بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
فعال بازار دارو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

رای لاهه به نفع ایران / کاهش نرخ ارز تا کاهش بهای تمام شده دارو

به لحاظ حجمی، ۹۷درصد از داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید شده و مابقی وارداتی است.
کد خبر : ۱۸۰۷۶۱
به گزارش بورس‌نیوز، امروز خبر مثبتی برای صنعت دارو منتشر شد.

بنا بر حکم دادگاه لاهه، بر اساس تعهدات مصرح در پیمان مودت، ایالات‌متحده باید به نحو مقتضی محدودیت‌های اعمال‌شده درزمینهٔ اقلام دارویی، بشردوستانه، هوانوردی و کشاورزی بر اساس تصمیم ۸ می ۲۰۱۸ علیه ایران را برطرف کند.

این در حالی است که گفته می‌شد در هفته‌های اخیر برخی داروهای وارداتی در بازار کمیاب شده است. این خبر خوش در کنار کاهش نرخ ارز، می‌تواند روزهای سبزی برای بازار دارو رقم زند.

احمد آتش هوش عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در خصوص تأثیر کاهش نرخ ارز بر بازار دارو بیان کرد: صنعت دارو چه برای تأمین مواد اولیه تولید دارو و چه واردات دارو بدون هیچ محدودیتی از ارز رسمی بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌کند؛ اما تولیدکنندگان دارو در کشور به مواد بسته‌بندی، پتروشیمی و غیره نیازمندند و در صورت تداوم کاهش نرخ ارز، بهای تمام‌شده تولید دارو کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: به‌رغم افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و برخی محدودیت‌های وارداتی، حجم واردات دارو در کشور کاهش نداشته البته گاه در مورد چند قلم داروی وارداتی در کشور با کمبود مواجه می‌شویم، که این کمبود عمدتاً ناشی از مشکل در پرداخت پول به خریدار بوده که روند واردات را کند کرده است.

این فعال صنعت دارو در رابطه با نحوه تأمین دارو در شرایط تحریمی که پرداخت پول مشکل شده گفت: واردات دارو از شرکت‌های اروپایی که حساب بانکی در ترکیه داشته باشند، راحت‌تر انجام می‌شود؛ ولی برای واردات از شرکت‌هایی که با آمریکا ارتباط بیشتری داشتند، با محدودیت‌هایی مواجه و تلاش شده اگر واردات از یک شرکت خارجی دشوار شود، کشور دیگری که خرید دارو و انتقال پول راحت باشد، جایگزین شود.

آتش‌هوش با توجه به اینکه تولید هر دارو ضوابط و استانداردهای خاص خود را دارد تفاوت خاصی بین کیفیت داروی اروپایی با مثلاً داروی هندی نیست؛ اما فرهنگ نادرستی که در کشور ما شکل‌گرفته ترجیح برخی داروهای اروپایی با برند شناخته‌شده به داروهای داخلی یا آسیایی است.

وی در خاتمه تصریح کرد: به لحاظ حجمی، ۹۷درصد از داروهای موردنیاز کشور در داخل تولیدشده و مابقی وارداتی است؛ اینکه برخی اقلام از طریق واردات تأمین شود، در همه جای دنیا مرسوم بوده و به معنی عدم خودکفایی در تولید دارو نیست چراکه برخی اقلام دارویی فوق تخصصی و خاص فقط در چند کشور محدود تولید می‌شود. 

فعال صنعت دارو اظهارکرد: طبق مقررات وزارت بهداشت اگر امکان تولید دارویی در داخل کشور فراهم باشد، فقط مجوز واردات ۱۰درصد نیاز بازار داخل به آن دارو داده می‌شود و ۹۰درصد نیاز به آن دارو توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین خواهد شد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: این به شرطی است که وزارت بهداشت از کیفیت داروی تولیدی اطمینان حاصل کند و اگر دارویی ساخت داخل در بازار عرضه‌شده، یعنی این اطمینان حاصل‌شده و دارو از کیفیت مطلوبی برخوردار است. به‌هرحال بازار دارو آرامش کافی داشته و تسهیلات مناسبی هم برای تولیدکنندگان و واردکنندگان در نظر گرفته‌شده که مشکلی در تأمین داروی کشور ایجاد نشود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر