بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: یکی از مشکلات اساسی که در کشور داریم بحث تخصیص یارانه‌ها است؛ متاسفانه نحوه تخصیص یارانه‌ها هم اکنون به شکلی است که باعث قاچاق معکوس در کشور شده است.
کد خبر : ۱۸۱۸۶۱

قاچاق معکوس یکی از مشکلات اساسی کشور است

این نگرانی وجود دارد که به دلیل قاچاق معکوس در آینده ای نزدیک کمبود در بازار ایجاد شود و به خصوص در زمینه تامین مواد غذایی، کشور با چالش‌های جدی رو به رو شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است در تخصیص یارانه‌ها باید تجدید نظر اساسی صورت گیرد و نحوه اجرای کنون باعث افزایش آسیب‌های اقتصادی و به خصوص قاچاق در جامعه شده است.

به گزارش بورس نیوز، احمد صادقیان اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی که در کشور داریم بحث تخصیص یارانه‌ها است؛ متاسفانه نحوه تخصیص یارانه‌ها هم اکنون به شکلی است که باعث قاچاق معکوس در کشور شده است؛ در بحث دارو، سوخت، مواد غذایی و همه کالاهایی که یارانه دریافت می‌کنند ما شاهدیم به نحوی این کالاها از مرزهای کشور به صورت غیرقانونی بیرون می‌روند و قاچاق می‌شوند و عملا هم در برخورد با این چالش جدی نتوانسته ایم برخورد مناسبی داشته باشیم و سیستم‌های نظارتی هم نمی‌توانند کنترل‌های لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه قاچاق معکوس مشکلات اساسی برای کشور می‌تواند ایجاد کند، گفت: این نگرانی وجود دارد که در آینده ای نزدیک کمبود در بازار ایجاد شود و به خصوص در زمینه تامین مواد غذایی، کشور با چالش‌های جدی رو به رو شود. الان واقعا بخش مهمی از مواد غذایی، دارو و... در حال قاچاق شدن است. من پیشنهادم به دولت این است که در نحوه تخصیص یارانه به کالاها تغییر بدهند. مثلا در داروخانه‌ها نباید هرکسی بتواند به داروهایی که به آن‌ها یارانه تخصیص داده شده است؛ دسترسی داشته باشد حتی دولت می‌تواند دارو را با قیمت آزاد به داروخانه‌ها بدهد ولی در مقابل یارانه آن را به بخش بیمه منتقل کنند و مردم از طریق بیمه‌ها و پوشش آن‌ها بتوانند به داروهای ارزان قیمت دسترسی پیدا کنند.

وی در مثال دیگر به سوخت اشاره کرده و می‌گوید: الان می‌بینیم تفاوت قیمت بنزین و گازوئیل در کشور ما و تمام کشورهای همسایه به قدری است که افراد زیادی در مناطق مرزی شغل اصلیشان به قاچاق سوخت تبدیل شده و این ظرفیتی است که با نبود مدیریت صحیح تخصیص یارانه‌ها و نبود کنترل و نظارت به وجود آمده است و این سرمایه‌های اقتصادی کشورمان هست که هر روز قاچاق می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق با بیان اینکه باید انگیزه‌های قاچاق در کشور را از بین ببریم و تنها با سیستم‌های کنترلی نمی‌توانیم جلوی قاچاق را بگیریم، ادامه داد: نحوه تخصیص یارانه‌ها باید تغییر کند و یارانه‌ها به شکل دیگری پرداخت شود؛ دولت می‌تواند بخشی از یارانه‌ها را از طریق دستمزدها پرداخت کند. الان چند سالی هست که شاهدیم دستمزد کارگران به شکل معقول رشد نکرده است و قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده است در حالی باید این حفظ شود و بخشی از این اتفاق با تغییر نحوه تخصیص یارانه امکان‌پذیر خواهد بود. 

صادقیان در پایان گفت: الان یارانه نقدی حدود 40 هزار تومانی که پرداخت می‌شود، عدد بسیار بی‌ارزشی شده که برابر دو یورو است و این اصلا چیزی نیست. نظر من این است که در سیستم و نظام پرداخت یارانه‌ها بازنگری جدی صورت گیرد. همچنین ما از کارهایی که کشورهای دیگر کرده اند هم باید درس بگیریم و خودمان را با کشورهای پیشرفته از نظر قیمت‌گذاری‌ها و برنامه‌های توسعه اقتصادی تطبیق دهیم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر