بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۷
در پی ایجاد تلاطم روزانه در بازار سرمایه

سکوت مرگبار سازمان بورس در خصوص کانال های تلگرامی پولی

در این کانال ها در حالی تبلیغات دروغین مورد استفاده قرار می گیرد که تعداد آنها روز به روز در حال افزایش است و هیچ نهادی هم بر آنها نظارت نکرده و برخوردی هم با متخلفان صورت نمی گیرد و سکوتی مرگبار در برابر این تخلفات آشکار سازمان بورس را فرا گرفته که قطعاً تبعات این سکوت دامن بازار سرمایه را خواهد گرفت و موج بی اعتمادی برای سهامداران را به وجود خواهد آورد.
کد خبر : ۱۷۰۵۵۵
نویسنده :
کیوان فر

هفته گذشته طی گزارشی به سوء استفاده برخی کانال های تلگرامی از نام و عکس دختران جهت جذب عضو و کسب درآمد از محل سیگنال فروشی پرداختیم.

اما نظر به اهمیت موضوع و تخلفاتی که در این قبیل کانال ها در حال وقوع است، قصد داریم به جزئیات گردش های مالی آنها اشاره ای هر چند کوچک داشته باشیم.

به گزارش بورس نیوز، در این کانال ها در حالی تبلیغات دروغین مورد استفاده قرار می گیرد که تعداد آنها روز به روز در حال افزایش است و هیچ نهادی هم بر آنها نظارت نکرده و برخوردی هم با متخلفان صورت نمی گیرد و سکوتی مرگبار در برابر این تخلفات آشکار سازمان بورس را فرا گرفته که قطعاً تبعات این سکوت دامن بازار سرمایه را خواهد گرفت و موج بی اعتمادی برای سهامداران را به وجود خواهد آورد.

در این کانال ها که عمدتاً با عنوان ارایه دهنده سیگنال های رانتی و ویژه فعال هستند، ماهانه مبلغی به عنوان حق عضویت دریافت می شود که مبالغ آن از 50 هزار تومان تا دو میلیون تومان متفاوت است. با توجه به اینکه اعضای این کانال های پولی که هویت مدیران آن جعلی و ناشناخته است، بین هزار تا پنج، شش هزار کاربر متغیر است، می تواند با واریز این مبالغ حق عضویت توسط تنها تعداد اندکی از کاربران درآمدی قابل توجه را بدون نیاز به فعالیت و یا سرمایه گذاری و بدون هیچ دردسری برای مدیر آن کانال محقق کند.

به عنوان مثال فرض کنیم در یک کانال از تعداد هزار عضو، تنها 100 نفر حق عضویت 50 هزار تومانی را واریز کنند. در این شرایط درآمد پنج میلیون تومانی برای فرد به دست می آید و هر چه این تعرفه بالاتر باشد، درآمد مدیرکانال نیز از این مبلغ فراتر می رود.

بطوریکه در یک کانال با حق عضویت 200 هزار تومان این درآمد به ازای همان 100 تراکنش واریزی، درآمد 20 میلیون تومانی بابت هر ماه فعال بودن کانال به دست می آید. درآمدی که از حقوق مدیرعامل یک شرکت بزرگ رسمی و ثبت شده در کشور نیز بالاتر است.

ضمن اینکه اگر تعداد کاربرانی که حق عضویت را می پردازند، از 100 نفر فراتر رود، این درآمد نیز به نسبت بیشتر و بیشتر خواهد شد.

اما آیا واقعاً در قبال دریافت این مبالغ، خدمت مناسب و مشاوره درست و قابل اتکایی هم ارایه می شود و یا تنها یکسری نقاط ورود و خروج بی پایه و اساس که تنها بر مبنای قدرت پول می تواند درست از آب درآید، به اعضای کانال معرفی می گردد؟!

ضمن اینکه معلوم نیست این سیگنال ها تا چه اندازه صحت داشته و با تحلیل درست و کارشناسی به دست آمده است؟ مهم تر اینکه هیچ نظارت دقیقی هم از سوی مسئولین امر در رابطه با این موضوع صورت نمی گیرد.

حال آنکه در مقابل این سیگنال فروشی ها و مبالغ قابل توجهی که از سوی مدیران کانال های مورد بحث به صورت ماهانه دریافت می شود هیچ ناظرتی بر فعالیت آنها صورت نگرفته و با متخلفان برخورد قانونی لازم صورت نمی گیرد.

اما برای حفظ اعتماد سرمایه گذاران در بورس که با کوچکترین احساس خطری از بین می رود، لازم است نظارت های دقیق تری در این رابطه انجام پذیرفته و با متخلفان برخورد قانونی لازم صورت گیرد.

کانال های تلگرامی این روزها خود به تنهایی عاملی در ایجاد و افزایش هیجانات بازار دارند و بارها دیده شده که با آنچه مدیران آنها با برخی نمودارها از بازار و سهام مختلف در ذهن خود می سازند، روند معاملات را برهم ریخته و جو حاکم بر بورس را متشنج می سازند.

رفتار مدیران این قبیل کانال ها اینگونه است که خود تحلیل خاصی ندارند، بلکه اکثراً تحلیل های دیگران را به سخره می گیرند و برای هر تحلیل بحثی در خصوص اشتباه بودن آن مطرح می کنند.

بگونه ای که این قبیل کانال ها در بازی رقابتی با کانال های دیگر وارد شده اند تا با زیر سوال بردن تحلیل دیگران از برتری خود سخن بگویند که پایان تمام این رقابت ها تنها دادن خط های هیجانی به اعضای کانال ها و فعالان بازار سرمایه می شود.

آن هم در شرایطی که اکثر اعضای این کانال ها افراد کم تجربه و تازه وارد بورس هستند که با کوچکترین اتفاق تصمیم خود را تغییر می دهند.

اما در حالی این کانال ها به سرمایه گذاران سیگنال می دهند که طبق قوانین موجود بایستی برای ارایه خدمات مشاوره خود مجوز داشته باشند.

اما اینکه چرا سازمان باز هم ادامه فعالیت این قبیل کانال ها را تحمل می کند، جای سوال و تعجب فراوان دارد.

هر چند بعد از این که برخی رسانه ها به نحوه فعالیت تعدادی از این کانال های فروشنده سیگنال واکنش نشان دادند، مسئولین امر از مقابله با متخلفان احتمالی سخن گفتند. اما تمام این ها تنها حرف بود تا عمل و چندان مقابله ای صورت نگرفت. هر چند برخی افراد در ابتدای امر از برخوردهای احتمالی ترسیدند و از موضع خود کنار رفتند.

با این احتمال در برخی کانال ها شاهد دور زدن قانون و ادامه تخلفات به اشکال دیگر هستیم. کانال ها و گروه هایی که اکثراً تحلیل های نادرست را به خورد اعضای خود می دهند و اغلب موجب گمراهی دیگران می شوند تا تحت تأثیر وعده های دروغین و واهی آنها سهام یک گروه خاص بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

البته برخی از این مدیران با ایجاد یک کانال خصوصی، اعضایی که معاملاتشان را در کارگزاری معرفی شده از سمت آنها انجام می دهند را عضو این کانال می کنند تا به اصطلاح سیگنال ها را بدون هزینه و کاملاً رایگان زودتر از دیگر اعضای کانال عمومی دریافت کنند. به طوریکه با این روش یک رانت جهت دریافت اخبار و تحلیل را برای گروهی خاص ایجاد کند. به عنوان مثال درآمد کسب می کنند.

اما اگر واقعاً این افراد به یقین به تحلیل های خود اعتقاد داشتند که الآن در این سطح نبودند.

به عنوان مثال ادمین یک گروه که در رشته دیگری تحصیل کرده و دارای مدرک تخصصی در حوزه متفاوتی از بورس است و براحتی می تواند از آن محل درآمد قابل توجه را کسب کند، این روزها با راه اندازی یک کانال تلگرامی بورسی و با ارایه سیگنال خرید و فروش سهام درآمد داشته و قرارداد دریافت کارمزد با یک کارگزاری خاص منعقد می کند.

حال آنکه این شخص حتی اگر در حوزه بورس نیز متخصص باشد، نیازی به کسب درآمد از محل فروش سیگنال ندارد. از این رو لازم به نظر می رسد سازمان بورس با این افراد متخلف برخورد کند.

این موضوع از آنجا حائز اهمیت است که به احتمال زیاد اینگونه درآمد بابت تخفیف کارمزدها نسبت به تعرفه کانال های پولی و حق عضویتی که آنها به صورت ماهانه از اعضای خود دریافت می کنند، بیشتر است.

ضمن اینکه عمده سیگنال های این قبیل کانال ها تنها با تمرکز بر چند سهم خاص که از قضا در پرتفوی خود ادمین کانال نیز وجود دارد، صادر می شود. بطوریکه برای نمونه طی چند ماه گذشته در حالی شاهد تأکید ادمین یک کانال بر سهام یک شرکت خودرویی بودیم که در این مدت قیمت آن نه تنها ساکن نماند، بلکه کاهش نیز یافت و جالب آنکه ادمین کانال همچنان بر تحلیل خود پافشاری می کرد و همزمان با ارایه سیگنال خود عنوان می کرد که فروشندگان این سهم فردا پیشمان خواهند شد!

در مجموع اینکه جو روانی ناشی از فعالیت این کانال های پولی و غیر پولی هر کدام به طریقی باعث بر هم خوردن رفتار طبیعی بازار می شوند و در شرایطی که بزرگان بازار از پیش بینی ها و تحلیل روندهای آتی مستأصل هستند، وجود چنین کانال هایی افراد تازه وارد که اکثر در تلگرام نیز فعال هستند، می تواند موجب گمراهی و تصمیمات اشتباه سرمایه گذاران شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمدرضا
ROMANIA
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۱
اصولا این کانالها با استفاده سادگی و عدم اطلاع کافی کسانی که به عضویت آنها در میان ابتدا به آنها سود داده سپس جوری سهام رو بهشون میفروشن که کلی ضرر کرده وهمچنین سبب آشفتگی بازار میشن ولی افراد حرفه ای بازار به هیچ وجه تو هیچ سهمی بی دلیل وارد نمیشن اگر هم وارد میشن براش برنامه میریزن . وتا سود نکن ازش خارج نمیشن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
بورس نیوز جان فعلا مهمترین مسیله انتخاب ترامپ و نقض برجام است که او اعلام کرده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
به نظر شما افرادی که عضو کانالی هستن و ماهیانه طبق گفته شما تا دو میلیون حق عضویت میدن خودشون قدرت تشخیص ندارن و دارن پولشونو دور میریزن ؟ آیا اگه اون کانال سیگنالهای درستی ارائه نکنه و موجب سودآوری مشترکانش نشه میتونه مشتری ثابت جذب کنه ؟ چرا به همه چیز با دید منفی نگاه میکنید ؟ همین طرز فکر باعث شده که مملکت ما همیشه عقب باشه . اوایل که دستگاه ویدئو رو حرام میدونستیم ، با ماهواره که نوزم مشکل داریم ، اینترنت تو دنیا داره به سرعتهای بالای گیگ برای عموم میرسه ما داریم سر بسته صد مگابایتی دعوا میکنیم ، شبکه های اجتماعی هم که هر روز خطر فیلتر شدن تهدیدشون میکنه ، کانالهای تلگرامی بورسی هم که خیری به مردم برسونن برای حضرات تهدید محسوب میشن . آیا همه اینا در راستای سیاست ایرانی رو گشنه و بی خبر نگه دار و ... محسوب میشه !؟
ناشناس
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
یادم رفت خودم رو معرفی کنم
ادمین گروه میلیونر های میلیادر سیگنال قشنگ
ناشناس
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
کلا تعطیلی ..همه چیو باهم قاطی کردی
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
فعلا سهامدارا مواظب باشن این روزها تو پاچه شون نره بقیش پیشکش
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
به من و شما چه ربطی داره ....هر کسی خودش عقل داره میفهمه کجا باید پولش را خرج کنه......اگه سیگنالهاش درست نباشه و نتونسته باشه هم سودی به اعضایش برساند خوب هرکس خودش تشخیص میده و عضو نمیشه.....
محمد
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
ادمین گروه قرمزی شاخص به تو سبزی روی ماهت به من
ناشناس
دوشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
برای عضویت توو کانالت چقدر میگیری
امير
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
به نظر بنده كم كاري سازمان بورس در بخش آموزش يكي از عوامل رونق كار چنين كانالهايي است . بسياري از كساني كه تمايل به يادگيري بورس در سطوح بالاتر از مفاهيم اوليه دارند در شهرستانها ، حتي در كرج كه فاصله چنداني با مركز ندارد به هيچگونه دوره آموزشي دسترسي ندارند و در نتيجه با تقليد كوركورانه از چنين كانالهايي سرمايه خود را از دست داده و يا روند علمي واصولي بورس را مخدوش ميكنند ،
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
خواست دولت مفخم است بی دلیل نیست با شعار سازندگی مملکت هرروز مالیات را افزایش وارزش افزوده ای بر کسب وکار می بندد در نتیجه کار گاه های تولیدی بناچار تعطیل شده وعوامل وکار کنان مستاسل به علت نبود کار دست به چنین اقدامی بزنند هر ایدلوژی تر فند خودرا بکار می گیرد افراد جامعه را به ان طرف سوق دهد از طرف دیگر با شعار بانک اسلامی نزول خواری را رایج کرده مالگین خانه های خالی با افزودن به اجاره بها هم ماهیانه سنگینی در یافت می کنند(نزول شاخ ودم ندارد) هم پیش کرایه سنگین که در بانک سپرده می کنند بابت در یافت نزول بیشتر در نتیجه این تر فند مدیران دولتی ومجلس نشینان قبح طلاق از میان رفته وخود فروشی غوغا می کند در روز نامه ها ورادیو تلوزیون فقط نام اسلام با ایران یدک کشیده می شود کسانی که در خارج گود نشسته اند دید بهتری دارند
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
همه به دنبال سودجویی لحظه ای هستند . مشاهده میکنی بعضی ازسایت های به اصطلاح تحلیلگرهم درهمین راستا حرکت میکنند ودرکانال ها حضوردارند وهمه را بااین تحلیل های ابکی گیج وگرفتارکرده اند ونا اگان بدتر