بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه توانایی مقابله با لابی‌هایی که در راستای خصوصی‌سازی انجام می‌شود را ندارد.
کد خبر : ۱۷۸۷۴۵
به گزارش بورس‌نیوز، دخالت بلندمدت دولت در اقتصاد نتایجی از قبیل انحصار، فساد و توزیع رانت، بوروکراسی شدید، حمایت‌های ناکارآمد و عدم تخصیص بهینه منابع را به همراه داشته است.

از همین رو برنامه خصوصی‌سازی، تحت برنامه تعدیل ساختاری و به‌منظور کوچک‌سازی و کارآمد سازی دولت‌ها، از سوی سازمان‌های بین‌المللی به‌تمامی کشورها ابلاغ شد که این برنامه در ایران نیز بنا به دلایلی همچون بی‌ثباتی اقتصاد و عدم توجه به تجدید ساختار و آماده‌سازی شرکت‌ها پیش از واگذاری با شکست مواجه شد.

در همین زمینه کیارش هومن مدیرعامل کارگزاری توسعه سهند به بورس‌نیوز گفت: خصوصی‌سازی یکی از عوامل مفقودی در ساختار اقتصادی کشور بوده زیرا هیچ‌گاه به‌صورت صحیحی انجام نگرفته و بجای واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی، متأسفانه این بنگاه‌ها به شبه دولتی‌ها واگذارشده است.

هومن با تأکید بر اینکه اقتصاد دولتی ناکارآمدی خود را اثبات کرده ادامه داد: شاید واگذاری شرکت‌ها به شبه دولتی‌ها منافع عده‌ای را تأمین می‌کند.

مدیرعامل کارگزاری توسعه سهند در پاسخ به این سؤال که بازار سرمایه چه نقشی در بهبود وضعیت خصوصی‌سازی دارد،تصریح کرد: مدیران بازار سرمایه دستورات که به آن‌ها اعلام می‌شود را تنها اجرایی می‌کنند و لذا می‌توان گفت این بازار توانایی مقابله با لابی‌هایی که در راستای خصوصی‌سازی را ندارد.

وی در ادامه با ارزیابی صنایع سودده در بورس نیز گفت: در این شرایط سودآوری صنایعی که وابسته به دلار هستند افزایش‌یافته  ضمن آنکه  گروه‌های شیمیایی،پتروشیمی،معدنی و فلزات اساسی رشد می‌کنند و نمی‌توان آن‌ها را مجبور کرد که دلار حاصل از صادرات خود را با نرخ 4200 تومان به دولت بفروشند.

هومن ادامه داد: اما پس از مدتی دولت نرخ ارز دولتی را در سامانه نیما بین 7000تا 8000 تومان تعیین می‌کند.

وی افزود: صنایعی که افزایش نرخ دلار بر قیمت قطعات آن‌ها تأثیر منفی گذاشته نیز از بدترین صنایع محسوب می‌شوند مانند صنعت خودروسازی،همچنین بانک‌ها نیز در شرایط فعلی از بدترین صنایع برای سرمایه‌گذاری هستند.

هومن در پاسخ به این سؤال که آیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بهبود وضعیت صنعت نقشی دارند، گفت: این صندوق‌ها میزان ریسک را برای فعالان اقتصادی کاهش می‌دهند لذا افرادی که اطلاعات کافی از بازار سرمایه ندارند بجای خرید مستقیم سهام شرکت‌ها می‌توانند سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری را بخرند.

وی ادامه داد: این صندوق‌ها به‌وسیله تیم‌های حرفه‌ای میزان ریسک را کاهش می‌دهند که این امر موجبات کاهش ریسک نوسانات بازار را برای تازه‌واردها فراهم می‌کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر