بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
در شرایط کنونی اقتصاد کشور، شرکت های تولیدکننده محصولات کاغذی همانند اغلب شرکت‎ها با مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه هستند. این موضوع چگونه صورت‎های مالی کاغذی‎ها را تحت تاثیر قرار می‎دهد، جای بررسی دارد.
کد خبر : ۱۸۰۷۴۳

به گزارش واحد آبسیم (ABSIM) بورس نیوز، صنعت محصولات کاغذی در لیست صنایعی قرار گرفته‎اند که باید در سال جاری داخلی سازی شود تا ضمن کاهش حساسیت به نرخ ارز، افزایش 250 میلیون دلاری در تولید کاغذ و محصولات کاغذی حاصل آید. به همین منظور قرار بر این است ارز دولتی برای واردات کاغذ اختصاص یابد تا نیاز داخل با کمترین افزایش قیمت، تامین شود.

جوهر کم رنگ نقدینگی روی کاغذی ها

در کنار مشکل ارز و واردات که افزایش بهای تمام شده را در پی داشته، یکی دیگر از مشکلات این صنعت، کمبود نقدینگی است.

در بررسی که بر روی سه شرکت کاغذی فعال در بازار سهام انجام گرفت، ضعف نقدینگی به خوبی مشخص است؛ جایی که چکاوه بخشی از افزایش سرمایه اخیر خود را تنها صرف خرید مواد اولیه می کند.

جوهر کم رنگ نقدینگی روی کاغذی ها

(ارقام به میلیارد ريال)

به گزارش آبسیم، تسهیلات 23 میلیارد ريالی «چکاوه» و 145 میلیارد ريالی «چکارن» مزید بر علت شده تا بیش از پیش در زیان غرق شوند. هزینه های مالی «چکارن» به تنهایی 14 درصد مبلغ فروش را آب می کند.

در این بین، «چکاپا» عملکرد مطلوبی دارد و با وجود این که بیشترین میزان تسهیلات مالی را دریافت کرده، اما عملیات خود را شناسایی سود به پایان رسانده است.

جوهر کم رنگ نقدینگی روی کاغذی ها

امید می رود با افزایش نرخ فروش محصولات که در ماه های اخیر به خوبی در گزارشات نمود پیدا کرده، وضعیت نقدینگی شرکت های کاغذی بهبود یابد و شرکت هایی چون «چکارن» و «چکاوه» بتوانند با تسویه تسهیلات بانکی، اندکی از بار زیان خود را تخلیه کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر