بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت کربن ایران برگزار شد؛

سهم ۲۹ درصدی در تولید کربن بلک / تقسیم سود ۶۴ تومانی به ازای هر سهم

در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت کربن ایران که با حضور 60.83 درصدی سهامداران و نیز اعضای هیات مدیره این شرکت رسمیت یافت به ازای هر سهم سهامداران 640 ریال سود تقسیم شد.
کد خبر : ۱۷۷۴۶۳
به گزارش خبرنگار بورس نیوز، شکور شمس مدیرعامل شرکت کربن ایران با اشاره به ظرفیت تولید تایر در این کارخانه گفت: میزان تولید در کارخانه لاستیک بارز کردستان در سال ۹۶ برابر با ۲۶۲ هزار تن بوده که طبق پیش‌بینی‌ها باید این میزان تولید با افزایش 32هزارتنی روبه‌رو شود تا حجم تولید به ۲۹۴ هزار تن تایر برسد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، میزان واردات تایر در سال ۹۶ نیز معادل ۱۱۳ هزار و ۵۱۲ تن بوده که نسبت به سال ۹۵ حدود ۱۰ درصد با رشد همراه بوده است.

شمس با اشاره به اینکه ظرفیت تولید و میزان تولید دوده صنعتی در جهان به ترتیب ۱۷٫۴ و ۱۴٫۲ میلیون تن است، افزود: میزان تولید کربن بلک در کشور در سال ۹۶ معادل ۱۲۹ هزار و ۲۴۶ تن بوده که شرکت کربن ایران با تولید ۳۷,۷۲۸ تن، سهم ۲۹ درصدی از مقدار تولید کل کشور داشته است.
شمس خاطرنشان کرد: واردات دوده صنعتی در سال ۹۵ و ۹۶ به ترتیب ۲۲۰۰ و ۳۳۰۰ تن و صادرات کربن نیز ۱۸,۸۰۰ و ۴۲,۰۰۰ تن بوده است.

مدیرعامل کربن ایران افزود: شرکت برای سال ۹۷ مقدار تولید و فروش را ۳۸,۰۰۰ تن و فروش داخلی و صادراتی را به ترتیب ۲۷,۰۰۰ و ۱۱,۰۰۰ تن پیش بینی کرده است.

وی ادامه داد: مبلغ فروش داخلی و صادراتی نیز به ترتیب ۱,۲۴۷,۴۰۰ و ۴۹۶,۳۲۰ میلیون ریال پیش بینی شده که این به این معناست که شرکت نرخ فروش دوده صنعتی داخلی و صادراتی را به ترتیب ۴۶٫۲ و ۴۵٫۱ میلیون ریال پیش بینی کرده است.

شمس خاطر نشان کرد: مقاصد صادراتی شرکت عمدتا ترکیه، هند، امارات و پاکستان است و ارز دریافتی شرکت نیز عمدتا دلار است.

لازم به ذکر است که در ابتدای این مراسم حميد ديانت‌پي به‌عنوان رئیس مجمع، یاسر بذرگر و معصومه ملاصالحي در سمت ناظر و یزدان نادری نیز به‌عنوان منشی مجمع انتخاب شدند.



آشنایی با شرکت کربن ایران

شرکت کربن ایران در سال 1352 به منظور تامین کربن بلاک مورد نیاز صنعت تایرو لاستیک با مشارکت صاحب نام ترین تولیدکننده کربن جهان، شرکت کابوت آمریکا با ظرفیت سالیانه 16000تن آغاز به کار کرد  و در سال 1373 با احداث واحدی جدید ظرفیت اسمی خودرا به 36000تن افزایش داد.

شرکت کربن ایران در سال 1374 به شرکت سهامی عام تبدیل شد و به گروه شرکت های سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی پیوست و در حال حاضر یکی از شرکت های فعال در بازار بورس اوراق بهادار کشور است.

موضوع فعالیت شرکت:

کربن ایران در ابتدا باتولید چهار نوع(GRAD) کربن بلاک آغاز به کار کرد  و تاکنون با توجه به نیاز بازار امکان تولید دوازده نوع گرید کربن بلاک را دارد.

برنامه ها و چشم انداز وضعیت شرکت برای سال مالی آتی

1)    اجرای پروژه جابه‌جایی کارخانه
2)    تولید و فروش 38000تن محصول (داخلی و صادراتی) مطابق استاندارد ASTM
3)    بهبود فرآیندها، بهینه سازی منابع و توانمندسازی آنها در راستای افزایش بهره وری
4)    آموزش مستمر و ارتقاء آگاهی و صلاحیت کارکنان و توسعه منابع انسانی شایسته بعنوان ابزار اصلی پیشبرد شرکت

راهبردهای شرکت:

حفظ سهم بازار داخلی و نفوذ در  بازارهای جهانی در راستای چشم انداز سازمان با شعار کربن ایران، پیشرو در منطقه، نقش آفرین در جهان.

مروری بر جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن

شرکت کربن ایران به‌عنوان قدیمی ترین شرکت تولیدکننده دوده صنعتی، با وجود برخی مشکلات در این صنعت همچون تعرفه پایین واردات دوده و واردات بی رویه تایر به کشور همه ساله با داشتن بیشترین سهم از تولید و فروش دربازار داخلی اصلی ترین شرکت تولیدکننده می باشد و در سال های 86الی 88 با افتتاح کارخانه تولید دوده صنعتی سیمرغ و بهره برداری از فاز دوم شرکت دوده صنعتی پارس و کاهش ظرفیت تولید کارخانه های تایرسازی به کشور شرایط فروش شرکت کاملا رقابتی شده اما علیرغم این شرایط در سال 1396 نیز شرکت کربن ایران دارای بیشترین سهم از فروش و تولید داخلی بوده است.
این شرکت با صادرات 23 درصد از تولید سال 96 به بیش از 5 کشور جهان توانسته است علاوه بر افزایش صادرات نسبت به سال قبل جایگاه خودرا در بازارهای مصرف ارتقاء دهد.

وضعیت معاملات و قیمت سهام


گفتنی است در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت کربن ایران، شرکت فریور راهبرد به‌ عنوان بازرس و حسابرس قانونی و روزنامه دنیای اقتصاد بعنوان روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی های رسمی این شرکت انتخاب شد همچنین حق حضور اعضا غیر موظف هیات مدیره 12 میلیون ریال به شرط تشکیل حداقل یک جلسه درماه تعیین شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر