بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
در بررسی بودجه های صنعت کانی های غیر فلزی مشخص شد:

برآورد چشم اندازی تاریک برای سال 96

در بین 14 شرکت فعال گروه کانی های غیر فلزی تمامی شرکت هایی که سال مالی منتهی به 96.12.29 دارند اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی آتی خود را جهت اطلاع سهامداران روی سایت کدال منتشر کرده اند، که در مقایسه با دیگر گروه ها از عملکرد نسبتاً ضعیف تری حکایت دارند.
کد خبر : ۱۷۳۴۸۶
نویسنده :
یارمحمدی

گروه کانی های غیر فلزی در مقایسه با دیگر گروه هایی که بودجه های درآمد هر سهم سال مالی 96 خود را بر روی سایت کدال قرار داده اند، نسبتاً عملکرد ضعیفتری را برآورد کرده است.

به گزارش بورس نیوز، در بین 14 شرکت فعال گروه کانی های غیر فلزی تمامی شرکت هایی که سال مالی منتهی به 96.12.29 دارند اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی آتی خود را جهت اطلاع سهامداران روی سایت کدال منتشر کرده اند، که در مقایسه با دیگر گروه ها از عملکرد نسبتاً ضعیف تری حکایت دارند.

بر اساس اطلاعات موجود، دو شرکت شیشه و گاز و فرآورده های نسوز آذر دو مجموعه زیان ده در سال 95 بودند که برای سال مالی آتی زیان خود را کاهش و سود برآورد کرده اند. "کگاز" که در آخرین بودجه 95 خود به ازای هر سهم مبلغ 262 ریال زیان پیش بینی کرده بود، این زیان را به 2276 ریال سود تبدیل و در رابطه با مفروضات این بودجه با تعدیل مثبت قابل توجه شفاف سازی نیز کرده است.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت شیشه و گاز بودجه 96 تنها برای کارخانه شمس آباد تهیه شده و با توجه به ماشین آلات و تجهیزات جدید و به روز سایت شمس آباد محصولات با کیفیت بالا تولید و به فروش خواهد رسید. همچنین این مجموعه ظرفیت عملی مربوط به این کارخانه را با افزایش برآورد کرده است و مراحل اخذ پروانه بهره برداری فاز اول شمس آباد با تولید 38 هزار تن بطرلایت در سال در دست اقدام قرار گرفته است.

علاوه بر این "کگاز" درآمد حاصل از فروش دارایی را نیز در بودجه خود لحاظ کرده که در مجموع این مفروضات و برنامه ها موجب تعدیل مثبت و پیش بینی سود برای سال مالی آتی شرکت شده اما "کگاز" تا لحظه تنظیم این گزارش دلایل تغییر با اهمیت در درآمد هر سهم خود را شفاف سازی نکرده است.

در رده های بعدی این جدول، "کسرا" و "کفپارس" به ترتیب با 51 و 20 تعدیل مثبت سود هر سهم قرار دارند. طبق شفاف سازی شرکت سرامیک های صنعتی اردکان در بودجه سال 96 نرخ فروش محصولات بدون هر گونه افزایش در نظر گرفته شده و از طرفی نرخ بهای تمام شده این مجموعه نیز به دلیل پیش بینی خرید اکسیر آلومینا در سال 96 بر اساس توافق انجام شده، بدون تأثیر از قیمت های جهانی فلزات با نرخ مبادله با کاهش 5 درصدی برآورد شده و در مجموع این عوامل سود 240 ریالی سال مالی 95 "کسرا" را به 363 ریال سود تغییر داده است.

از بین دیگر شرکت های فعال در این گروه بیشترین کاهش سودآوری و تعدیل منفی درآمد هر سهم از لحاظ درصد تغییر مربوط به شرکت سایپا شیشه با 55 درصد کاهش سودآوری می باشد، البته از لحاظ مبلغی "کساپا" برای سال 95 خود مبلغ 5 ریال سود برآورد کرده و این رقم را برای سال مالی آتی به 2 ریال کاهش داده که چندان تغییر قابل توجهی نمی باشد.

در رده بعدی از لحاظ درصد تعدیل منفی "کفرا" با 40 درصد کاهش سودآوری قرار دارد، در رابطه با این شرکت گفتنی است که، فرآورده های نسوز ایران با نماد "کفرا" در اولین بودجه خود برای آینده مبلغ 242 ریال سود برآورد کرده بود که طی اصلاحیه ای این رقم را به 325 ریال افزایش داده است که با این حساب تعدیل منفی شرکت از 40 درصدی به 19 درصد کاهش خواهد یافت.

مابقی شرکت های فعال در این گروه نیز طبق جدول زیر تعیل منفی 8 و 2 درصدی روانه سایت کدال کردند، که در مجموع این تغییرات سودآوری نشان از عملکرد ضعیف گروه در مقایسه با دیگر گروه ها دارد.

برآورد چشم اندازی تاریک برای سال 96

جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
ارسال نظر