بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد امروز در نشست خود با خبرنگاران حوزه رسانه مباحثی را درباره شیوه جدید برای توزیع روزنامه ها در دکه فروشی،بیمه خبرنگاران،اینترنت بدون فیلتر برای خبرنگاران و انحصار مجوز صوت و تصویر برای صدا و سیما ارائه کرد.
کد خبر : ۱۷۵۵۰۵
به گزارش بورس نیوز، او در ابتدای صحبت های خود با اشاره به یکی از دغدغه هایش در حوزه آموزش گفت: با توجه به تغییراتی که در معاونت مطبوعاتی ایجاد کردیم به دنبال یک تحول عمیقی در روزنامه نگاری سنتی هستیم  و در تلاشیم که به سمت روزنامه نگاری نوین برویم. نمی توان گفت روزنامه نگاری سنتی منسوخ شده است اما شیوه انتقال پیام و دریافت اطلاعات از طرف مردم دچار دگرگونی های زیادی شده است که باید آن را درک کنیم .ما در روزنامه نگاری سنتی نگاه از بالا به پایین داشتیم ولی در روزنامه نگاری نوین نگاه از پایین به بالا داریم و این مهم ترین تفاوتی است که اتفاق افتاده است.

معاون امور مطبوعاتی  با اشاره به یکی از شیوه های جدید روزنامه نگاری توضیح داد: روزنامه نگاری پهبادی یکی از جدیدترین شیوه های روزنامه نگاری است که از همکاران خواسته ام دنبال بررسی و یافتن جزئیات بیشتر در  این حوزه بروند و پیگیر برگزاری آموزش چنین روزنامه نگاری در کشور باشند، نوعی روزنامه نگاری که در حوزه تحقیقی است که کمک می کند  برخی از اطلاعات را به صورت پهباد به دست آورید. ما باید روزنامه نگاریی که مبتنی بر شبکه های اجتماعی است را آموزش دهیم.بالاخره فضای روزنامه‌نگاری تعاملی، در همین راستا باید روزنامه‌نگاری نوین و فضای مجازی آموزش داده شود تا بتوانیم خودمان را با دنیای جدید سازگار کنیم.

دکه هایی برای اطلاع رسانی

او در ادامه صحبت های خود با انتقاد از شیوه توزیع روزنامه بیان کرد: متأسفانه توزیع روزنامه‌ها به روال ۷۰ سال پیش انجام می‌شود. و هنوز فکر می کنیم این دکه های آهنی مسیر توزیع ما را شکل می دهند. باید قبول کنیم که تکنولوژی توزیع نیاز به تغییر دارد؛ چرا که یکی از علل فروش کم مطبوعات همین سیستم توزیع سنتی و نشناختن فضای جدید  است. از طرفی دیگر  سال‌هاست که سیستم پست در جهان به مطبوعات ورود کرده ولی  متاسفانه در  چند سال پیش ،ما  سیستم توزیع پست قوی و مکانیزه  نداشتیم.امروزه به مدد تکنولوژی سیستم پست در کشورمان مدرن شده و در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با پست منعقد کرده‌ایم که جزئیات آن در چند روز آینده به صورت رسمی بر روی سایت منتشر می‌شود.

سلطانی فر افزود:  همچنین در حال پیگیری هستیم که با شهرداری  جلساتی را برگزار کنیم و مدل‌های جدید کیوسک‌های روزنامه‌فروشی‌ را به آن‌ها ارائه کنیم.  و دکه ها را از صرف توزیع مطبوعات به مکانی برای اطلاع رسانی تغییر دهیم  و بتوانیم بخشی از درآمدهای دکه ای مان در این حوزه افزایش دهیم. که صرفا آن دکه فقط برای فروش چند اقلام نباشد.این مدل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بیشتر جنبه اطلاع‌رسانی داشته باشند. اگر بتوانیم این طرح را عملیاتی کنیم شاهد تحول خوبی در فروش مطبوعات خواهیم بود.

او با اشاره  تغییرات مربوط به بیمه خبرنگاران توضیح داد:  تصمیم گرفتیم شکل حمایتی از روزنامه‌نگاران را به شیوه سنتی  یعنی یارانه مستقیم برگردانیم و در همین راستا طرح اشتراک مجلات و بیمه را تعطیل کردیم. به این ترتیب هزینه بیمه خبرنگاران به سبد یارانه مستقیم مدیران مسئول برگردانده می‌شود و  مدیران مسئول موظف‌اند  (طبق  ماده ۳۱ آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات که در شهریور ۹۵ به مطبوعات ابلاغ شده) خبرنگاران خود را بیمه کنند.که در غیر این صورت از تسهیلات و کمک‌های وزارت ارشاد محروم می‌شوند.برای تسهیل امور بیمه خبرنگاران تاکنون مواردی انجام شده است؛ به عنوان مثال رسانه‌هایی که زیر پنج نفر نیرو دارند می‌توانند تنها با پرداخت هفت درصد، بیمه شوند.این طرح که  به اصطلاح کارگاه های سخت و زیان آور نام دارد را شامل حال روزنامه نگاران کردیم.

اینترنت بدون فیلتر، طرحی برای دسترسی بیشتر

او افزود:  از طرف دیگر  برخی از مدیران مسئول برای آنکه شامل کد بیمه ای نشوند و تبعات تامین اجتماعی رو تقبل نکنند خیلی سراغ کد بیمه ای نمی رفتند، با هماهنگی بیمه یک تفاهم نامه ای را امضا کردیم و اعلام کردیم ،می‌توانند از طریق کد بیمه معاونت مطبوعاتی، روزنامه‌نگاران خود را بدون سقف بیمه کنند. همچنین در تلاش هستیم که بیمه‌های تکمیلی، عمر و حوادث را از طریق صندوق هنر برای روزنامه‌نگاران جهت حمایت هرچه بیشتر از آنها  تسهیل کنیم.

سلطانی‌فر با توضیح درباره طرح اینترنت بدون فیلتر برای خبرنگاران گفت: تاکنون ۳۱۹نفر شامل اینترنت بدون فیلتر شده‌اند.در واقع رسانه ها می توانند  لیست موبایل همه روزنامه نگارانی که می خواهند بدون فیلتر وارد اینترنت شوند را به ما اعلام کنند، ما هم آن را  به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه می دهیم و  کمتر از یک ماه آن را اداره کل مخابرات اعلام می کنیم . این طرح در راستای دسترسی آزاد به اطلاعات برای روزنامه‌نگاران تصویب شده است.

او درباره تغییرات و سرانجام شرایط لایحه سازمان نظام روزنامه نگاری بیان کرد: دیدگاه‌های کارشناسی زیادی را برای لایحه سازمان نظام رسانه‌ای بررسی کرده‌ایم و تمام نظرات روزنامه‌نگاران، اصحاب رسانه و اساتید را به اطلاع مسؤولان مربوطه و دولت  رسانده‌ایم.

معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد با اشاره به وضعیت مجوز دادن به رسانه ها گفت: در سال‌های اخیر تلاش شده که درخواست افراد برای راه‌اندازی رسانه‌ها تسهیل شود و این فرایند همچنان نیز ادامه دارد اما روزنامه‌نگاری کودک و نوجوان را از این روال مجزا کرده‌ایم. پیشتر دادن مجوز به رسانه‌های کودک و نوجوان آسان بود اما الان کمیته‌ای در این راستا تشکیل شده است که باید برای دریافت مجوز رسانه‌های کودک و نوجوان حتما از آن فیلتر عبور کرد.  از این پس متقاضیان اخذ مجوز نشریه برای این رده سنی از مخاطبان می‌بایست در یک کمیته هفت نفره که شامل جمعی از متخصصین در این زمینه است و به تازگی شکل گرفته، احراز هویت و تائید صلاحیت شوند.

بنابر گزارش شفقنا، در پایان  این نشست محمد سلطانی فر مخالفت خود را با ایجاد انحصار برای سازمان صداوسیما در حوزه فعالیت‌های صوتی و تصویری در فضای مجازی اعلام کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر