بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
در سومین هفته اردیبهشت رقم خورد:

ارزش معاملات بلوکی از معاملات خرد فراتر رفت

بررسی ارزش معاملات بلوکی در مقایسه با ارزش معاملات خرد نشان می دهد در حالی که ارزش کل معاملات انجام شده در هفته ای که گذشت، 1248 میلیارد تومان بوده است،ارزش معاملات بلوکی با 650 میلیارد تومان اندکی از معاملات خرد پیشی گرفته است.
کد خبر : ۱۷۶۱۳۹
به گزارش بورس نیوز، سومین هفته اردیبهشت با کاهش شاخص اکثر گروه ها همراه بود، اما گروه فرآورده های نفتی و رادیویی با افزایش شاخص کل همراه بودند به طوری که شاخص فرآورده های نفتی که کار خود را با رقم 359هزار و 245 واحد آغاز کرده بود، روز چهارشنبه در کانال 361 هزار و 192 واحدی قرار گرفت. افزایش قیمت جهانی نفت از مولفه های بنیادی موثر بر سودآوری این گروه بوده است.

اکثر تحلیلگران براین باورند که بازار سرمایه ریسک خروج امریکا از برجام را طی چند هفته اخیر پیش خور کرده بود، بر این اساس دماسنج بازار 2 روز قبل از اعلام تصمیم ترامپ روند صعودی یافت و پس از اعلام موضع آمریکا حتی ارزش معاملات خرد از معاملات بلوکی فراتر رفت که گواهی بر بلوغ فکری اهالی بازار سرمایه و بی توجهی انان به رفتار سخیف رییس جمهور آمریکا در خروج از برجام بود.
شاخص کل درآغاز معاملات هفته ای که گذشت، روند نزولی داشت به طوری که در دومین روز معاملاتی هفته با سقوط به کانال 92 هزار واحدی، در کف قیمتی قرار گرفت ولی در 3 روز باقی مانده هفته روند مثبت را طی کرد و در نهایت در حالی که روز شنبه نماگر بورس تهران رقم 93هزار و 612 واحدی را نشان می داد،  با 79 واحد افزایش در طول هفته، روز چهارشنبه در ارتفاع 93 هزارو 691 واحدی کار خود را پایان داد.

شاخص قیمت وزنی -ارزشی اما تغییر خاصی نداشت و با یک واحد افزایش رقم 29هزار و 411 واحدی را در پایان معاملات دیروز ثبت کرد.

شاخص کل هم وزن و شاخص قیمت هم وزن در  هفته ای که گذشت روند نزولی را طی کردند بدین ترتیب شاخص کل هم وزن با کاهش 113 واحدی از ارتفاع 16610 واحدی، به کانال 16هزارو 497 واحدی برگشت و شاخص قیمت هم وزن نیز با کاهش 99 واحدی در ارتفاع 12 هزار و 231 واحدی قرار گرفت .

شاخص آزاد شناور با روند افزایشی همراه بود و توانست با افزایش 135 واحدی درحالی در پایان معاملات روز چهارشنبه در کانال 99هزار و 590 واحدی قرار گرفت که روز شنبه رقم 99455 واحدی را نشان میداد.

در حالیکه شاخص بازار اول با افزایش 232 واحدی مواجه و در ارتفاع 66 هزار و 697 واحدی قرار گرفت، شاخص بازار دوم با کاهش 774 واحدی مواجه و به ارتفاع 198 هزار و 755 واحدی برگشت.
ارزش معاملات خرد نخستین روزهفته، 60 درصد کل ارزش معاملات و برابر با 87 میلیارد تومان و ارزش معاملات بلوکی نیز 59 میلیارد تومان و معادل 40 درصد ارزش معاملات بود.
نمادهای ایران ترانسفو، پالایش نفت اصفهان، معدنی و صنعتی گل گهر، پتروشیمی مبیم و بانک پارسیان در روز شنبه با معاملات بلوکی همراه بودند.

روز یکشنبه اما ارزش معاملات بلوکی 60 درصد کل ارزش معاملات و برابر با 206 میلیارد تومان بود در حالی که ارزش معاملات خرد 94 میلیارد تومان و تنها 31 درصد ارزش کل معاملات را داشت.
نماد معاملاتی آسان پرداخت پرشین، مخابرات ایران، ایران خودرو، پالایشنفت بندرعباس، ملی صنایع مس ایران، توسعه معدنی و صنعتی صبا نور، معدنی و صنعتی چادرملو و گسترش نفت و گاز پارسیان با معاملات بلوکی همراه بودند.

روز دوشنبه ارزش معاملات خرد 83 میلیارد تومان و معادل 34 درصد و معاملات بلوکی 159 میلیارد و برابر با 66 درصد ارزش کل معاملات بود و نماد شرکت های ایران ترانسفو، پتروشیمی فجر، سرمایه گذاری دارویی تامین، پتروشیمی فجر، پتروشیمی فناوران، صنایع پتروشمی خلیج فارس، کالسیمین، ملی صنایع مس ایران، معدنیو صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گل گهر و پتروشیمی مبین با معاملات بلوکی همراه بود.

روزسه شنبه، ارزش معاملات خرد رقم 98 میلیارد تومان و ارزش معاملات بلوکی 56 میلیارد تومان  گزارش شده است که به ترتیب  معادل 64 درصد و 36 درصد کل ارزش معاملات بود.

ایران ترانسفو، پالایش نفت اصفهان و بندرعباس، فولادمبارکه، فولاد کاوه جنوب کیش، توسعه معدنی صنعتی صبانور، معدنی و صنعتی چادرملو، سرمایه گذاری خوارزمی، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی و گروه پتروشیمی.س. ایرانیان

روز چهارشنبه نیز ارزش معاملات خرد 233 میلیارد تومان و ارش معاملات بلوکی 170 میلیارد تومان بود که به ترتیب 58 و 42 درصد ارزش کل معاملات در آخرین رو ز کاری سومین هفته اردیبهشت را شامل می شد.

نماد شرکت های مخابرات ایران، داروسازی امین، پالایش نفت اصفهان و بندرعباس، پتروشیمی خارک و مبین، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاخوزستان، معدنی و صنعتی جادرملو، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید، بانک ملت و سینا، گسترش نفت و گاز پارسیان، گروه پتروشیمی.س.ایرانیان در آخرین روز معاملاتی هفته با معاملات بلوکی همراه بودند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر