بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
دلیل اصلی‌که این ماجرا را می‌توان یک آبروریزی بزرگ خواند این بود که هدف اصلی موشک باران دمشق نبود بلکه هدف غربی‌ها این بود که با این موشک باران زمینه عملیات داعش به دمشق را فراهم کنند.
کد خبر : ۱۷۴۹۳۵
نویسنده :
mastereditor

به گزارش بورس نیوز پس از چندین روز تهدید و وعده وعید و لشکر کشی آمریکا – انگلیس و فرانسه همزمان با تصمیم مجامع بین المللی بر تحقیق بر ادعای بمباران شیمیایی در سوریه، این کشور هدف موشک باران قرار گرفت.

موشک بارانی که علیرغم وسعت آن نتوانست آسیبی که مد نظر حمله کنندگان بود را بر سوریه وارد کند.

اینکه ارتش سوریه بتواند با موشک باران سه کشور که مدعی دارا بودن پیشرفته‌ترین تسلیحات و ارتش‌های جهان را هستند مقابله کند و ده‌ها موشک آنها را هدف قرار دهد این سؤال را مطرح می‌کند که اگر موشک‌های فوق پیشرفته و هوشمندی که آقای ترامپ به آن‌ها می‌بالید اینها بودند پس بقیه تسلیحات سطح پایین‌تر این کشورها دیگر چیست.

اسپوتنیک نوشت:آنگونه که‌های و هوی قبلی این کشورها منعکس می‌کرد برخی پیش بینی می‌کردند که عربستان سعودی هزینه عملیاتی شبیه عملیات کشورهای غربی در یوگوسلاوی سابق را تقبل کرده و قرار است دمشق و کاخ ریاست جمهوری با خاک یکسان شوند و موازین قدرت در سوریه به هم بخورد و دولت سوریه سرنگون شود.

انگلیسی‌ها هم مدعی بودند برای تأدیب روسیه به دلیل ادعای مسموم شدن یک جاسوس دو طرفه در لندن در این حمله شرکت خواهند کرد.

فرانسوی‌ها هم تبلیغ کرده بودند که به دلیل جر و بحث‌های اخیر خود با ترکیه که اخیراً به ایران و روسیه در ماجرای سوریه نزدیک‌تر شده وکرد ها را هدف قرار داده دست به چنین کاری می‌زنند.

اسرائیلی‌ها هم مدعی بود که تلاش دارد با متحدین خود کاری کند ایران از سوریه خارج شود واین عملیات یک پیغام برای ایران و حزب الله است.

حتی بحث‌هایی را در رسانه‌های خود مطرح کرده بودند که با روسیه مذاکره کرده‌اند تا فشار بیاورد ایران و همپیمانانش از سوریه خارج شوند و در مقابل ائتلاف آمریکایی سوریه را نابود نکند.

البته خود این کشورها مدعی بودند که تلاش دارند ارتش و حکومت سوریه را نابود یا تضعیف کنند.

عملیات امروز آمریکا و انگلیس و فرانسه نشان داد که هیچ کدام از این اهداف محقق نشده و نخواهد شد و ارتش سوریه و همپیمانانش قویتر از قبل ظاهر شدند.

نه فقط ائتلاف ایران و روسیه تضعیف نشده بلکه این موشک باران نشان داد که روسیه به هیچ وجه با خواسته اسرائیل و آمریکا و عربستان مبنی بر خروج ایران و همپیمانانش از سوریه همسویی نشان نداده و ائتلاف ایران و روسیه پس از این عملیات قویتر ظاهر شده.

شکل و نتایج این حمله نشان می‌دهد که هدف فقط به نوعی حفظ آبرو در مجامع بین المللی پس از ادعاهای بزرگ آقای ترامپ در تویتر بوده.

بسیار مشهود است که آقای ترامپ به دلیل فشارهای داخلی نیاز به فرار به جلو داشت و خواهان آن بود که در داخل ایالات متحده نشان دهد رئیس جمهوری مقتدر است و به جز نظر خود به نظر هیچ کس دیگری در کاخ سفید توجه ندارد.

برخی هم باور دارند که غربی‌ها موشک‌ها را به عربستان فروخته بودند و یا باید هزینه فاکتور با پس می‌دادند و یا اینکه این موشک‌ها را شلیک می‌کردند.

به هر حال خروجی این عملیات را نمی‌توان بیش از یک آبروریزی برای‌های و هوی این کشورها دانست.

شکست بزرگ تروریست‌ها در منطقه غوطه شرقی دمشق به دست ارتش سوریه و همپیمانانش اصلی‌ترین عامل این حمله بوده.

این‌ها امیدوار بودند تا این منطقه به پایگاه آنها برای حمله به دمشق تبدیل شود و طی چند ماه اخیر سرمایه گذاری‌های زیادی روی تروریست‌ها در این منطقه کرده بودند.

نقشه کشورهای غربی و عربی مبنی بر این بود که با یک حمله برق آسا از غوطه شرقی و جنوب دمشق پایتخت سوریه و کاخ ریاست جمهوری را در اختیار بگیرند و دولت مشروع این کشور را سرنگون کنند اما دولت سوریه و همپیمانانش با پیش دستی این نقشه را بر هم زدند وبدیهی بود حامیان تروریست‌ها خشمگین شوند و تلاش کنند زهر خود را بریزند.

دلیل اصلی‌که این ماجرا را می‌توان یک آبروریزی بزرگ خواند این بود که هدف اصلی موشک باران دمشق نبود بلکه هدف غربی‌ها این بود که با این موشک باران زمینه عملیات داعش به دمشق را فراهم کنند.

همزمان با حمله این سه کشور تروریست‌های داعش که ظاهراً از قبل کاملاً در جریان بودند عملیاتی را در جنوب دمشق شروع کردند و اینها باور داشتند که وقتی بیش از یکصد موشک به مناطق مختلف دمشق اصابت کند کل شهر برهم خواهد ریخت و فرصت خواهند داشت تا شهر را اشغال کنند.

واکنش نیروی هوایی ارتش سوریه که توانست با سیستم‌های هوایی خیلی قدیمی ساخت شوروی سابق بیش از هفتاد موشک را نابود کند و برخی موشک‌های دیگر نتوانستند به هدف برسد منجر شد که نقشه غربی‌ها مجدداً بر هم بخورد و تروریست‌های داعش نیز، به دلیل آمادگی نیروهای ارتش سوریه و همپیمانان آن، نیست و نابود شدند.

با این شرایط می‌توان گفت دومین نقشه سرنگونی دمشق نیز بهم خورد و امروز ارتش سوریه ، ایران ، روسیه و حزب الله قویتر از سابق ظاهر خواهند شد.

این رفتار کشورهای غربی نشان داد اینان به قوانین و مقررات بین المللی هم پایبند نیستند و سازمان بین الملل و شورای امنیت جایگاه خود را در جهان از دست داده.

تصاویر خیابان‌های دمشق که در آن پرچم‌های ایران و حزب الله توسط مردم این کشور بر افراشته شده بود نشان می‌دهد که پس از این عملیات پیوند مردم سوریه با ایران و حزب الله بیشتر شده و کشورهای غربی نه فقط نتوانستند به هدف اصلی خود مبنی بر سرنگونی دمشق دست یابند بلکه حتی به هدف ثانویه خود یعنی تضعیف و یا اخراج ایران و حزب الله هم دست نیافتند.

در تلافی به این ماجرا قطعاً روسیه،همانگونه که فرماندهان نظامی آن اظهار داشتند، هم تسلیحات پیشرفته‌تری را به جای سامانه‌های قدیمی در اختیار سوریه خواهند داد و ایران و حزب الله هم نیروهای بیشتری اعزام خواهند کرد تا به ارتش سوریه کمک کنند کار تروریست‌ها را یکسره کند و مردم سوریه هم بیشتر دور نظام وارتش خود جمع خواهند شد.

با این شرایط می‌توان گفت که این ماجرا بیش از اینکه یک پیغام از طرف غربی و عرب‌ها و اسرائیلی‌ها به سوریه باشد به پیغامی از طرف سوریه و متحدانش به آنها تبدیل شد که دیگر زمان بزن و در رویی تمام شده و ارتش سوریه و همپیمانانش در مقابل آنها خواهند ایستاد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر