بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
وزیر نفت گفت: اعداد و ارقامی که در مورد قاچاق سوخت اعلام می‌شود، حدس و گمان است و این‌که گفته می‌شود وزارت نفت مخالف احیای کارت سوخت است، دروغی مانند دیگر دروغ‌های رسانه‌نماهاست.
کد خبر : ۱۸۲۲۱۴
به گزارش بورس نیوز، وزیر نفت گفت: درباره سهمیه بندی یا کارت سوخت به طور جدی بحث است اما اساس دولت بر افزایش قیمت ها نیست.

«بیژن نامدار زنگنه» در حاشیه امضای قرارداد «طرح توسعه حمل‌ و نقل ریلی درون شهری(جابجایی مسافر با قطار شهری) در تهران و هشت کلانشهر» در پاسخ به ایرنا افزود: البته برای کسانی که می خواهند بیشتر از سهمیه خود سوخت بگیرند، بحث افزایش قیمت هست.

وزیر نفت همچنین تاکید کرد «به صفر رساندن فروش نفت ایران امکانپذیر نیست».

نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» امروز در گزارشی نوشت: با توجه به عقب نشینی دوستان آمریکا، هدف رییس جمهوری این کشور برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر دور از دسترس است و مقاومت اروپا در همکاری نکردن با وی برای افزایش فشار اقتصادی بر تهران، تاثیر تحریم ها را زیر سوال می برد.

خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز نوشت: پس از ادعای عربستان مبنی بر ایفای نقشی سازنده و مسئول در تامین نفت بازارهای جهانی، قیمت نفت کاهش یافت اما هنوز نگرانی ها از چگونگی تامین تقاضا پس از تحریم های ماه آینده آمریکا علیه ایران، باقی است.

** طرحی برای محیط زیست

وزیر نفت میزان تعهد وزارت نفت برای خرید و تامین 2 هزار واگن برای قطار شهری 9 کلانشهر را 2.6 میلیارد دلاراعلام کرد و افزود: این کار برای محیط زیست موثر است و همه از آن منتفع می شوند.

زنگنه ادامه داد: دولت با صرفه جویی در مصرف سوخت، هزینه ها را تامین می کند و هیچ بار مالی ندارد و بخشی از سوختی که اکنون مصرف می شود و محیط را آلوده می کند برای بازپرداخت هزینه های تامین واگن ها خواهد شد.

به گفته زنگنه، صنعت داخلی برای توسعه متروها فعال می شود و این یکی از قدم هایی است که دولت در زمینه محیط زیست و بهینه سازی سوخت برداشته است.

وی افزود: در قسمت های دیگر اعم از گازرسانی شهرها و روستاها و نوسازی ناوگان حمل و نقل و تاکسی ها امور در جریان است.

شامگاه سه شنبه طرح توسعه حمل‌ و نقل ریلی درونشهری (جابجایی مسافر با قطار شهری) در تهران و هشت کلانشهر با حضور وزیر نفت امضا شد.

این طرح با اهداف بهبود و ارتقای سفرهای درون‌شهری با مترو، دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل‌ و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت (بنزین، نفت گاز و سی.‌ان‌.جی) و کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی اجرا می شود.

بر پایه این طرح، 2 هزار دستگاه واگن جدید در تهران و یک هزار دستگاه در کلانشهرها تا سال 1400 به ناوگان مترو تهران و کلانشهرها می پیوندد.

پیش از این، وزارت نفت به استناد ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1394 و آیین‌نامه اجرایی آن طرح «توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم» را پیشنهاد کرد که پس از تصویب در شورای اقتصاد، به شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تکلیف شد.

در همین پیوند، پارسال تفاهمنامه همکاری توسعه حمل و نقل ریلی شهری (مترو) میان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و شهرداری ها امضا شد که بر اساس آن تا سال 1400، 2 هزار دستگاه واگن جدید شامل یک هزار واگن در تهران و یک هزار دستگاه در کلانشهرها به ناوگان ریلی می پیوندد.

وی در ادامه درباره اظهارات وزیر انرژی عربستان مبنی بر همکاری استراتژیک این کشور با روسیه، به این سئوال که آیا ایران شکلی از این همکاری را در بازار نفت برای خود تهدید می بیند یا می تواند برای ما خنثی باشد، گفت: وزیر نفت عربستان دیروز بعد از مدت ها به واقعیت های مهمی اعتراف و اشاره کرد که نمی توانند جایگزینی برای نفت ایران شوند و اصلا بازار، نمی تواند نفت ایران را جایگزین کند و احتمال رسیدن قیمت نفت به سه رقمی را نمی توانند منتفی بدانند.

زنگنه درباره میزان دقیق قاچاق سوخت هم گفت: آمار دقیقی وجود ندارد وآمارهای اعلامی بر اساس حدس و گمان است.

وزیرنفت در عین حال در پاسخ به خبرنگاری که گفت 'شما راجع به بورس نفت اظهار نگرانی کرده بودید'، تصریح کرد: من ابراز نگرانی نکرده بودم رسانه ها اشتباه منعکس کردند.

وی در مورد عرضه نفت خام در بورس هم گفت این کار پیچیدگی‌ ها و ریزه‌ کاری‌ های زیادی دارد که بدون تعیین تکلیف این ریزه ‌کار ی‌ ها و پاسخ به سئوالاتی که فعالان این بخش دارند امکان عرضه در بورس نیست.

زنگنه با اشاره به انجام ریزه کاری های لازم و اطلاعیه چند صفحه ای صادره در این ارتباط گفت: این که هر کسی نفت می خواهد بتواند خریداری کند، عملی نیست. شرایط، ریزه کاری ها و جزئیات در این اطلاعیه نوشته شده است.

وی همچنین درباره اظهارات منتسب به وزارت نفت مبنی بر این که این وزارتخانه مخالف احیای کارت سوخت است، گفت: این هم دروغی مانند دیگر دروغهای رسانه ‌نماها است.

وزیر نفت این را هم اضافه کرد که زمان احیای کارت سوخت مشخص نیست و اگر کارت سوخت احیا شود، برای همه کشور خواهد بود.

به گفته زنگنه، در زمان حاضر، بیشتر بحث ‌ها در مورد بنزین است چرا که گازوئیل پیچیده‌ تر بوده و بحث احیای کارت سوخت برای بنزین به طور جدی مطرح است.

وی در عین حال تاکید کرد: کارت سوخت می تواند مصرف را کنترل کرده ومانع قاچاق شود.

زنگنه همچنین درباره طرح مساله تحریم بخشی از مارکتینگ نفت ایران در بازارهای دنیا گفت: این ها را اولین بار اسرائیلی ها گفته اند که هرگز حرف راست نمی گویند اما درباره تحریم هم اگر ازمن سئوال هم کنید جواب نمی دهم.

وزیر نفت همچنین درباره نحوه عرضه و نوع استفاده از سوخت گفت: ما مخالف نوع استفاده نیستیم، هدف اصلی ما از هر اقدامی کنترل مصرف، جلوگیری از قاچاق و آمادگی برای این است که وابستگی به واردات نداشته باشیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر