بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس گفت: توسعه کسب و کار مولد در هر اقتصادی نیازمند برقراری ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و مصرف کننده است و بی‌شک یکی از محل‌های اصلی ایجاد این ارتباط، بورس‌های کالایی است که نقش این بورس در سال حمایت از کالای ایرانی پررنگ‌تر از گذشته خواهد بود.
کد خبر : ۱۷۵۶۹۵
به گزارش بورس نیوز، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نقش بورس کالا در حمایت از کالای ایرانی،  گفت: با توجه به روند توسعه‌ای که بورس کالا در زمینه عرضه و معاملات محصولات صنعتی و پتروشیمی و طی سال گذشته مخصوصا در حوزه محصولات کشاورزی داشته است، می‌تواند به تحقق شعار امسال برای حمایت از کالای ایرانی کمک موثری کند.

حسن امیری افزود: تاکنون بورس کالا نقش ویژه و اساسی در رشد تولید محصولات ایرانی داشته و از این به بعد نیز خواهد داشت؛ به خصوص در حوزه تامین مالی از جمله اوراق سلف موازی استاندارد و روش‌ها و ابزارهای جدیدی که برای صنایع مختلف قابل تعریف است، می‌تواند ایفای نقش کند. چراکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور مشکل اکثر شرکت‌ها بحث تامین مالی است و از این منظر بورس کالا می‌تواند کمک ویژه‌ای در حل نیاز مالی شرکت‌ها به عهده داشته باشد و امسال نیز همانند چند سال گذشته عملکرد موفقی از خود به نمایش بگذارد.

این مقام مسئول در رابطه با ارایه ابزارهای مالی نوین و نقش آفرینی بورس کالا در توسعه بازار سرمایه تاکید کرد: آنچه که از بورس کالا انتظار می‌رود، توسعه بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالاهاست که این امر هم اکنون سرلوحه اقدامات بورس کالاست.

وی با بیان اینکه توسعه معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا امکان پوشش دغدغه‌های زیادی از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را داراست، افزود: هم در بحث اوراق سلف موازی استاندارد قابلیت توسعه بیشتری وجود دارد و هم بورس کالا می‌تواند ابزارهای مالی جدیدی را معرفی کند که در این رابطه طراحی قراردادهای بلندمدت نقش ویژه‌ای در توسعه ابزارهای مالی نوین خواهد داشت.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در همین راستا، طی سال گذشته مصوبات مربوط به دستورالعمل معاملات کشف پریمیوم صادر شد و امیدواریم در سال جاری استفاده از این ابزار به صورت گسترده عملیاتی شود؛ چراکه می‌توان در این زمینه ابزارسازی متنوعی را در بورس به اجرا درآورد.

وی تاکید کرد: با توجه به تنوع محصولاتی که در بورس کالا وجود دارد، باید ابزارهای مختص به هر صنعت را متناسب با ویژگی‌های آن صنعت طراحی کرد تا بتوان بهتر پاسخگوی نیاز فعالان آن حوزه بود که در این زمینه ارایه ابزارهای متنوع‌تر، نقش‌آفرینی بورس کالا نیز در حمایت از صنایع بیشتر می‌شود.

به گزارش ایسنا، امیری درباره خصوص عملکرد بورس کالا و رشد حجم و ارزش معاملات این بازار طی سال گذشته همزمان با ثبت رکوردهای تاریخی در بازه ۱۰ ساله فعالیت این بازار، اظهار کرد: خوشبختانه بورس کالا به نسبت سه بورس دیگر عملکرد موفق‌تری را از خود به نمایش گذاشت که این عملکرد مثبت هم در بحث رشد حجم و ارزش معاملات و هم در بحث مدیریت سود و زیان و تحقق کامل بودجه برآوردی شرکت مشاهده شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر