بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
شرکت پالایش نفت شیراز در سال گذشته بیش از 3 هزار و 800 میلیارد ریال تخفیف نرخ مواد اولیه مصرفی و یارانه های حمل را دریافت نموده است.
کد خبر : ۱۷۸۱۴۰
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز؛ شرکت پالایش نفت شیراز در سال 1396 نتوانست عملکردی مشابه با سایر شرکت های پالایشگاهی داشته باشد . در حالی که سایر شرکت های هم گروه شاهد رشد سودآوری بیش از 20 درصدی نسبت به سال 1395 بودند، سود خالص این شرکت نسبت به سال قبل از آن، تنها 2 درصد رشد را تجربه کرد.

سهم بالای فرآورده های نفتی با ارزش افزوده پایین و رشد بیش از 100 درصدی هزینه های عمومی و اداری این پالایشگاه را می توان از جمله دلایل عدم رشد قابل انتظار سود آوری این پالایشگاه عنوان نمود.

همچنین با توجه به تعدیلات سنواتی شرکت در سال گذشته به مبلغ 1.876 میلیارد ریال که عمدتا بابت مسائل مالیاتی سال های گذشته شرکت  روی داده است، سود قابل تقسیم شرکت در مجمع سال جاری، تنها مبلغ 6.803 میلیون ریال است که به ازای هر سهم 6 ریال خواهد بود.


در جدول زیر، اقلام عمده مالی شرکت ارائه شده است:



جمع درآمدهای عملیاتی این پالایشگاه نسبت به سال 95 رشد 23 درصدی داشته است و به بیش از 39 هزار میلیارد ریال رسیده است. رشد قیمت جهانی نفت در سال گذشته به همراه رشد قیمت محصولات عرضه شده شرکت های پالایشگاهی در بورس کالا از نیمه دوم سال گذشته و با توجه به محاسبه نرخ ارز آزاد در قیمت های عرضه محصولات در بورس کالا را می توان دلایل اصلی رشد درآمدهای عملیاتی شرکت های پالایشگاهی عنوان نمود. محصولات اصلی این شرکت شامل نفت گاز، بنزین، نفت کوره و وکیوم باتوم می باشند که حضور محصولاتی با ارزش افزوده پایین همچون نفت کوره و وکیوم باتوم نشان دهنده تکنولوژی قدیمی و کیفیت پایین تولید این پالایشگاه است.

بهای تمام شده نفت خام و میعانات گاز مصرفی به عنوان مواد اولیه مصرفی این پالایشگاه، بیش از 96 درصد از هزینه های ساخت این پالایشگاه را به خود اختصاص می دهند. شرکت در سال گذشته بیش از 2 میلیون و 797 هزار مترمکعب نفت خام و 403 هزار متر مکعب میعانات گازی به ارزش بیش از 36 هزار میلیارد ریال مصرف نموده است.

به گزارش بورس نیوز ، شرکت های پالایشگاهی بهای نفت خام و میعانات گازی دریافتی خود را با 5 درصد تخفیف نسبت به قیمت های فوب خلیج فارس دریافت می نمایند.

تخفیف های ارائه شده به شرکت های پالایشگاهی موارد متعددی را شامل می شود ، عمده ترین این موارد همان گونه که پیشتر نیز اشاره شد مربوط به تخفیف 5 درصدی بهای نفت و میعانات گازی دریافتی ، یارانه هزینه حمل نفت خام به پالایشگاه و همچنین یارانه هزینه توزیع و فروش فرآورده های نفتی است.

شرکت پالایش نفت شیراز در سال گذشته و با توجه به سه مورد ذکر شده بیش از 3 هزار و 800 میلیارد ریال تخفیف نرخ مواد اولیه مصرفی و یارانه های حمل را دریافت نموده است که با توجه به سود خالص یک هزار و 810 میلیارد ریالی این شرکت در سال گذشته، نشان دهنده وضعیت نامناسب این شرکت در صورت عدم دریافت تخفیف های ذکر شده می باشد.

با این حال، از جمله ریسک های اصلی این صنعت و شرکت های حاضر در آن، می توان به احتمال افت قیمت جهانی نفت و در پی آن، افت قیمت فرآورده های نفتی با توجه به رشد تولید نفت در اکثر کشورهای عمده تولید کننده و همچنین، تغییرات محاسبات سودآوری شرکت های پالایشگاهی از سوی شرکت پالایش و پخش با توجه به محدودیت های مالی دولت ، اشاره نمود که می تواند کاهش استقبال از سهام این شرکت ها در بازار سرمایه را در پی داشته باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
پالایشی ها با این وضعیت تحریم ها دوباره می شن منجی بازار
نگار
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
بورس نیوز ممنون