسط دولت به کارخانه ها پرداخت می شود.

همچنین در پرداخت بخشی از مطالبات کارخانجات قند و شکر (چغندری و نیشکری) که در مجموع 510 میلیارد تومن می باشد، جهت پرداخت بخشی از بدهی دولت به کارخانجات قند و شکر مجوز واردات 480 هزار تن شکر خام ( که به عنوان نیاز واردات سال 95 عنوان شده است) داده شده است تا از محل درآمد واردات آن بخشی از بدهی دولت به این کارخانجات پرداخت شود. در 6 ماهه اخیر میزان واردات شکر به داخل کشور حدود 391 هزار تن بوده است اما کمبود شکر در بازار از یک سو و تقاضاهای کاذب از سوی دیگر در کنار تاخیر در صدور مجوز واردات و موانع ورود موقت کالا موجب شده است قیمت شکر که می بایستی 2300 تومان باشد تا سقف 3300 تومان در روزهای اخیر برسد.شکر

شکر


مصرف شکر در کشور

در دهه گذشته متوسط مصرف شکر حدود 2 میلیون و 400 هزار تن بوده است. از سوی دیگر رشد جمعیت کشور و همچنین چیم انداز افزایش صادرات محصولات غذایی نظیر شیرینی و شکلات نشان از افزایش نیاز کشور در سال های آتی می دهد. در شکل زیر سرانه مصرف شکر و اهمیت آن ارائه شده است:

شکر


شکر
شکر

شکر

تغییرات نرخ جهانی شکر در سال 2016

شکر

قیمت شکر در ایران (نرخ مصوب)



شکر

پیش بینی مصرف شکر تا سال 2025 در جهان

شکر

تعدیلات ناشی از تصویب نرخ دولتی شکر بر روی سود سهام شرکت های بورسی

نرخ شکر در ابتدای سال 95 با افزایش 220 تومانی در سال گذشته معادل 2520 تومان در نظر گرفته شده بود. با افزایش نرخ جهانی این کالا و تاثیر چشمگیر بازار های داخلی از این افزایش نرخ به نظر میرسد دولت تصمیم به تغییر در این نرخ داشته باشد. خبر ها حاکی از این است که نرخ در نظر گرفته شده شکر برای فروش کارخانه های قندی معادل با 2756 تومان باشد.این در حالی است که شرکت های قندی صورت های مالی اخیر و پیش بینی های سال مالی جاری خود را با نرخ هایی کمتر از 2756 تومان بسته اند. افزایش نرخ مصوب شکر در سال 95 بی شک منجر به تعدیل در سود شرکتهای قندی خواهد داشت و با توجه به اهرمی بودن این شرکت ها میتوان انتظار داشت که این تعدیلات چشمگیر باشند.

در زیر به بررسی و تحلیل این تعدیلات پرداخته شده است:

در این تحلیل شرکت های بورسی فعال در صنعت قند و شکر از نظر سال مالی به سه دسته تقسیم شده اند.

1- شرکت هایی که سال مالی آنها به 31 تیر منتهی می گیردد.

2- شرکت هایی که سال مالی آنها به 31 شهریور منتهی می گردد.

3- شرکت هایی که سال مالی آنها به 29 اسفند منتهی میگردد.

در شرکت هایی که سال مالی آنها منتهی به 31 تیر و 31 شهریور می باشد، افزایش نرخ مصوب شکر دارای دو تاثیر می باشد. تاثیر اول بر روی صورت های مالی 95 شرکت ها است که در واقع عملکرد واقعی شرکت ها را دچار تعدیل میکند و تاثیر دوم بر سود پیش بینی شده 96 شرکت ها است.

1- بررسی تعدیل ایجاد شده در سود شرکت های که سال مالی آنها منتهی به 31 تیر بوده است:

الف- بررسی تعدیل ایجاد شده در سود سوال مالی قبل

شکر

شکر

همانطور که در جدول زیر مشاهده میشود بیشترین تعدیل در سود سال مالی 31/4/95 متعلق به قمرو با 65 درصد تعدیل و قلرست با 46 درصد تعدیل می باشد. سود یا زیان ناشی از تصبین نرخ 27560 ریال به عنوان نرخ شکر در سال 95 برای هر سهم قمرو 330 ریال خواهد بود که باعث می شود سود هر سهم قمرو از 504 ریال به 834 ریال افزایش یابد. همچنین سود و زیان تثبیت نرخ 27560 ریال به عنوان نرخ شکر برای قلرست 145 ریال خواهد بود که باعث می شود سود هر سهم سال مالی قبل قلرست از 318 ریال به 463 ریال افزایش یابد.

شکر

ب- بررسی تعدیل ایجاد شده در سود پیش بینی شده سال جاری


شکر

در شرکت هایی که برای سال مالی 31/4/96 پیش بینی داشته اند بیشترین تعدیل در سود هر سهم متعلق به قلرست خواهد بود. قلرست با تعدیل 89 درصدی،  سود 234  ریالی خود را به 443 ریال افزایش میدهد.


شکر

2- بررسی تعدیل ایجاد شده در سود شرکت های که سال مالی آنها منتهی به 31 شهریور بوده است:

الف- بررسی تعدیل ایجاد شده در سود سوال مالی قبل

شکر

شکر

بیشترین تعدیل در سود اعلامی هر سهم برای سال مالی 31 شهریور 95 متعلق خواهد بود به قنیشا. شرکت قند نیشابور با نرخ جدید شکر دچار تعدیل 163 درصدی شده و سود 25 ریالی خود را به 66 ریال افزایش خواهد داد.

شکر

ب- بررسی تعدیل ایجاد شده در سود پیش بینی شده سال جاری

شکر

در سود اولین پیش بینی سال مالی 31 شهریور 96 بیشترین تعدیل برای قشکر خواهد بود که باعث لفزایش سود این شرکت از 14 ریال به 152 ریال می شود.

شکر

3- بررسی تعدیل ایجاد شده در سود پیش بینی شده شرکت های که سال مالی آنها منتهی به 29 اسفند بوده است:

شکر

تعدیل های شرکت هایی که سال مالی 29 اسفند دارند از تعدیل شرکت های دیگر بیشتر است و دلیل این امر تاریخ تهیه بودجه این شرکت ها می باشد که در اسفند 94 بوده و قیمت شکر در آن تاریخ کمتر از زمان تهیه بودجه سایر شرکت ها بوده است.

همانطور که در جدول زیر مشاهد می شود بیشترین تعدیل ها در سود این شرکت ها به ترتیب متعلق به قنقش، قچار، قشیر، قصفها و قزوین خواهد بود.

شکر

جمع بندی:


شکر



کارشناس تحلیل: سهیلا صالحی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رهگذر
ROMANIA
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳
سلام
پس چطور دیروز قچار فقط 100 درصد تعدیل داده
آیا امکان داره دوباره تعدیل بده یا تحلیل خانم صالحی اشتباه بوده؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
مگه می شه مگه داریم؟؟؟؟!!!!!
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴
چه عجب بورس نیوز و خبر مثبت درباره سهام قندی؟! بازم ممنون.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴
این قنقش سفته باز و گروه نیامدن بخرن که بوق بوق کنن
اگر به تعدیل مثبت سهم می خرید پس چرا اسمی از قنقش نمیاد و حجم معاملاتش هم کم ه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷
فعلا تا می توانید از فروش سهام قندی خودداری کنید بخصوص از فروش قثابت.