بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
مسئله رکود مسکن درون بخشی نیست و به اقتصاد کلان ارتباط دارد. در شرایطی که اقتصاد کشور شکوفایی و رونق ندارد و قدرت خرید مردم بموجب افزایش سطح بیکاری کاهش یافته نمی توان انتظار رونق بازار مسکن را داشت. از این رو می توان گفت راه اندازی لیزینگ مسکن آن هم برای خانه های لوکس تنها بر این بخش موثر واقع می شود و با توجه به سطح پایین معاملات آن بر کلیت بازار مسکن تأثیری ندارد.
کد خبر : ۱۷۲۹۷۵
نویسنده :
جمشیدی

دبیر انجمن لیزینگ ایران در تازه ترین اظهارات خود از راه اندازی لیزینگ مسکن برای خانه های لوکس و خانه اولی ها خبر داد و با اجرای این طرح تا 70 درصد از قیمت کارشناسی شده مسکن تسهیلات در قالب لیزینگ به متقاضیان پرداخت می شود. حال باید دید که این امر چه تأثیری بر وضعیت بازار مسکن که در شرایط رکودی به سر می برد، در پی خواهد داشت؟

در همین ارتباط، یک کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: مسئله رکود مسکن درون بخشی نیست و به اقتصاد کلان ارتباط دارد. در شرایطی که اقتصاد کشور شکوفایی و رونق ندارد و قدرت خرید مردم بموجب افزایش سطح بیکاری کاهش یافته نمی توان انتظار رونق بازار مسکن را داشت. از این رو می توان گفت راه اندازی لیزینگ مسکن آن هم برای خانه های لوکس تنها بر این بخش موثر واقع می شود و با توجه به سطح پایین معاملات آن بر کلیت بازار مسکن تأثیری ندارد.

احمدرضا سرحدی با بیان اینکه برای ایجاد رونق در بازار مسکن می بایست دو بخش از این بازار تقویت شود، در این خصوص افزود: از یک سو تقاضای واقعی می بایست فعال شود و متقاضیان خرید مسکن به عنوان کالای مصرفی افزایش یابد. از سوی دیگر بخش سوداگری مسکن که سرمایه آنها در وضعیت رکودی فعلی کاملاً از این بازار خارج شده می بایست بار دیگر به این بازار وارد شوند. چرا که سرمایه گذاران با سرمایه بالا در حال حاضر به دلیل رکود بازار و عدم افزایش قیمت تمایلی برای تزریق نقدینگی به این بازار ندارند و عمدتاً درآمدهای خود را در سایر بازارها همچون طلا و ارز سرمایه گذاری کرده اند. به عبارت بهتر بخش عمده ای از رونق بازار بواسطه همین سرمایه گذاران ایجاد می شده که در شرایط فعلی به کلی از بین رفته و از این رو می بایست شرایطی برای ورود دوباره آنها فراهم کرد.

وی افزود: در کنار همه این موارد باید به این نکته توجه داشت که خانه اولی ها نیز می بایست از توان خرید مسکن برخوردار باشند حال آنکه با درآمدهای اندک و نبود اشتغال ارائه راهکارهایی همچون وام مسکن زوج های جوان چندان موثر نخواهد بود و به دلیل پایین بودن قدرت خرید افراد بازپرداخت تسهیلات مسکن امکان پذیر نیست. علاوه بر این، نرخ بهره تسهیلات لیزینگ مسکن حتی از وام بانکی نیز بیشتر است و راه اندازی لیزینگ فقط برای خانه های لوکس اثر گذار است.

بر این اساس می توان گفت جهت خروج از رکود بازار مسکن می بایست موانع توسعه اقتصادی مرتفع گردد و شرایط لازم جهت شکوفایی اقتصادی و ایجاد اشتغال و درآمد زایی فراهم شود تا بموجب افزایش قدرت خرید مردم تقاضا در این بخش نیز رشد یابد و در عین حال شرایط برای فعالیت بیشتر انبوه سازان و سرمایه گذاران کلان در بازار مسکن ایجاد شود.

این کارشناس بازار مسکن در خصوص وضعیت این بازار در سال آینده ابراز داشت: به نظر بنده تا پایان نیمه اول سال 96 هیچ اتفاق خاصی در این بخش رخ نخواهد داد و باید منتظر ماند تا سیاست ها و دیدگاه های دولت جدید در حوزه سیاسی و اقتصادی مشخص شود و باید گفت که انتخابات ریاست جمهوری نقش موثری در آینده بازار مسکن ایفا می کند. به طور قطع آرامش سیاسی و شکوفایی اقتصادی در این راستا مهم است.

سرحدی در خاتمه پیرامون احتمال افزایش قیمت مسکن نیز گفت: در شرایطی که عرضه چندین برابر تقاضای واقعی است دلیلی برای رشد قیمت وجود ندارد و حتی رقابت منفی نیز ایجاد می شود. در حال حاضر متقاضیان می توانند با فراغ بالا خانه های مورد نظر خود را با توجه به بضاعت مالی خود انتخاب و خریداری کنند و فعلاً افزایش قیمت مسکن محتمل نیست.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
بنده ۴ سال پیش نظر شخصی ام را دراین باکسها نوشتم باتوجه به تعداد واحد های خالی از سکنه و وضعیت بانکها و نقدینگی از فروش نفت وغیره فعلا و حتی نیمه دوم سال بعد هیچ قدرتی قادربه تحرک بخش مسکن نمیباشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
تو کوچه ما حداقل 60 واحد مسکونی خالی هستش ولی کسی قدرت خرید ندارد/مالکان از قیمت خود پایین نمی آیند و خریداران توان زیادی ندارند...پیداکنید حلقه مفقوده را