بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸
نوسانات قیمت ارز و کاهش ارزش ریال در برابر دیگر ارزها در ماه‌های اخیر موجب افزایش توان رقابت شرکت‌های داخلی در بازارهای جهانی شده و برای بازار سیمان نیز باتوجه به اینکه مواد اولیه آن از بازارهای داخل کشور تامین می‌شود، فرصتی طلایی است.
کد خبر : ۱۷۸۳۲۶
به گزارش بورس‌نیوز، گزارش‌های منتشره ازسوی شرکت‌های سیمانی وضعیت چندان مطلوبی را نشان نمی‌دهند؛ هرچند شرکت‌هایی نظیر سیمان هرمزگان و سیمان بهبهان با رشد بیش از 20 درصدی مبلغ فروش در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو بوده‌اند، مجموع عملکردی صنعت سیمان نتوانسته انتظارات بازار را برآورده کند.

وضعیت مطلوب سیمانی‌ها در دهه هشتاد و اوایل دهه 90 موجب امیدواری شرکت‌های این صنعت شد به حدی که این شرکت‌ها میزان تولیدات خود را تا 2.5 برابر افزایش دادند؛ برای مثال در سال 92 حدود 70 میلیون تن سیمان در داخل کشور تولید شد که در این میان 14 میلیون تن آن صادر می‌شد اما پس از آن و با رکود به وجود آمده در بازار مسکن داخلی (که از سال 90 خودنمایی می‌کرد) و همچنین تثبیت نرخ ارز از سال 92، علاوه بر کاهش 60 درصدی صادرات سیمان تا سال 96، در بازارهای داخلی نیز با کاهش مصرف سیمان مواجه بودیم به حدی که شرکت‌ها مجبور به کاهش تولیدات خود شدند.

علاوه بر این مسائل در سال‌های اخیر کشور عراق که یکی از مقاصد اصلی صادراتی کشور بود، با بهره‌برداری از دو کارخانه تولید سیمان در خود عراق، واردات سیمان از ایران را متوقف کرد و سیمانی‌ها با از دست دادن یکی از اصلی‌ترین بازارهای صادراتی خود زیان قابل توجهی دیدند؛ البته در حال حاضر امیدها به افزایش میزان صادرات سیمانی‌ها با توجه به صعود نرخ دلار و پیدا شدن بازارهای صادراتی جایگزین عراق افزایش یافته است.

زمزمه‌هایی از افزایش قیمت فروش سیمان در داخل کشور نیز شنیده می‌شود؛ به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کارشناسی افزایش قیمت سیمان انجام شده و افزایش قیمت پس از جلسه نهایی با یکی از معاونین وزیرصنعت، معدن و تجارت و هماهنگی با ایشان نهایی و اجرا خواهد شد.

افزایش قیمت داخلی سیمان، پیدا شدن بازارهای جایگزین صادراتی و چشم‌انداز صعودی نرخ دلار امیدها به خروج این صنعت از رکود را افزایش داده است؛ باتوجه به ظرفیت‌های خالی بسیار این صنعت، امید است با خروج آن از رکود اقتصاد کشور نیز ا تاثیر مثبت از آن وضعیت مطلوب‌تری بیابد.


بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی سه ماهه نخست سال جاری ایران، در این مدت در مجموع سه میلیون و ۶۳۶ هزار تن انواع سیمان و کلینکر از ایران صادر شده که ارزش دلاری آن رقمی در حدود ۱۲۴ میلیون و ۳۱۲ هزار دلار می‌شود.

عبدالرضا شیخان در همین رابطه دلایل افزایش نرخ سیمان در نیمه دوم سال‌جاری را تشریح کرد و گفت: افغانستان کماکان درصدر کشورهای هدف صادراتی ایران قرار داشته و با آنکه بازار عراق به‌غیر از سلیمانیه برای اهداف صادراتی این محصول از دست رفته است اما مشتری‌های جدیدی ازجمله قطر، کویت، تانزانیا و بنگلادش در صف صادرات سیمانی‌ها قرار گرفته‌اند.

وی به بازار چین اشاره کرد و افزود: چین در مقطع کنونی میزان تولید سیمان خود را کاهش داده و فضا برای صادرات سیمان ایران باز شده که البته پیش‌بینی می‌شود که این شرایط مقطعی باشد.

رئیس انجمن صنفی صنعت سیمان گفت: حدوداً 20 کشور، هدف صادراتی سیمان ایران هستند که کشورهای حوزه خلیج‌فارس در این زمره قرار دارند.

رقابت‌پذیری برای بازار جدید نه بازارسوزی

محمد اتابک، مدیرعامل هلدینگ کاوه پارس و عضو اتاق بازرگانی تهران در همین خصوص  در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز، گران شدن سیمان صادراتی را رد کرد و گفت: قیمت سیمان صادراتی در حال حاضر ثابت است.

گفتنی است؛ سیمان ایران حداقل به ۲۷ کشور خارجی صادر می‌شود و این در حالی است که اگر صادرات با همین روند ادامه پیدا کند در پایان سال جاری شاهد صادرات بیش از ۱۴ میلیون تن سیمان از ایران خواهیم بود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
ملی سرب وروی (فسرب) بعد از مدتها یک گزارش بسیار عالی برای کدال ارسال کرده ....به نظر روز های خوب فسرب داره شروع می شه