بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
با توجه به مشکلات واردات و روند انتقال ارز، داروهای وارداتی در بازار کاهش داشته و این موضوع، فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی فراهم آورده تا سهم بیشتری در تامین نیاز بازار داخل به دارو داشته باشند و در شرایط فعلی، این مهمترین نقطه قوت دارویی ها است.
کد خبر : ۱۸۰۸۲۳
به گزارش بورس‌نیوز، بازار سرمایه در ماه‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و بسیاری از سهم‌های بازار از این رشد بهره برده‌اند. 

یکی از سهم‌های موفق گروه دارویی در این چند ماه ، «دزهراوی» بود. این شرکت داروسازی درصدد افزایش سرمایه 983 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها جهت خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت بوده ضمن آنکه این شرکت که تولیدکننده چند قلم داروی استراتژیک برای درمان بیماران پیوندی و "ام اس" نیز هست، طبق آخرین شفاف‌سازی حدود 3 هزار میلیارد ریال مطالبات از شرکت‌های پخش دارد. 

«دزهراوی» از ابتدای مردادماه تاکنون رشد قیمت تقریباً 150 درصدی داشته است.

گلنوش زمانیان مدیر فروش شرکت داروسازی زهراوی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت تقاضای دارو بیان کرد: شاید تقاضای برخی اقلام دارویی که مورد مصرف بیماران مزمن بوده، در این مدت افزایش داشته؛ ولی روند تقاضای داروهای تخصصی افزایش محسوسی نداشته است.

وی افزود: حجم فروش داروهای تخصصی زهراوی تغییر چندانی نداشته و بخشی از تولیدات این شرکت که مکمل‌ها هستند، به سبب افزایش قیمت محصول و نیز کاهش قدرت خرید مردم حجم فروش آن‌ها اندکی هم کاهش داشته و فقط داروهای جنرال به دلیل نگرانی بیماران مزمن بابت افزایش قیمت احتمالی، با افزایش حجم فروش همراه بوده است.

این فعال صنعت دارو در رابطه با موضوع تحریم‌های دارویی و قضیه رأی دادگاه لاهه به نفع ایران گفت: تحریم دارو و تجهیزات پزشکی طبق مقررات بین‌المللی ممنوع بوده و حتی تحریم‌های آمریکا شامل تحریم‌های دارویی نمی‌شود؛ مشکلی که وجود دارد، درواقع ایجاد محدودیت در نقل‌وانتقال ارزبرای خرید و واردات مواد اولیه دارو و داروی نهایی بوده که ناشی از تحریم‌های بانکی است. 

وی افزود: با توجه به تحریم‌های بانکی، پرداخت وجه به شرکت‌های خارجی (حتی شرکت‌های هندی) هم هزینه بیشتری به داروسازان داخلی تحمیل می‌کند و هم‌روند واردات مواد اولیه را کندتر کرده مثلاً ژلاتین موردنیاز در تولید کپسول‌های نرم با تأخیر تأمین می‌شود و برای تأمین نیاز بازار با مشکلاتی مواجه شده‌ایمريال این موضوع سودآوری دارویی‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

زمانیان در مورد اثر نوسان نرخ ارزبر بازار دارو اظهارکرد: ارز موردنیاز صنعت دارو با نرخ رسمی و دولتی بر مبنای دلار 4200 تومانی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد و هم واردات داروی ساخته‌شده و هم مواد اولیه با ارز دولتی است؛ اما برخی مواد اولیه شرکت‌های دارویی ازجمله مواد بسته‌بندی، از نرخ ارز بازار آزاد اثر می‌پذیرد و در صورت کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، بهای تمام‌شده تولید دارو نیز کاهش خواهد یافت.

وی در خاتمه، مهم‌ترین نقطه قوت صنعت دارو را کاهش واردات مطرح کرد و گفت: با توجه به مشکلات واردات و روند انتقال ارز، داروهای وارداتی در بازار کاهش داشته و این موضوع، فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی فراهم آورده تا سهم بیشتری در تأمین نیاز بازار داخل به دارو داشته باشند و در شرایط فعلی، این مهم‌ترین نقطه قوت دارویی‌ها است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر