بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
رئیس سازمان بورس با بیان اینکه حجم معاملات بازار سرمایه از ۱۹۵ هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ به ۲۴۷ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ رسید، عنوان کرد: بازدهی بورس و فرابورس در سال قبل به حدود ۲۵ درصد رسید که بازدهی قابل قبولی است.
کد خبر : ۱۷۴۸۲۵
به گزارش بورس نیوز، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست نوروزی کارگزاران و مدیران نهادهای مالی با بیان اینکه کارگزاران نخستین نقطه اتصال سرمایه‌گذاران با بازار سرمایه هستند، عنوان کرد: نحوه انتقال سلامت کاری به سرمایه‌گذاران حاصل فعالیت کارگزاران است.

وی با اشاره به بازدهی 25 درصدی بورس و فرابورس در سال گذشته گفت: حجم معاملات در بازار سرمایه ایران از 195 هزار میلیارد تومان در پایان سال 95 به 247 هزار میلیارد تومان در پایان سال 96 رسید. همچنین در سال گذشته با بهره برداری از سامانه معاملات به روز رسانی شده امکان دسترسی معامله‌گران به سامانه و همچنین رفع ایرادهای فنی میسر شد و این در حالی است که طی سال جاری سامانه معاملات به روز رسانی شده فرابورس به بهره‌برداری می‌رسد.

این مقام مسئول در ادامه با برشمردن اقدام‌های صورت گرفته در سال گذشته از سوی سازمان بورس گفت: راه‌اندازی سامانه هوشمند در حوزه نظارت، سامانه کدال 360 درجه، سامانه‌ اطلاع‌رسانی تکالیف ناشران بورسی و سامانه پیامکی پیشگیری از تخلفات اقدام‌هایی بود که در سال گذشته صورت گرفت. همچنین در سال قبل موضوع حد معاملات اعتباری مورد بررسی قرار گرفت و اصلاح دستورالعمل بازگشایی و توقف نمادهای معاملاتی انجام شد.

وی با اشاره به کاهش کارمزد معاملات سهام در سال قبل عنوان کرد: اعطای مجوز مؤسسات رتبه‌بندی در سال قبل و ارائه مجوز به انواع صندوق‌های کالایی از جمله طلا در کنار رشد مناسب معاملات گندم در بورس کالا و بهبود حجم معاملات بازار آتی سکه از جمله اقدام‌هایی بود که در سال قبل صورت گرفت. این در حالی است که حجم معاملات بورس کالا در سال قبل به حدود 117 هزار میلیارد تومان رسید و در عین حال بورس انرژی نیز با افزایش حجم معاملات آن توانست رکوردهای چشم‌گیری را رقم بزند.

به گفته وی، در سال قبل رسانه‌ها نقش پررنگی در اطلاع‌رسانی سریع و صحیح داشتند و  سازمان بورس برای برنامه‌های خود در سال 97 از 11 بهمن‌ماه 96 اهدافی را تدوین کرده است.

وی افزود: در سال جاری دستورالعمل اصلاح و یکسان‌سازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، پیاده‌سازی نظارت مکانیزه (صنم) صندوق‌ها، دستورالعمل صندوق‌ها و مستغلات، اصلاح دستورالعمل خرید تئوریک، دستورالعمل یکسان‌سازی ثبت حساب کارگزاران و همچنین برنامه جامع بین‌المللی شدن بازار سرمایه در کنار عضویت در آیسکو در دستور کار سازمان بورس قرار دارد.

محمدی با بیان اینکه امسال تقدیم لایحه اصلاح قانون بازار اوراق بهادار از سوی دولت به مجلس در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: بازنگری در حوزه انضباطی و همچنین فرم‌های اوراق بهادار در حالی در دستور کار قرار می‌گیرند که طی سال جاری هیچ دستورالعملی که در قانون تکلیف شده و تدوین نشده باشد، وجود نخواهد داشت.

این مقام مسئول از تدوین پیشگیری از تخلفات در سال جاری سخن گفت و افزود: تنقیح مقررات بازار سرمایه که فعالیت آن جمع‌آوری قوانین است هم‌اکنون انجام شده و امسال موضوع مقررات زدایی و کاهش مقررات دست‌وپاگیر در دستور کار سازمان بورس قرار دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با اشاره به برنامه‌های حوزه معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس عنوان کرد: تدوین دستورالعمل اوراق وکالت، تدوین دستورالعمل اوراق جعاله، تدوین دستورالعمل فروش استقراضی، بهره‌برداری از قراردادهای اختیار معامله و آتی بر روی سبد معامله، تدوین و هماهنگی با وزارت اقتصاد برای به کارگیری همه جانبه استانداردهای بین‌المللی IFRS، تأسیس بورس بین‌الملل با ایجاد تابلوی معاملات ارزی در کیش، تدوین دستورالعمل اوراق ظرفیت، اصلاح روش‌های عرضه اولیه و اصلاح‌ دستورالعمل‌های انضباطی خواهد بود.

در حوزه معاونت اجرایی نیز بخش‌های مربوط به فناوری اطلاعات و شناسایی گلوگاه‌های فساد پیرامون ناشران، پیاده‌سازی نامک، بلوغ فرایندی و زمان‌سنجی افزایش سرمایه‌ها در سامانه ستان از جمله اقدام‌های این حوزه خواهد بود. این مقام مسئول از اصلاح حد نوسان و حجم مبنا در راستای زیرساخت‌های زیرمعاملاتی را از دیگر اقدام‌های در دستور کار سازمان بورس عنوان کرد و افزود: تدوین برنامه جامع آموزش در بازار سرمایه، به کارگیری سیستم استعداد در حوزه داخلی سازمان بورس و عملیاتی کردن سامانه معاملاتی جدید همزمان با فعالیت سکنا از اقدام‌های امسال خواهد بود.

براساس گزارش فارس، محمدی با بیان اینکه از امسال کدنویسی سامانه جدید معاملاتی آغاز خواهد شد از کاهش زمان تسویه معاملات سخن گفت و افزود: در سال جاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای نخستین بار در حالی مجمع الکترونیک را برگزار خواهد کرد که انتظار می‌رود در راستای حمایت از کالای ایرانی بازار سرمایه بتواند برای سودآوری شرکت‌ها به سیاست‌گذاران کمک کرده و تلاش شود تا نرخ تأمین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی کاهش یابد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر