بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
ضرورت کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا؛

بورس کالا در رشد اقتصادی نقش بسزایی دارد

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق تهران گفت: پیروی کردن از قواعد اقتصاد آزاد ‌تواند زمینه رشد و پیشرفت اقتصادی را فراهم آورد.
کد خبر : ۱۸۲۶۹۸
 به گزارش بورس نیوز، فریال مستوفی اظهار کرد: در هر زمانی که علیه فاکتورهای اقتصاد تصمیمی گرفته شده، شاهد عقبگرد در بازارها بوده ایم به‌طوریکه در حوزه بازارهای کالایی نیز همواره باید از مبانی اقتصاد آزاد و فراهم کردن زمینه رقابت پیروی کنیم تا بتوانیم رشد واقعی اقتصاد و تولید را شاهد باشیم.

فریال مستوفی در ادامه بیان کرد: زمانی که اقتصاد ایران را با دیگر کشورهای توسعه یافته مورد مقایسه قرار می دهیم، به نوع نگرش به اقتصادها و باز بودن مسیرهای رقابت در این کشورها می رسیم. در واقع دستوری نبودن اقتصادها از اصلی ترین پایه ها برای پیشرفت اقتصادهای توسعه یافته است و ما نیز باید بسترهای رقابت در میان صنایع را مهیا کنیم.

مستوفی اظهار داشت: در کشور ما نیز از سال ها پیش، بازاری متشکل برای خاتمه دادن به نگرش دستوری بودن اقتصاد راه اندازی شد تا تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالاها بتوانند در فضایی شفاف به رقابت عادلانه بپردازند؛ این بازار، بورس کالاست که برای اقتصاد ایران ارزشمند است و نقش ویژه ای در شفافیت اقتصادی ایفا کرده است.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق تهران گفت: باید شرایطی فراهم شود تا بسیاری از کالاها، در بورس کالا عرضه شود تا روح اقتصاد رقابتی و شفاف در کالبد سایر فعالیت های اقتصادی مرتبط نیز دمیده شود؛ البته به شرط آنکه محدودیتی از سوی سایر ارگان ها در معاملات این بورس گذاشته نشود.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق تهران افزود: کشف قیمت هر کالایی باید براساس عرضه و تقاضا صورت گیرد چراکه متقاضییان و عرضه کنندگان کالاها، خود بر واقعیت های پیرامون خود مطلع هستند و به این ترتیب بهترین نرخ ها در تقابل عرضه و تقاضا شکل می گیرد.

او خاطرنشان کرد: در یک زمانی وجود دارد که دولت درصدد کمک و اتخاذ تمهیداتی برای تامین کالاهای اساسی قشر آسیب پذیر است، برای اینگونه افراد می تواند یک سوبسیدی را در نظر بگیرد اما اجبار تولیدکنندگان به فروش با قیمتی مشخص نباید به هیچ عنوان در دستورکار قرار گیرد.

مستوفی با اشاره به اینکه اتخاذ روش قیمت گذاری تا به حال در تاریخ هیچ گونه فایده ای برای اقتصادها به همراه نداشته است، گفت: اگر هدف دولت رسیدگی و تامین نیاز  قشر محروم جامعه باشد، بهتر است از طریق اقدامات دیگری که موثر باشد، شرایط لازم را برای بهبود وضعیت قشر محروم فراهم کند؛ چراکه نرخ گذاری به زیان همه اقشار جامعه تمام می شود و راه حلی منسوخ شده به شمار می رود.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق تهران تاکید کرد: اعتقاد به کشف واقعی قیمت ها، از قطعات اصلی پازل رشد اقتصادی است که در این زمینه بهره گیری از مکانیسم بورس کالا و عرضه محصولات بیشتر در این بازار بسیار کمک کننده است.

مستوفی در پایان خاطرنشان کرد: کاهش واسطه ها و رسیدن سود اصلی ناشی از تولید به دست تولیدکنندگان از دیگر مزایای تمرکز عرضه محصولات مختلف در بورس کالاست که تقویت این روند به سود اقتصاد خواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر