بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴
دبیرخانه فدراسیون جهانی بورس ها (WFE)درگزارشی از افزایش 25 درصدی ارزش بورس های عضو WFE در پایان شش ماهه نخست سال ۲۰۱۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
کد خبر : ۱۷۸۹۴۸
به گزارش بورس نیوز، با وجود شروع پُرتلاطم سال ۲۰۱۸ و رشد قابل ملاحظه ارزش بازار و شاخص های مختلف، مجموع ارزش بورس ها در پایان دوره کمی بیش از یک و نیم درصد نسبت به پایان سال ۲۰۱۷ کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، ارزش و حجم معاملات در مجموع بورس های عضو WFE در پایان شش ماهه نخست سال ۲۰۱۸ به ترتیب ۲۵ و ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت اما درمقابل عرضه های اولیه حدود ۱۰ درصد کاهش یافت.

همچنین ارزش بازار بورس های عضو فدراسیون در پایان ژانویه ۲۰۱۸ و پیش از ورود به دوره اصلاح، به رقم بی سابقه ۹۲ تریلیون دلار طی ۵ سال گذشته رسید. همان طور که اشاره شد، روند رو به رشد ارزش بازار از فوریه ۲۰۱۸ معکوس شد و در همان ماه نخست دو و نیم درصد «حدود  دو و نیم تریلیون دلار» از آن کاهش یافت.

براساس این گزارش،تعداد عرضه های اولیه هم عمدتا به دلیل عملکرد ضعیف بورس های آسیایی در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ با کاهش روبرو شد.

در بخش معاملات انواع ابزارهم بورس های عضو فدراسیون شاهد نوساناتی در دوره تحت بررسی بودند. حجم معاملات اوراق مشتق نیز ۱۷ درصد نسبت به نیمه نخست سال ۲۰۱۷ افزایش داشت . حجم معاملات اختیار معامله سهام  نیز 18 درصد و حجم اوراق آتی معامله شده  رشد 74 درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل تجربه کردند.

همچنین حجم معاملات در سایر اوراق مشتق نظیراوراق آتی مبتنی بر شاخص، اختیار معامله ارزی، اوراق آتی ارزی و انواع اختیار معاملات کالایی و همچنین اختیار معاملات نرخ بهره نیز  رشد های به ترتیب معادل ۳۲، ۳۵، ۲۱، ۵ و ۳ درصدی را نشان می دهند.تعداد صندوق های قابل معامله بورسی هم در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ رشد ۹ درصدی را تجربه کرد و ارزش معاملات آنها در مجموع بیش از ۲۸ درصد افزایش یافت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر