بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
برای سرمایه گذاری جدید و خرید سهم بهتر است کمی صبر شود تا بازار آرام شده و گزارش های ۶ ماهه منتشر شود. پس از آن با بررسی و تحلیل شرکت ها سهم مناسب تر را انتخاب کرد.
کد خبر : ۱۸۲۰۰۳
رشد بورس در کوتاه مدت خلاصه نمی‌شود/ پالایشی‌ها و سنگ‌آهنی‌ها چراغ سبز سرمایه‌گذاری در بازار
به گزارش بورس‌نیوز، این روزها بازارسرمایه روند باثباتی ندارد، گاه منفی می‌شود و قیمت‌ها افت می‌کند و گاه رنگ سبز به خود می‌گیرد. سؤال اصلی سهامداران این است، آیا روزهای خوش بازار تکرار خواهد شد و یا اینکه باید انتظار ریزش بازار را داشت؟

سینا سلیمانی مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مشاور تأمین سرمایه نوین در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص پیش‌بینی وضعیت آتی بازار سرمایه بیان کرد: به نظر می‌رسد بازار سرمایه جای رشد خواهد داشت، اما نباید در کوتاه‌مدت منتظر اتفاق خاصی بود، ضمن اینکه باید دلیلی برای رشد بازار وجود داشته باشد تا سهم‌ها در قیمت‌های بالا تقاضا داشته باشند؛ در غیر این صورت شرایط سال ۹۲ تکرار خواهد شد و شاهد افزایش بدون دلیل سهم‌ها و تشکیل حباب قیمتی خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: بازارسرمایه بر اساس دلار ۸ هزارتومانی رشد کرده و با هر روشی که ارزش دلار را محاسبه شود، حداقل ارزش دلار ۸ تا ۱۰ هزار تومان است بنابراین با توجه به ریسک‌های سیستماتیک و تنش‌های اقتصادی و سیاسی، دلار می‌تواند بیش از ارزش ذاتی در بازار معامله شود و بازارسرمایه نیز جای رشد خواهد داشت.

کارشناس بازارسرمایه افزود: دیگر نباید انتظار رشد دسته‌جمعی نمادها را تجربه شود زیرا بازار منطقی‌تر عمل خواهد کرد یا سهم‌ها بر مبنای تحلیل و منطق رشدی پایدار تجربه می‌کنند و یا تحت تأثیر جو هیجانی روند صعودی به خود می‌گیرند و با فروکش کردن هیجان بازار، حباب قیمت تخلیه‌شده و به قیمت‌های قبلی بازخواهند گشت.

این فعال بازار سرمایه ضمن تأکید بر لزوم توجه به تحلیل برای سرمایه‌گذاری یا اصلاح پرتفوی در مقطع کنونی اظهار داشت: سهم شرکت‌هایی که ارزآور بوده و درآمد ارزی آن‌ها بیش از هزینه‌های ارزی احتمالی است؛ سهم شرکت‌هایی که زنجیره تولید کامل‌تری داشته و شرکت‌هایی که از کمترین درجه حساسیت نسبت به تحولات سیاسی برخوردارند؛ گزینه کم ریسک‌تری برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

وی گفت: فاکتورهای حساسیت‌زا شامل تنش‌های سیاسی جناح‌های مختلف، تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده و نسنجیده تیم اقتصادی دولت، مشکلات سیستماتیک نظام بانکی کشور، تحریم‌ها و غیره است ؛ دولت در حالی در جهت ریسک‌زدایی و جذب سرمایه‌گذار تلاش می‌کند که اقداماتش ریسک‌زا بوده و سبب فرار سرمایه شده است.

سلیمانی با اشاره به ضعف نظام بانکی در کنترل حجم نقدینگی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در فرصت باقیمانده تا برگزاری مجامع شرکت‌ها، بازارسرمایه با موجی از افزایش سرمایه‌ها مواجه شود؛ در نظر داشته باشید که بانک‌ها نه توان تأمین مالی ارزان‌قیمت برای صنایع و نه قدرت کنترل و ممانعت از رشد افسارگسیخته حجم پول را دارند. 

وی اضافه کرد: بازار سرمایه از مکانیزم هایی همچون share buy back برخوردار نیست؛ بنابراین تنها راه منطقی برای جذب نقدینگی، افزایش سرمایه خواهد بود که این اقدام با اهداف دولت هم، هم‌راستا بوده و بدین ترتیب شرکت‌ها از طریق افزایش سرمایه، جذب نقدینگی می‌کنند و دولت هم احتمالاً در آینده با برنامه‌هایی مثل افزایش نرخ حامل‌های انرژی نقدینگی را از صنایع و بنگاه‌های تولیدی جذب خواهد کرد. 

کارشناس بازارسرمایه اظهارکرد: تسریع پروسه اجرای افزایش سرمایه و معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل سود شرکت نیز به‌منظور افزایش جذابیت افزایش سرمایه در دستور کار قرارگرفته است.

این فعال بازار سرمایه در مورد آثار انجام افزایش سرمایه شرکت‌ها بر بازار عنوان کرد: علاوه بر کنترل حجم نقدینگی، افزایش سرمایه شرکت‌ها به افزایش عمق بازار کمک خواهد کرد، اینکه بازار سرمایه ما با کوچک‌ترین اتفاقی که منجر به ورود و خروج پول شود واکنش نشان می‌دهد، فقط ناشی از عمق کم بازار است؛ درحالی‌که بورس‌های بزرگ مانند بورس نیویورک چنین شرایطی ندارند؛ ضمن اینکه با انجام افزایش سرمایه‌ها، نقدینگی تازه‌وارد به بازار، ماندگارتر شده و احتمال خروج پول کاهش خواهد یافت؛ از سوی دیگر شرکت‌ها از مزیت بسیار مهم تأمین مالی ارزان‌قیمت برخوردار خواهند شد و ضمناً سهامداران هم وارد چرخه تولید خواهند شد.

سلیمانی افزود: انجام افزایش سرمایه می‌تواند برای سهامداران هم جذاب باشد، اما آنچه بهتر است در جریان افزایش سرمایه‌ها مدنظر قرار بگیرد، وضعیت فعالیت شرکت و هدف از انجام افزایش سرمایه است؛ قطعاً افزایش سرمایه در شرکت‌هایی که سودآور بوده و مشکلی در ساختار ترازنامه‌ای خود ندارند و باهدف اجرای یک طرح توسعه و افزایش ظرفیت تولید و تکمیل زنجیره تولید اقدام به افزایش سرمایه کرده‌اند، بازدهی بیشتری نسبت به افزایش سرمایه شرکت‌هایی که برای کاهش مشکلات ساختاری خود بدین کار مبادرت می‌ورزند خواهد داشت.

وی افزود: یکی از گروه‌هایی که احتمالاً شاهد افزایش سرمایه‌شان خواهیم بود، گروه بانکی است؛ اگرچه بانک‌ها به دلیل مشکلات ساختاری خود و مشمولیت در ماده ۱۴۱ قانون تجارت ناگزیر از افزایش سرمایه هستند، ولی افزایش سرمایه بانک‌ها را جذاب می‌دانم و معتقدم این اقدام می‌تواند موجب تحرک سهم‌ها در کوتاه‌مدت شود. 

سلیمانی تاکید کرد: بانک‌ها با احتمال بروز اتفاقات مثبتی ازجمله افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و بخشی هم تجدید ارزیابی، تراز ارزی مثبت و شناسایی سود از این محل، خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت مواجه هستند؛ تحقق این احتمالات می‌تواند زمینه رشد قیمت سهم بانکی‌ها را فراهم کند؛ ولی تداوم رشد سهم بانک‌ها درگرو بهبود عملیات بانکی است، اگر افزایش سرمایه‌ها انجام شود و ترازنامه بانک‌ها اصلاح شود؛ ولی در سال‌های آینده بازهم شاهد پرداخت سودهای بالا به سپرده‌های بانکی شویم، عملاً افزایش سرمایه‌ها اثرگذار نبوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه در معرفی صنایع برتر برای سرمایه‌گذاری در میان‌مدت گفت: استراتژی سرمایه‌گذاری هر فرد بستگی به ریسک‌پذیری فرد دارد. سهم گروه پالایشی و فرآورده‌های نفتی گزینه‌های نسبتاً مناسبی برای سرمایه‌گذاری در میان‌مدت خواهد بود؛ چراکه این صنعت از تحریم‌ها چندان آسیب نمی‌بیند و بزرگ‌ترین ریسک این گروه، سیاست‌ها و تصمیمات دولت است. اگر دولت تصمیم خاصی که از سودآوری صنعت پالایشی بکاهد، اتخاذ نکند، سهم این گروه گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. البته برخی سهم‌های پالایشی رشد زیادی داشته و باید تا اصلاح قیمت‌ها تأمل کرد. همچنین گروه کانی‌های فلزی خصوصاً سهم شرکت‌های سنگ آهنی را برای سرمایه‌گذاری مناسب و کم ریسک ارزیابی می‌کنم. صورت‌های مالی این گروه هنوز اثر افزایش نرخ محصولات را کاملاً منعکس نکرده است. ضمن اینکه شرکت‌های سنگ آهنی، زنجیره ارزش خود را کامل کرده و یا در مرحله تکمیل آن هستند و با توجه به وضعیت قیمت محصولات و اثرپذیری قیمت محصولات از قیمت‌های جهانی و عدم اثرپذیری از تحریم‌ها، چشم‌انداز روشنی دارند. سهم گروه پالایشی و سنگ آهنی برای سرمایه‌گذاری حداقل ۶ ماهه مناسب است. علاوه بر این گروه بانکی و پتروشیمی (پتروشیمی‌ها به دلیل ابهام در نرخ خوراک) هم برای افراد ریسک‌پذیرتر می‌تواند جذاب باشد. البته برای سرمایه‌گذاری جدید و خرید سهم بهتر است کمی صبر شود تا بازار آرام شده و گزارش‌های ۶ ماهه منتشر شود. پس‌ازآن با بررسی و تحلیل شرکت‌ها سهم مناسب‌تر را انتخاب کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر